După trei săptămâni de la învestirea noului Guvern, premierul Victor Ponta i-a încredințat luni Departamentul condus până luna trecută de Dan Șova unui apropiat al său. Alexandru Năstase, consilier al lui Victor Ponta și acționar majoritar al unei firme de publicitate, legată prin contracte, de stat, a fost numit prin decizie a premierului secretar de stat la Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiții Străine, Parteneriat Public-Privat și Promovarea Exporturilor, rămas în subordinea Secretariatului General al Guvernului, dar restructurat prin eliminarea funcției de ministru delegat.
Absolvent de ASE și cu o experiență profesională în ultimii 9 ani în domeniul publicității, Năstase va avea astfel la dispoziție un buget de 6,4 miliarde de lei în 2014 și în subordine CNADNR, în al cărei consiliu de administrație a figurat până acum ca membru, numit de Șova. Întrebat luni de gândul ce îl recomadă la conducerea unuia dintre Departamentele considerate de maximă importanță în Guvern, premierul Ponta a răspuns scurt: „De ce trebuie să îl recomande ceva? A dat probe”.
Figură extrem de discretă a Guvernului, Alexandru Năstase are 42 de ani și a venit în Executiv în 2013, în subordinea lui Dan Șova, unde a stat până pe 8 noiembrie. La finalul anului trecut, Victor Ponta l-a luat consilier de stat la Cancelaria Prim-Ministrului și recent l-a nominalizat în comisia care negocia la acea vreme achiziționarea unei aeronave oficiale, condusă de Vlad Stoica.
Contracte „ad-hoc” cu statul
Dacă noul șef al Marilor Proiecte are o notiorietate redusă, firma sa este foarte cunoscută în mediul politic. Ad-Hoc Advertising pe care o deține, potrivit datelor de la Registrul Comerțului, împreună cu soția, a lucrat în 1996, chiar la debut, cu Secretariatul de Stat pentru Revoluționari, condus la acea vreme de Bebe Ivanovici, executând ca subcontractor tipărirea a câteva mii de certificate de revoluționar fără licitație. Ca urmare a acestei afaceri, Bebe Ivanovici a fost acuzat de abuz în serviciu și trimis în judecată.
Ulterior, Ad-Hoc Advertising a lucrat în campanie cu Theodor Stolojan și PLD – lucru făcut public chiar de acesta – și a primit în 2011 două contracte la Consiliul Județean Dâmbovița cât timp instituția era condusă de Florin Popescu (actual deputat PMP, fost PDL, fost PLD, fost PNL). Este vorba despre furnizare de materiale publicitare pentru proiectul „Promovarea potențialului turistic al județului Dâmbovița”. În total, 510.000 de lei.
Un alt client fidel al firmei sale de publicitate, inclusiv în perioada în care a ocupat funcții publice, este Ministerul de Externe. Din datele furnizate de MAE la solicitarea gândul, rezultă că Ad-Hoc a primit, prin negociere fără anunț de participare, nu doar contractul din 2011 pentru Achiziționarea de broșuri de informare privind pregătirile României pentru aderarea la Spațiul Schengen (în valoare de 28.000 de euro fără TVA), ci și două contracte recente, în aceleași condiții: Imprimate la comandă, plăcuțe și indicatoare în iunie 2013 și Spider pentru RADR în august 2013.
Printre clienții-instituții publice asumați în portofoliul companiei se mai numără CSM, Agenția pentru Strategii Guvernamentale (aflată în subordinea SGG) și Parchetul General.