Prima pagină » Știri politice » Hașotti: Noul Cod Rutier ar putea suferi „mici ajustări” la amenzi și suspendarea permiselor

Hașotti: Noul Cod Rutier ar putea suferi „mici ajustări” la amenzi și suspendarea permiselor

Hașotti: Noul Cod Rutier ar putea suferi
În Codul Rutier...

Liderul senatorilor PNL, Puiu Hașotti, a declarat, luni, după întâlnirea pe care grupul senatorial a avut-o cu ministrul de Interne, Radu Stroe (PNL), că proiectul noului Cod Rutier ar putea suferi „mici ajustări” în ceea ce privește cuantumul amenzilor și perioadele de suspendare a permiselor.

Senatorii liberali s-au întâlnit, la Palatul Parlamentului, cu ministrul de Interne, principalul subiect al discuțiilor fiind proiectul noului Cod Rutier.

Liderul senatorilor PNL a afirmat la finalul întâlnirii că „majoritatea chestiunilor care sunt conținute în noul Cod Rutier (…) au fost agreate”.

„Principiul de la care se pornește este următorul: România este una dintre țările cu cea mai mare infracționalitate rutieră și, până la urmă, noi avem de ales între a evita accidente, a evita nenorociri care se petrec pe șoselele și autostrăzile, acelea care sunt, ale României și a avea o legislație mai drastică în ceea ce înseamnă circulația pe drumurile publice”, a menționat liberalul.

El a mai spus că acest proiect a fost lăsat pentru dezbatere publică încă două săptămâni.

„A fost prelungit termenul, tocmai pentru a se da posibilitatea ca opinia publică să îl cunoască, apoi va intra în procedură parlamentară și, bineînțeles, și ministrul Radu Stroe și reprezentanții Ministerului de Interne sunt deschiși la mici ajutări care trebuie făcute” a explicat Puiu Hașotti.

Întrebat dacă senatorii vor trimite propuneri de modificare încă din această perioadă de dezbatere publică, Hașotti a răspuns negativ.

„Așteptăm să vină în Parlament, se urmează procedurile parlamentare firești, care să ducă la un Cod Rutier mai bun, mai eficient și care să îi păzească pe cetățenii României prin aceste măsuri mai punitive, să le spunem, de nenorocirile care se întâmplă mult prea des și mult prea mari în România”, a arătat acesta.

Întrebat dacă ajustările privesc cuantumul amenzilor, liderul senatorilor liberali a răspuns: „Mici ajustări pot fi și în ceea ce privește cuantumul amenzilor și în ceea ce privește perioadele de suspendare a permiselor. Niște sugestii au fost făcute și de domnii senatori, domnul ministru și le-a notat și va ține cont de ele”.

Liderul liberal Crin Antonescu a declarat, vineri, că BPN al PNL a luat decizia politică potrivit căreia proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, în forma nouă, să nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului în următoarele două săptămâni, acest timp urmând a fi destinat dezbaterilor.

„Am convenit – asta e o decizie politică a BPN, din care și domnul Stroe face parte, ca vicepreședinte al partidului, ca proiectul, în forma sa cea nouă, să nu fie introdus în săptămâna viitoare, următoarele două săptămâni, cel puțin, pe ordinea de zi a Guvernului spre a fi adoptat, pentru a putea lăsa timp dezbaterilor, discuțiilor între inițiatorii proiectului și toți cei care în societatea românească – asociații, grupuri – sunt direct și explicabil legați de acest proiect”, a spus Antonescu.

Sancțiunile din noua legislație rutieră au fost modificate substanțial față de proiectul de act normativ inițial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, față de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, față de cinci.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a dat publicității, vineri, proiectul de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în forma revizuită în urma dezbaterii publice.

Practic, forma revizuită, făcută publică la nouă zile după cea inițială, include sancțiuni sensibil mai mici decât cele din prima variantă a proiectului.

De pildă, la articolul dedicat claselor de sancțiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a sunt acum între 51 și 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un șofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma inițială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancțiuni era între 125 și 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei.

Sancțiuni mai blânde decât cele din prima formă a ordonanței sunt și cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente grave.

Cu o săptămână înainte, Crin Antonescu declara că acordă activității Guvernului de până în prezent nota 8, iar miniștrilor PNL nota 7, reclamând lipsa de comunicare a acestora pe politicile publice și exemplificând prin cazul ministrului de Interne, Radu Stroe, care nu a consultat PNL în privința noului Cod Rutier.

Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, preciza, odată cu lansarea primei forme a proiectului, că instituția pe care o conduce pregătește, pentru această toamnă, o serie de modificări ale legislației privind regimul circulației rutiere în România, acestea vizând câteva aspecte importante care privesc prevenirea abaterilor rutiere grave, cu accent pe reducerea numărului de morți și răniți de pe șoselele României.

Ulterior, premierul Ponta i-a cerut lui Radu Stroe ca la definitivarea noului Cod Rutier, aflat în dezbatere publică, să țină cont mai ales de numărul prea mare al deceselor în accidente și amenzilor neplătite, ministrul spunând însă că a „atenuat” din sancțiuni inclusiv după emisiuni TV.

„Să țineți cont de toate opiniile, dar cel mai mult vă rog să țineți cont de realitate: avem mult prea mulți oameni care mor pe străzi în accidente rutiere, mult prea mulți oameni care nu plătesc amenzi – noi le dăm amenzile și ei le aruncă la coș, că nu pățesc nimic – prea multe vieți pe care am putea să le salvăm. O să fim impopulari pentru o parte dintre cei care sunt supuși unei legislații mult mai dure, dar cred că suntem din nou într-un moment, ca și în alte zone, în care trebuie să luăm decizii. Continuați dezbaterea, îndreptați ce este de îndreptat, dar nu vă înmuiați”, i-a spus Ponta ministrului, în ședința de guvern.

Ministrul a afirmat că se lucrează permanent la acest document, dar că au fost „atenuate” unele dintre sancțiunile pecuniare, inclusiv cele legate de ridicarea carnetului de condus, deoarece a ținut cont de observații primite din partea unor „personalități”, a unor colegi din Parlament și altele formulate „la emisiunile din media”.

„Nu va fi chiar atât de rău…”, a continuat Stroe, întrerupt însă de Ponta care l-a atenționat ca noul Cod Rutier să nu fie totuși „chiar foarte bun”.

Ministrul a continuat spunând că nu drumurile, ci consumul de alcool, viteza și condusul fără carnet sunt principalele cauze care conduc la accidente rutiere.

Citește și