Legea audiovizualului, întoarsă de Băsescu în Parlament. „Ar fi o ingerință nejustificată în activitatea radiodifuzorilor”

Publicat: 16 07. 2013, 19:40
Actualizat: 16 07. 2013, 19:40

Președintele Traian Băsescu le cere parlamentarilor să revină, la întoarcerea din vacanță, asupra modificărilor pe care le-au aprobat la legea audiovizualului. Mai exact, Băsescu critică articolele care elimină „intermediarii” la vânzarea și cumpărarea spațiului publicitar, noua procedură și condițiile de eliberare și modificare a licenței audiovizuale, ca și faptul că, prin aceste reglementări, radiodifuzorii „nu pot ceda licența unui terț mai devreme de un an de la data intrării în difuzare”.

Președintele consideră că interzicerea intermediarilor „nu se justifică” și ar îngrădi „libertatea radiodifuzorilor de a vinde așa cum doresc propriul spațiu publicitar”. „Se ajunge, practic, la eliminarea dreptului televiziunilor de a angaja și a plăti serviciile unui agent pentru vânzarea spațiului lor publicitar, ca și posibilitatea de a vinde în regim angro acest spațiu”, susține Băsescu în cererea de reexaminare, reclamând „ingerința nejustificată în activitatea comercială a radiodifuzorilor”.

În analiza de la Cotroceni, măsura ar risca să reducă numărul locurilor de muncă și cuantumul taxelor plătite la buget întrucât „pentru clienții de publicitate medii și mici publicitatea televizată ar putea deveni greu accesibilă din cauza prețurilor ridicate”, iar „radiodifuzorii medii și mici, dar și cei internaționali ar putea avea mari dificultăți în a-și valorifica integral spațiul de publicitate disponibil, ceea ce ar putea conduce la închideri de afaceri”.

„Într-o societate democratică nu este de dorit monopolul televiziunilor mari asupra prețurilor în materie de publicitate și nici posibile intervenții asupra conținutului editorial, printr-o politică de prețuri netransparentă și neconcurențială”, se arată în scrisoarea semnată de Băsescu.

Președintele critică totodată instituirea „unei discriminări în eliberarea și modificarea licenței între întreprinderile cu datorii față de cele fără datorii”, aceeași situație apărând și în ceea ce privește ajutorul de stat.

Proiectul de lege aprobă Ordonanța de Urgență nr. 25/2013  prin care s-a reglementat, pe de-o parte, achiziționarea de spațiu publicitar televizat și, pe de altă parte, unele aspecte referitoare la licențele audiovizuale. Totodată, se introduce o nouă reglementare cu privire la spoturile publicitare și de teleshopping izolate, altele decât cele difuzate în cadrul transmisiilor sportive.