În timp ce 3 hectare de pădure dispar în fiecare oră, parlamentarii se ceartă pe „amenzile uriașe” pentru tăierile ilegale
Președintele Comisiei pentru agricultură a Camerei Deputaților, Ioan Munteanu, nu a dorit să intre „în detalii” în momentul în care a fost chestionat de Gândul dacă susține proiectul de lege privind aprobarea OUG 51/2016, menționând, însă, că în cadrul comisiei se va lucra pe proiectul de lege inițiat de Guvernul Ponta în 2014.
„Miercuri intrăm cu un pre-raport. Mare parte din cele stabilite în Ordonanța 51 se găsesc în propunerile de modificare a proiectului de lege, cea mai mare parte. Dar nu pot să intru în detalii. Noi lucrăm pe proiectul de lege al Guvernului Ponta, nu lucrăm pe OUG. Suntem de acord cu o parte și din OUG 51. Se vor regăsi în proiectul de lege a Guvernului Ponta. Categoric oricum numai una va fi adoptată”, a declarat, pentru Gândul, președintele Comisiei pentru agricultură a Camerei Deputaților, Ioan Munteanu.
În schimb, colegul său din cadrul comisiei, deputatul USR, Cristian Ghinea, susține că a „înțeles” că vor lucra „pe ordonanță”.
„Sunt două proiecte legislative care reglementează cam același lucru, dat fiind că ordonanța e în vigoare și că e un mecanism eficient, în mod evident vom insista să lucrăm pe ordonanță și dacă e ceva bun din legea aia, să importăm în textul de lege pentru aprobarea ordonanței. Dar cred că ne dăm cu stângul în dreptul să desființăm o ordonanță care funcționează și produce efecte și lucrează bine și să luăm un text de lege paralel”, a declarat, pentru Gândul, Cristian Ghinea.
Întrebat dacă susține menținerea aceluiași nivel al sancțiunilor cu cel din OUG 51, Munteanu a răspuns că majoritatea va rămâne, în urma dezbaterilor, „doar mici diminuări pe ici, pe colo”.
De cealaltă parte, fostul ministru al Apelor și Pădurilor, Doina Pană, a reclamat prezența „unor amenzi uriașe ca sancțiuni administrative, fără nicio legătură cu tăierile ilegale” în cadrul textului OUG 51/2016, fiind de părere că există două variante: fie „în aceeași zi OUG 51 să fie respinsă și proiectul de lege inițiat de Parlament să fie votat”, fie „să se facă armonizarea lor într-un singur act normativ”.
„Concluzie: Indiferent de procedura juridică aleasă, legea rezultată va fi la fel de drastică în privința tăierilor ilegale!”, scria Doina Pană, în urmă cu câteva zile, pe pagina sa de Facebook.
La pol opus, deputatul USR, Cristian Ghinea, a declarat că „amenzile nu sunt făcute ca să ți le permiți” și că, „înainte de ordonanța 51, erau niște amenzi simbolice”.
„Suntem pentru a rămâne acest nivel descurajant al amenzilor. Dacă sunt cazuri de abuzuri, comise de gărzile forestiere, atunci trebuie să investigăm de la caz la caz”, a declarat Ghinea pentru Gândul.
În viziunea sa, ordonanța 51/2016 „a pus dinți pe tot sistemul de supraveghere”, argumentând faptul că cetățenii raportau în van furturile de lemne prin „Radarul Pădurilor” „dacă nu se întâmplă nimic”.
„În primul rând, o mare victorie a opiniei publice a fost faptul că vom lucra în Parlament pe ordonanța de urgență dată de Guvernul Cioloș, pentru că a fost o ordonanță care a avut un efect foarte important de reducere a tăierilor ilegale și a avut acest efect prin două mecanisme: 1. responsabilizarea silvicultorilor, adică amenzi pentru cei care ar trebui să aibă grijă de pădure în cazul în care nu au grijă de pădure, și 2. prin mecanisme de confiscare a camioanelor care sunt prinse cu lemn tăiat ilegal”, a detaliat Ghinea.
VEZI Ordonanța de Urgență a Guvernului
Cu toate acestea, Ghinea nu exclude modificarea OUG 51/2016, doar dacă cuantumul amenzilor va rămâne la un nivel ridicat și descurajator și se va menține principiul confiscării camioanelor.
„Așa cum a fost inițial organizată dezbaterea la Comisia de agricultură, toată lumea era pentru respingerea ordonanței. S-au activat sindicaliștii din silvicultură, Asociația Proprietarilor de Păduri și dezbaterea era de o singură parte. După ce s-a creat vâlvă publică, s-a revenit la ideea de a lucra pe fondul ordonanței. Acum sunt câteva chestiuni foarte tehnice unde se poate lucra pe ordonanță. De pildă la modul de măsurare a masei lemnoase. În practică s-a dovedit că există limite la textul legii și nu avem nimic împotrivă să deschidem acele chestiuni cu două condiții: cuantumul amenzilor să rămână mare și descurajator și să rămână principiul confiscării camioanelor. Dacă aceste două chestiuni rămân în lege, atunci dinții pe care i-a pus ordonanța rămân ca mecanism acolo”, a explicat Ghinea.
De aceeași părere este și fostul ministru al Apelor și Pădurilor, Lucia Varga, care a declarat, pentru Gândul, că susține „adoptarea unui proiect de lege de aprobare a Ordonanței 51 cu câteva modificări care țin de tehnică legislativă și câteva modificări care nu sunt de substanță”. În acest sens, Varga a subliniat faptul că susține proiectul de lege de aprobare a ordonanței „pentru că acea ordonanță de urgență a întărit, a înăsprit sancțiunile și a dus prin aplicarea ei la reducerea tăierilor ilegale”.
În ceea ce privește diferențele între textul OUG 51/2016 și cel al proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, Varga a precizat că nu sunt „foarte mari” și că „pot fi făcute completările necesare”, cu menținerea acelor „măsuri aspre de sancționare a furtului din pădure pentru a reduce tăierile ilegale”.
VEZI Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.171/2010
„Proiectul acela de lege a fost inițiat pe vremea când eram eu ministru. El a fost ținut în sertare, doamna ministru Pașca Palmer, anul trecut, a făcut o scrisoare către Parlament să urgenteze aprobarea proiectului de lege și pentru că, în continuare, acel proiect a rămas în sertare, a dat ordonanță de urgență. Important este ca nu cumva să se aprobe un proiect de respingere a ordonanței până când nu avem un proiect de lege ieșit din Parlament pentru că am auzit și astfel de opțiuni, ceea ce ar fi foarte grav. Trebuie să avem aprobate acele măsuri severe care să ducă la reducerea tăierilor ilegale, deci un proiect de lege de aprobare a OUG sau proiectul de lege care e în Parlament”, a mai spus Varga.
„Ordonanța trebuie completată sau armonizată cu acel proiect din 2014 care zace în Parlament și să avem un proiect care aprobă ordonanța sau proiectul de lege, dar nu înainte a fi aprobat și promulgat pentru că altfel, dacă nu avem în vigoare aceste sancțiuni severe, riscăm în continuare să avem această situație cu tăierile ilegale”, a mai subliniat Varga.
WWF, Greenpeace, EcoCivica și Federația Coaliția Natura 2000: Susținem revizuirea și aprobarea prin lege a OUG 51
Luni, cinci organizații non-guvernamentale, respectiv WWF România, Greenpeace România, Fundația Eco-Civica, Federația Coaliția Natura 2000 și EcoAssist – Plantăm fapte bune în România au transmis, printr-un comunicat de presă, că susțin revizuirea și aprobarea prin lege a OUG 51 privind contravențiile silvice, formulând câteva „amendamente esențiale pentru a combate fenomenul tăierilor ilegale”.
„Pentru a securiza potențialele păduri virgine și cvasivirgine rămase, este obligatoriu să avem prevăzute în legea contravențiilor silvice sancțiuni pentru lucrările care s-ar desfășura în aceste zone fără avizul structurii teritoriale de specialitate a autorității publice centrale care răspunde de silvicultură (Garda Forestieră). În cazul în care se constată că în zonele respective se mai găsesc păduri virgine sau cvasivirgine, avizul trebuie să fie negativ. Totodată pentru a facilita identificarea pădurilor virgine și cvasivirgine, trebuie legiferat accesul specialiștilor evaluatori cu autovehiculele pe drumurile forestiere fără a fi necesar acordul scris din partea proprietarului sau a administratorului fondului forestier”, se arată în cadrul comunicatului emis de Greenpeace România.
Totodată, cele cinci organizații susțin faptul că „lemnul recoltat ilegal confiscat de autorități nu trebuie să ajungă pe piață” și că „recoltarea abuzivă de lemn din păduri trebuie sancționată în continuare”, „fie că este vorba despre furtul de lemn sau de tăieri ilegale produse prin nerespectarea normelor tehnice în vigoare inclusiv la aplicarea lucrărilor de rărituri”.
Ministerul Apelor și Pădurilor: Nu susținem eliminarea prevederilor OUG 51/2016
O reacție pe această temă a venit și din partea ministrului Apelor și Pădurilor, Adriana Petcu, care a ținut să precizeze, pe 24 februarie, printr-un comunicat de presă, că instituția pe care o conduce „nu susține eliminarea prevederilor OUG 51/2016”, deși admite apariția unor „disfuncționalități” sau „situații de aplicare discreționară a legii” după intrarea în vigoare a OUG 51/2016.
„Nu sunt adepta unei relaxări a regimului contravențiilor. Cred foarte tare că cei care încalcă legea trebuie să plătească pentru asta și trebuie să-i usture. Sigur, vom corecta ce este de corectat în textul legii, însă o relaxare a regimului contravențiilor nu este negociabil”, a declarat Adriana Petcu, adăugând faptul că „modul în care această nouă Lege va fi adoptată (includerea în proiectul de lege aflat deja în procedură parlamentară a prevederilor OUG 51, adoptarea OUG 51 cu modificări etc.) reprezintă chestiuni de tehnică legislativă și sunt strict în atributul Parlamentului”.
În plus, Petcu mai preciza faptul că „în cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor funcționează un grup de lucru care va elabora propunerile de modificare și completare a actului normativ” și că, „după elaborare, propunerile autorității vor fi transmise Parlamentului”
„Important este să păstrăm nivelul sancțiunilor și, în niciun caz, să ne întoarcem la varianta existentă înainte de intrarea în vigoare a OUG 51/2106”, mai sublinia Petcu.