Prima pagină » Știri politice » GUVERNUL PONTA. Ioan Rus, noul ministru de Interne, afaceristul „Grupului de la Cluj” care a negociat ridicarea vizelor pentru români

GUVERNUL PONTA. Ioan Rus, noul ministru de Interne, afaceristul „Grupului de la Cluj” care a negociat ridicarea vizelor pentru români

GUVERNUL PONTA. Ioan Rus, noul ministru de Interne, afaceristul „Grupului de la Cluj
Retras din prim-planul politic, Rus a rămas însă un prosper om de afaceri din Transilvania, implicat în afaceri cu mașini, într-un trust de presă și apropiat al unei societăți de construcții din care s-a retras oficial, însă care deține importante contracte cu statul, conform datelor obținute de gândul

Liderul așa-numitului Grup de la Cluj, din PSD, Ioan Rus a mai ocupat funcția de ministru de Interne în guvernul condus de Adrian Năstase, în perioada 2000-2004. Facțiunea condusă de Rus a avut mereu un cuvânt greu de spus în PSD, contribuind la aducerea în vârful partidului atât a lui Mircea Geoană, cât și, apoi, a lui Victor Ponta. Totodată, el are o relație bună cu liderul PDL Vasile Blaga, care, de altfel, i-a urmat în funcția de minsitru de interne. Blaga a spus în câteva rânduri că lui Ioan Rus i se datorează ridicarea vizelor pentru românii care voiau să călătorească în UE, la momentul în care țara noastră nu făcea parte din Uniunea Europeană.

Retras din prim-planul politic, Rus a rămas însă un prosper om de afaceri din Transilvania, implicat în afaceri cu mașini, într-un trust de presă și apropiat al unei societăți de construcții din care s-a retras oficial, însă care deține importante contracte cu statul, conform datelor obținute de gândul.

Principala afacere deținută de Ioan Rus este firma Autosincron, dealer oficial de autoturisme Mazda, Land Rover și Jaguar pe zona Trasilvania. Rus deține 82% din firmă și îi are ca asociați, printre alții, pe mai mulți profesori universitari și doctori clujeni: Alexandru Irimie, rectorul Universității de Medicină și Farmacie din Cluj (5% din firmă), Grigore Băciuț, prorectorul UMF Cluj (5% din firmă), Dumitru Matiș, decanul Facultății de Științe Economice din Universitatea Babeș-Bolyai (2% din firmă), dar și Adrian Ioan Ivan, care mai deține Oil Distribution și este un vechi partener de afaceri al lui Rus (2%) sau Viorica Hentz, o altă apropiată a lui Rus.

Tot în domeniul auto, Ioan Rus a rămas partener de afaceri cu Ion Țiriac, cu care a fost implicat, în anii 2000, în firma Construcții Napoca. Astfel, Rus este administratorul firmei RMB Casa Auto Timișoara, firmă partener a holdingului Țiriac Auto și primul dealer de Mercedes în zona respectivă. În firmă este acționar un offshore din Cipru, Vitexa Holding, în spatele căruia s-ar afla fostul tenisman Ion Țiriac, reprezentantul legal al firmei fiind unul dintre avocații lui Țiriac, Nicolae Mândrilă.

O altă firmă auto pe care Rus o administrează este RMB Inter Auto. Acționariatul este format din firma lui Ioan Rus, Autosincron, și offshore-ul lui Ion Țiriac, Vitexa Holding.

O sursă importantă de venit pentru această firmă a lui Rus au fost contractele cu statul. În perioada 2010-2011, RMB Casa Auto Timișoara a câștigat licitații la Ministerul Educației, pentru care a livrat microbuze școlare în valoare de aproximativ 10 milioane de euro.

Ioan Rus este partener de afaceri cu social-democratul Vasile Dâncu și cu afaceristul clujean Arpad Paszkany (finanțatorul echipei de fotbal CFR Cluj), ei deținând împreună un trust de presă – Transilvania Media Group Productions. Trustul deține posturi de televiziune (Transilvania L!ve, Transilvania Look), de radio, publicații (Servus Cluj, Mesagerul de Cluj) și o platformă online, Citynews. Rus are 10% din acțiuni, la fel ca Vasile Dâncu, acționar majoritar fiind Paszkany.

Transilvania Media Group Promotions este o firmă cu acționariat similar.

Rus mai este implicat, tot alături de Dâncu și de Paszkany, și în trustul Someș Media, unde apare ca acționar cu o altă firmă de-a sa, Romproduct Serv, pe care o deține 100%. Romproduct Serv este o firmă de consultanță de afaceri, însă a construit și cabinete stomatologice în Cluj, conform autorizației primite în 2011 de la Primărie.

O firmă în care Ioan Rus a deținut acțiuni, împreună cu Ion Țiriac, la începutul anilor 2000, este Construcții Napoca. Rus și firmele sale nu mai apar în acționariat, însă firma care deține aproape 54% din Construcții Napoca, IT Transilvania Invest, îi are ca administratori, printre alții, pe Viorica Hentz și Dumitru Matiș. Cei doi sunt acționari, alături de Ioan Rus, în firma de mașini Autosincron.

Oficial, Construcții Napoca este deținută de afaceristul clujean Ioan Bene, care a preluat acțiunile de la Țiriac și de la IT Transilvania Invest în 2011, și este condusă de fostul șef al PSD Cluj, inginerul Ștefan Dimitriu.

Firma Construcții Napoca s-a bucurat de multe contracte cu statul, cele mai notabile fiind construcția unei noi piste pentru Aeroportul din Cluj Napoca, precum și mai multe cartiere de locuințe ANL în județele Cluj, Mureș sau Hunedoara.

În 2002, pe când Rus era ministru de Interne, un alt scandal în care a fost implicată Construcții Napoca a ieșit la lumină. Societatea austriacă de construcții Alpine a câștigat contractul de construcție a unui parc Tetarom la Cluj, la care acționari sunt autoritățile locale clujene, în valoare de aproape 6,5 milioane de euro. Lucrările au fost însă subcontractate către Construcții Napoca. Contractul a fost reziliat de Alpine un an mai târziu, în 2003.

Ioan Rus mai este și administratorul firmei care deține clubul de handbal „U” Transilvania, Handbal Club Transilvania.

Când a părăsit funcția de ministru de Interne, în 2004, declarația de avere a lui Ioan Rus arăta că acesta deținea un tren agricol de 1.485 metri pătrați, o pădure de 1.500 de metri pătrați, o vilă de 189,33 metri pătrați, un autoturism Toyota din 1997, un autoturism Dacia Super. În conturi, Rus declara la vremea respectivă 4 miliarde de lei vechi și 60.160 euro, dar și datorii de recuperat în valoare de peste 30.000 de euro.

Citește și