Guvernul vrea să renunțe la cota unică. IMPOZITAREA PROGRESIVĂ A SALARIILOR – 8%, 12% și 16%, asumată în strategia fiscal-bugetară 2014-2016

Publicat: 12 02. 2014, 14:03
Actualizat: 25 01. 2022, 09:55

Astfel, în noua formă a strategiei fiscal-bugetare 2014-2016, publicată pe site-ul Ministerului de Finanțe după aprobarea sa de parlament la sfârșitul anului trecut, se prevede, la capitolul referitor la Codul Fiscal, „introducerea impozitului diferentiat pe venitul salarial cu deductibilităti fiscale: cote 8%, 12% si 16 % ce vor putea fi stabilite pe grile de venit”. La pachet, guvernul își propune „reducerea semnificativă a CAS cu 5 puncte procentuale începând cu luna iulie 2014, care prin măsurile ce vor fi întreprinse va avea un impact bugetar neutru”.

CITEȘTE AICI STRATEGIA FISCAL-BUGETARĂ 2014-2016

Nicolăescu: PNL a propus măsura

Pe lista de așteptare pentru preluarea Ministerului de Finanțe, Eugen Nicolăescu susține că măsura impozitării diferențiate a fost introdusă în programul de guvernare al USL la propunerea PNL și are drept scop „reducerea fiscalității și sporirea competitivității fiscale a mediului de afaceri”.

„În strategia fiscală propusă pentru perioada 2014-2017 trebuie să se ia în considerare și o altă propunere a PNL care vizează reducerea semnificativă a CAS cu 5 puncte procentuale, începând cu luna iulie 2014, o măsură promovată și susținută de către Partidul Național Liberal, atât în discuțiile din cadrul Guvernului, cât și în cele cu partenerii internaționali”, susține Nicolăescu, într-un comunicat de presă.

Principalele măsuri privind CODUL FISCAL

Impozitul pe profit

  • Elaborarea Strategiei pentru noul regim de impozitare în domeniul petrolului și gazelor naturale în perioada 2015-2024.
  • Scutirea câștigurilor de capital pentru favorizarea societăților de tip holding;
  • Schimbarea anului fiscal diferit de cel calendaristic, pentru reducerea regulilor de administrare a impozitului;
  • Revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

  • Introducerea contribuabililor care realizează venituri de până la 20% din consultanță și management;
  • Eliminarea din baza de impozitare a diferențelor de curs valutar și a reducerilor comerciale acordate.

Impozit pe venit

  • Introducerea impozitului diferentiat pe venitul salarial cu deductibilităti fiscale: cote 8%, 12% si 16 % ce vor putea fi stabilite pe grile de venit.

Contribuții sociale obligatorii

  • Reducerea semnificativă a CAS cu 5 puncte procentuale începând cu luna iulie 2014, care prin măsurile ce vor fi întreprinse va avea un impact bugetar neutru.

Impozite și taxe locale

  • Revizuirea bazei impozabile pentru impozitele pe proprietate, acestea variind în funcție de destinația proprietății și nu în funcție de statutul juridic al proprietarului.
  • Indexarea impozitelor și taxelor locale, ținând cont de evoluția ratei inflației de la ultima indexare, respectiv rata inflației pentru perioada 2013-2015

TVA

Pentru perioada 2014-2017

1. Continuarea perfecționării legislației pentru a corespunde criteriilor de armonizare cu legislația comunitară, prin transpunerea în legislația națională a directivelor adoptate la nivel european în domeniul TVA.

În acest context, menționăm ca la 1 ianuarie 2015 vor intra în vigoare prevederile art. 5 ale Directivei 2008/8/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește locul de prestare a serviciilor.

Aceste modificări vizează extinderea prevederilor regimului special aplicabil în prezent pentru persoanele impozabile nestabilite în Comunitate, care prestează servicii electronice persoanelor neimpozabile și asupra serviciilor de telecomunicații, radiodifuziune și televiziune, precum și aplicarea aceluiași regim special pentru persoanele impozabile stabilite în Comunitate care prestează servicii de această natură în statele membre în care nu sunt stabilite în scopuri de TVA.

2. Îmbunătățirea legislației privind TVA în funcție de fenomenele evazioniste, în vederea contracararii acestora.

3. Analizarea posibilitatii de reducere a cotei standard de TVA pentru perioada  2014-2016 pe măsura imbunatățirii  colectării veniturilor bugetare.

Accize

  • Respectarea calendarului de creștere graduală a accizelor pentru țigarete prevăzut în anexa nr. 6 de la titlul VII din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu cerințele Directivei 2011/64/UE privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat.
  • Respectarea angajamentelor asumate de România cu instituțiile financiare internaționale;
  • Transpunerea în legislația națională a directivelor ce se adoptă de Comisia Europeană în domeniul accizelor, în termenele prevăzute de respectivele directive.