Prima pagină » Romania Treci Pe Verde » Miza unei legi pentru care România riscă infringementul. „Nu mi-e clar deznodământul”

Miza unei legi pentru care România riscă infringementul. „Nu mi-e clar deznodământul”

Miza unei legi pentru care România riscă infringementul. „Nu mi-e clar deznodământul
Detalii în Gândul

Deputații din Comisia de agricultură vor dezbate, miercuri, al treilea proiect legislativ care vine să modifice Legea 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, depus la finele anului 2015, care a primit un punct de vedere negativ din partea Guvernului.

Concret, în forma adoptată de Senat, acesta prevede că sancțiunea contravențională complementară este „reținerea sau confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din săvârșirea contravenției silvice, inclusiv a mijlocului de transport care a realizat transportul fraudulos de material lemnos și/sau retragerea autorizației/atestatului, după caz” (lucru prevăzut și în cadrul OUG 51/2016) și definește transportul fraudulos drept „transportul de material lemnos pentru care nu există documentația cerută de lege sau pentru care datele din documentația de însoțire diferă față de cele reale”. O altă modificare prevede faptul că „agentul constatator care aplică sancțiunea dispune și reținerea/confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravențiile silvice, inclusiv confiscarea mijlocului de transport prin care s-a realizat transportul fraudulos de material lemnos, în condițiile legii”.

De asemenea, pe ordinea de zi se va afla și proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2017 privind prorogarea termenului prevăzut la art.IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2016, având un singur articol. 

În schimb, săptămâna trecută, Comisia de mediu a Camerei Deputaților a adoptat, în unanimitate, mai multe amendamente depuse la OUG 51/2016 prin care se înăsprește regimul contravențiilor silvice. „Ideea e că trebuie să înăsprim legislația pentru a putea curma acest fenomen care vizează însăși siguranța națională a României”, a declarat, pentru Gândul, președintele Comisiei de mediu a Camerei Deputaților, deputatul ALDE, Remus Borza, subliniind faptul că, „în 26 de ani de zile, cu o legislație blândă” putem constata cum zeci de mii de hectare de pădure seculară au fost puse la pământ, exploatate și prelucrate în mod ilegal.

Concret, unul dintre amendamente prevede majorarea de zece ori a nivelului amenzilor pentru exploatarea și comercializarea materialului lemnos obținut în mod fraudulos.

„Am venit cu amendamente la art. 12 în sensul majorării contravențiilor care merg până la 30.000 de lei pentru depozitarea în fondul forestier național a deșeurilor menajere, industriale, petroliere, chimice sau toxice, am crescut de zece ori nivelul amenzilor, de la 1.000 la 3.000, de la 10.000 la 30.000, deci asta înseamnă de zece ori. Era de la 1.000 la 3.000 de lei. Acum am zis: minim 10.000 până la 30.000 de lei. Am amendat și art. 19 în sensul majorării tot de zece ori a amenzilor, mergând până la 100.000 de lei amendă pentru fapte sau operațiuni de exploatare, transport atât auto, feroviar, fluvial și maritim și depozitare, prelucrare și comercializare a materialului lemnos obținut ilegal”, a afirmat Borza.

Un alt amendament stabilește că faptele de exploatare și comercializare a masei lemnoase obținute ilegal se pedepsesc cu închisoare de la șase luni la trei ani.

„Peste o anumită limită a prejudiciului, peste 100.000 lei prejudiciul, apreciem că faptele descrise în art.19 să îmbrace elementele constitutive ale infracțiunii și atunci evident o pedeapsă de la șase luni la trei ani și cu confiscarea evidentă a mijloacelor de transport, a echipamentelor industriale de prelucrare a masei lemnoase, precum și implicit confiscarea materialului lemnos care a făcut obiectul infracțiunii sau dacă nu se găsește materialitatea lui, confiscarea contravalorii masei lemnoase obținute ilegal”, a mai spus Borza.

Secretarul de stat, Istrate Ștețco: Nu au fost modificate sancțiunile pentru care am intrat în infringement

În paralel, membrii Comisiei de agricultură au dezbătut și votat amendamentele propuse la proiectul de lege nr. 162/2014, urmând să ia în discuție pentru raport proiectul de lege privind abrobarea OUG 51/2016 peste două săptămâni. 

Secretarul de stat în Ministerul Apelor și Pădurilor, Istrate Ștețco, fost comisar-șef al Gărzii Forestiere Cluj, a declarat, pentru Gândul, că „nu au fost modificate sancțiunile pentru care am intrat în infringement” și că unul dintre articolele adoptate prevede chiar triplarea lor.

„Ministerul susține proiectul 162 cu amendamentele depuse, au fost discutate cu toți cei implicați, în proporție de 98% am convenit asupra acestor amendamente și se pot adopta”, a declarat Istrate Ștețco în cadrul ședinței din Comisia de agricultură.

Cristian Ghinea, deputat USR: Nu mi-e clar deznodământul. Vom ajunge în plen cu două acte legislative concurente

La mențiunea deputatului USR, Cristian Ghinea, în cadrul ședinței, că atât Comisia de mediu cât și cea de agricultură poartă dezbateri în paralel vizând același proiect de lege, răspunsul președintelui Comisiei de agricultură, Ioan Munteanu, a fost că membrii Comisiei de mediu „s-au apucat să facă o treabă care nu trebuia” și că „ei pot să propună orice”, în condițiile în care dau doar aviz, iar Comisia pe care o conduce dezbate pe fond. 

„Dacă domnul Borza se trezește noaptea la Hidroelectrica și propune bani mulți, să propună. E treaba lui, e muncă neplătită, vă asigur”, a spus președintele Comisiei de agricultură.

„Nu mi-e clar deznodământul. Vom ajunge în plen cu două acte legislative concurente. Cred că problema este la majoritatea parlamentară, cele două comisii nu se înțeleg între ele. Ați văzut reacția la întrebarea mea a președintelui Munteanu. Noi insistăm ca baza distribuției să fie OUG 51”, a declarat, pentru Gândul, deputatul USR, Cristian Ghinea.

Totodată, Ghinea a criticat poziția secretarului de stat în Ministerul Apelor și Pădurilor, catalogând-o drept „duplicitară”.

„Acum o lună, doamna ministru declara că vom lucra pe 51 (n.r – OUG 51/2016), iar acum văd ministerul, prin secretarul de stat prezent astăzi, susținând acest proiect de lege. Mi se pare că nu se ține de cuvânt doamna ministru și îi bat obrazul public”, a subliniat Ghinea. 

Întrebat dacă amendamentele depuse de USR, care au fost respinse de membrii Comisiei de agricultură, vor fi reluate în cadrul dezbaterii din cadrul aceleiași comisii pe marginea proiectului de lege privind aprobarea OUG 51/2016, Ghinea a răspuns afirmativ, adăugând faptul că „pe conținut”, proiectul de lege „nu e atât de rău”, preluând o bună parte din prevederile OUG 51/2016, însă că USR își menține opinia că „textul de bază trebuie să fie OUG 51/2016, așa cum a fost la Comisia de mediu”.

„Tocmai asta e și absurditatea. O să discutăm aceleași amendamente și la OUG 51/2016, dacă ni se va permite o discuție pe fond. Mi-e frică că vor spune ‘păi am discutat cealaltă lege, respingem pur și simplu OUG 51’, ceea ce nu ar fi deloc bine. E o chestiune pe care majoritatea trebue să o decidă, pentru că în Comisia de mediu tot PSD are majoritate. Sunt mai degrabă PSD-iști cu viziuni diferite. În mod evident, noi agreăm viziunea de la Comisia de mediu, care a acceptat amendamentele noastre privitor la pădurile semivirgine. Eu m-am bazat că OUG 51/2016 e actul de bază, dar astăzi sunt îngrijorat după modul în care s-a desfășurat (n.r – discuția) în Comisia de agricultură”, a mai spus Ghinea, opinând că membrii Comisiei de agricultură nu pot da un raport pozitiv pe ambele proiecte.

Președintele Comisiei de agricultură, Ioan Munteanu: În plen vor trece amândouă

De cealaltă parte, președintele Comisiei de agricultură, Ioan Munteanu, îl contrazice pe Cristian Ghinea, susținând că ambele proiecte care modifică și completează Legea nr.171/2010 pot primi raport pozitiv și că în plen vor trece amândouă.

„Potrivit procesului legislativ, la momentul în care va veni OUG 51 la dezbatere, sunt foarte multe articole care nu sunt modificate. Ele rămân intacte că nu se regăsesc în proiectul de astăzi, 162. Se elimină cele care au fost modificate din proiectul de astăzi, doar acelea care au fost modificate, iar restul rămân toate corecte care duc la modificarea tot lui 171.  Ambele proiecte, și ordonanța și cea de azi, Plx 162 modifică 171, baza legii. Rămâne ce e bun în ordonanță, rămâne în legea de bază. La asta m-am referit când am spus că nu va fi respins. În plen vor trece amândouă”, a explicat, pentru Gândul, Ioan Munteanu.

Ce a modificat OUG 51/2016

Concret, actul normativ adoptat de Guvernul Cioloș, în 2016, prin modificările aduse la Legea nr.171/2010, a adus amenzi mai severe, fiind prevăzută sancționarea nu numai a celor ce taie sau transporta lemn ilegal, dar și a administratorilor de pădure care nu respectă legea. Mai exact, a introdus peste 100 de noi sancțiuni, iar cuantumul amenzilor existente a fost cel puțin dublat.

Un prim exemplu,, în acest sens:  pentru tăierea, ruperea, distrugerea fără drept de arbori, dacă fapta nu era încadrată ca infracțiune silvică, ordonanța a introdus plata unei amenzi cuprinsă între 1.000 și 12.000 de lei și confiscarea masei lemnoase. Până la momentul adoptării OUG 51, sancțiunea era cuprinsă între 500 și 5000 de lei.

Un al doilea exemplu: în privința autorizării de exploatări forestiere în pădurile virgine, OUG 51/2016 a introdus o amendă cuprinsă între 20.000 și 30.000 de lei, în condițiile în care în vechea lege nu exista niciun fel de sancțiune.

Un al treilea exemplu: pentru transportul de masă lemnoasă fără proveniență legală, amenda s-a majorat la o valoare cuprinsă între 3000 și 10.000 de lei. Asta în contextul în care contravenția era, până acum, cuprinsă între 2.000 și 5.000 de lei. Mai mult, pe lângă confiscarea materialului lemnos, ca măsură complementară s-a introdus și confiscarea mijlocului de transport.

„Un alt element de noutate vizează societățile comerciale care exploatează masă lemnoasă. Aici, am introdus un sistem de puncte de penalizare, asemănător cu cel aplicat în cazul conducătorilor auto (…) O altă noutate se referă la personalul silvic care autorizează exploatări de masă lemnoasă în plus față de ceea ce este prevăzut în amenajamentul silvic, adică peste ceea ce se numește în termeni tehnici „posibilitatea legală.” Pe lângă plata amenzii, aceștia vor fi obligați să achite o sumă egală cu produsul dintre volumul depășit și prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior (….) Am prevăzut, de asemenea, că mijloacele de transport cu care s-a realizat transportul materialelor lemnoase care nu au proveniență legală, vor fi confiscate”, declara, pe 1 septembrie, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor de atunci, Cristiana Pașca Palmer.

 

 

Autor

Citește și