Prima pagină » Știri politice » Investițiile RECORD ale Cabinetului Ciolacu în infrastructura mare / În 2023, absorbția fondurilor europene pentru infrastructură a sărit de 114%

Investițiile RECORD ale Cabinetului Ciolacu în infrastructura mare / În 2023, absorbția fondurilor europene pentru infrastructură a sărit de 114%

Investițiile RECORD ale Cabinetului Ciolacu în infrastructura mare / În 2023, absorbția fondurilor europene pentru infrastructură a sărit de 114%

De la preluarea mandatului la șefia Guvernului, Marcel Ciolacu a reușit într-un an de zile să mobilizeze resursele țării pentru investiții ce au atins un nivel fără precedent pentru ultimii 5 ani. Investițiile în infrastructură constituie, în prezent, motorul dezvoltării României, fiind unul dintre angajamentele din programul de guvernare PSD.

Investițiile publice în infrastructura mare prognozate pentru anul în curs sunt cu 20% mai mari decât anul trecut, fiind prevăzute peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene, ceea ce reprezintă echivalentul a 7,2% din PIB. România se apropie astfel de ținta de 10% din PIB, anunțată de Premierul Ciolacu încă din mai 2023.

Dacă am reuşit să investim în 2022, an cu crize suprapuse, aproape 7% din PIB în economia românească şi în firmele antreprenoriale româneşti, în special în IMM-uri, avem ambiţia ca de acum înainte să forţăm investiţii anuale de 10% din PIB!, spunea Marcel Ciolacu, în mai 2023, în cadrul evenimentului Romania Start-Up Revolution.

Anul trecut valoarea investițiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, adică peste 20 de miliarde de euro.

Ministerul Transporturilor a anunțat că acum sunt în derulare lucrări pe 780 de kilometri de drumuri expres şi autostrăzi, în baza fondurilor accesate atât în perioada de programare precedentă, cât şi în cea actuală.

De asemenea, sunt în derulare proiecte importante legate de infrastructura feroviară esențială pentru operațiunile logistice, precum electrificarea segmentului Oradea – Cluj, sau modernizarea culoarului IV feroviar, acestea urmând să faciliteze transportul de mărfuri de la portul Constanța către Vestul Europei.

În 2023, absorbția fondurilor europene pentru infrastructură a sărit de 114%

Anul trecut a fost unul record. România a ajuns la 1.000 de kilometri de autostradă și conform CNAIR, bugetul de 12,7 miliarde lei, a fost utilizat în totalitate pentru modernizarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere, în timp ce absorbţia fondurilor europene pentru construcţia de noi obiective a ajuns la 114,64%.

În plus, s-au semnat 21 de contracte de lucrări în valoare de peste 21,5 miliarde lei (4,3 miliarde euro) pentru construcţia a 472,47 km de infrastructură rutieră: 308,59 km – Autostradă, 17,70 km – Drum expres, 146,18 km – Drum naţional. De asemenea, la finalul anului erau în derulare licitaţii de lucrări în valoare de 11,9 miliarde lei pentru construcţia a încă aproximativ 120 de km de drumuri moderne și au fost lansate altele pentru proiectarea (elaborarea Studiilor de Fezabilitate) pentru încă 322 km de autostradă.

Ministerul Transporturilor a primit în 2024 un buget record

Pentru acest an, Guvernul condus de Marcel Ciolacu a alocat fonduri record Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Suma totală aprobată de Parlament este de 30 de miliarde de lei, din care 20,4 miliarde de lei sunt destinate bugetului de investiții din fonduri europene, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 29% față de bugetul anului 2023! Sunt fonduri aferente PNRR, CEF și Programului Transport 2021-2027, din care cofinanțarea asigurată de la bugetul de stat este de 11 miliarde lei.

Banii vor fi folosiți anul viitor pentru derularea unor proiecte cu o valoare totală de 81 miliarde de lei:

– Drumuri de mare viteză: 710 km (cu o valoare totală de 55 miliarde lei)

– Cale ferată (modernizare, electrificare): 430 de km (valoare cumulată de 21 miliarde lei)

– Achiziții de material rulant: 131 de trenuri (valoare totală de 5 miliarde lei).

Toate proiectele de infrastructură rutieră mare au finanțare prin bugetul pentru 2024, fie că vorbim de Autostrada A8, Autostrada A7, Autostrada Sibiu-Pitești sau Drumul Expres Craiova- Pitești. Acest lucru este valabil și pentru magistralele de Cale Ferată cu finanțări europene nerambursabile. Sumele alocate sunt direct corelate cu gradul de execuție al lucrărilor estimat pentru 2024 în cazul acestor proiecte.

Pentru celelalte cheltuieli, efectuate doar din bugetul de stat, suma necesară MTI, în 2024, este de 9,6 miliarde lei (o creștere de aproximativ 10% față de 2023). Iar pentru investiții, vor fi alocate, din bugetul de stat, peste 725 milioane de lei. Sumele merg pentru domeniul rutier (345,9 milioane de lei), sectorul feroviar (336,37 milioane lei), cel naval (28,25 milioane lei), dar și către transportul aerian (15,33 milioane lei). Alte 5,05 miliarde de lei sunt necesare pentru întreținerea infrastructurii rutiere (un miliard de lei) și feroviare (4,05 miliarde de lei).

Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere este nevoie de 113,3 milioane de lei, iar pentru reparații curente ale infrastructurii feroviare publice alocăm 53,03 milioane de lei. Din întreaga sumă, aproximativ 3 miliarde de lei reprezintă, dobânzi, subvenții, despăgubiri civile, rambursări de credite, cheltuieli materiale, salariale, cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă.

Toți acești bani alocați sunt vitali pentru atingerea obiectivelor pe care statul român și le-a propus: recuperarea decalajelor de dezvoltare economică dintre regiuni și a întârzierilor din infrastructura mare de transport. Fără o infrastructură puternică nu putem avea o economie puternică!“, a precizat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

CITEȘTE ȘI:

Citește și