Iohannis, despre verdictele de plagiat: „Sunt doar vârful icebergului”
„Presa a titrat zilele acestea despre verdictele de plagiat în cazul anumitor doctorate. Ele sunt doar vârful icebergului atunci când vorbim despre etica și integritatea academică. Este un prim pas, dar, în mod cert, nu trebuie, nu poate să fie unicul. Lucrările de licență, tezele de masterat, dar și lucrările din timpul anilor de studiu ar trebui, la rândul lor, să respecte o serie de norme clare, aplicate în mod consecvent în practica din mediul universitar. Astfel, am putea preveni «cultura plagiatului» încă din primii ani”, a spus președintele la deschiderea Forumului Organizațiilor Studențești din România.
Iohannis a menționat că se bucură că va fi realizată pentru prima dată o evaluare a școlilor doctorale și că nu înțelege de ce a trebuit să așteptăm cinci ani de la promulgarea Legii educației pentru demararea acestui proces.
„Am speranța că Ministerul Educației va reuși să găsească cele mai bune instrumente pentru a asigura corectitudinea și calitatea acestui proces. Este în interesul nostru, al tuturor, ca sistemul de învățământ superior românesc să fie deasupra oricăror îndoieli privind calitatea și integritatea sa”, a menționat șeful statului.
Președintele a atenționat că există programe de licență și masterat în cadrul cărora profesorii încă dictează după capitole din cărți, în loc să stimuleze creativitatea studenților și spiritul critic.
„Nu pierdem potențial doar prin abandon școlar sau nepromovarea evaluării naționale sau a Bacalaureatului, ci și prin lipsa accesului la programe de învățământ superior de calitate, care să dea studenților capacitatea de a-și genera propria formare pe tot parcursul vieții”, a subliniat Iohannis.
De asemenea, șeful statului a arătat în discursul său că educația și cercetarea din România au fost subfinanțate în mod constant și supuse unei așa-numite „reformite cronice”, dar că o creștere a finanțării în sine nu va rezolva problemele.
El a accentuat că susține alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educație și cercetare, dar și asumarea unui plan clar de investiții și priorități pe termen lung, respectat de toți cei responsabili.
Președintele a vorbit și despre scăderea continuă a numărului de studenți, considerând că acest lucru ține de motive demografice, dar și de capacitatea universităților de a atrage potențiali studenți valoroși din medii socio-economice defavorizate sau din afara țării, prin strategii de internaționalizare a învățământului superior.
„Una dintre valorile unui învățământ modern este autonomia universitară. Ea înseamnă, de fapt, încredere în instituțiile de învățământ superior, dar și o responsabilitate crescută a acestora – față de formarea academică, față de contribuția la cercetarea științifică și față de societate în ansamblu. Cred în necesitatea unei noi abordări a guvernanței academice, în deschiderea universităților către societate și asumarea așa-numitei «a treia misiuni». Universitățile au o importantă responsabilitate socială. Ele trebuie să reprezinte cu adevărat modele de transparență și integritate, devenind repere pentru alte instituții și, în același timp, făuritori de destine pentru tinerii care le trec pragul”, a conchis Klaus Iohannis.