Modificare importantă la titlurile de doctor
Ordonanța de urgență privind doctoratele, care a fost dată de Ministerul Educației în luna ianuarie, a ajuns la finalul traseului legislativ. După ce a trecut de Camera Deputaților, unde a fost amendată, a ajuns săptămâna trecută, luni, pe masa Comisiei de Învățământ din Senat, comisie condusă de fostul ministru al Educației Ecaterina Andronescu.
Senatorii i-au adus o serie de noi amendamente care schimbă semnificativ ordonanța, față de varianta ei originală.
Bogdan Murgescu, directorul Consiliului de Studii Doctorale de la Universitatea din București și consilier pe învățământ superior la Ministerul Educației, a explicat pentru MEDIAFAX exact în ce constau aceste modificări. În primul rând este vorba de „eliminarea controlului CNATDCU la acordarea titlului de doctor și faptul că unicul control de calitate se face la nivelul universității, iar calitatea de conducător de doctorat se acordă numai la nivelul universității fără un control de calitate și fără un control al procesului la nivel național”.
„De asemenea, transparența întregului proces de susținere a tezelor și de acordare a titlurilor de doctor este redusă prin faptul că nu mai se pun toate documentele pe o platformă națională, ci rămân pe site-urile universităților și, de altfel, în modificări se spune despre teză dar nu se spune despre restul dosarului de doctorat”, a mai declarat Bogdan Murgescu.
Potrivit acestuia, „o altă modificare este faptul că toate școlile doctorale nu mai sunt evaluate individual și este evaluată doar universitatea la nivel de IOSUD. Este vorba, în general, de subminarea mecanismelor care deja începuseră să funcționeze în ceea ce privește ridicarea calității și controlul calității în interiorul școlilor doctorale. Practic, calitatea este pusă sub semnul întrebării. De asemenea, după părerea mea, credibilitatea noastră academică ar fi grav afectată dacă vor trece aceste modificări”, a explicat Murgescu pentru MEDIAFAX.
Aruncând un ochi peste modificările din documentul obținut de MEDIAFAX, observăm că prima schimbare este la articolul 158, unde se introduce un nou aliniat unde scrie că „în vederea profesionalizării activităților privind organizarea studiilor universitare de doctorat și pentru a asigura schimbul de bune practici, instituțiile organizatoare de studii universitare de doctorat pot înființa un Colegiu Național al Instituțiilor Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat”.
O altă schimbare adusă este – în loc să fie evaluate individual fiecare școală doctorală în parte, senatorii au hotărât ca instituțiile organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD – universități sau consorții universitare) vor fi cele evaluate. Evaluarea se face tot de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), însă dispare din textul legii că evaluarea școlii doctorale se face pe baza performanței acesteia. De fapt, formularea „școală doctorală” dispare cu totul.
De asemenea, mai dispare partea din articolul de lege unde scrie că evaluarea școlilor doctorale se face de către ARACIS „în baza rapoartelor CNSC referitoare la calitatea cercetării și a rapoartelor CNATDCU referitoare la calitatea resurselor umane”.
În varianta actuală, dispare și reglementarea potrivit căreia „sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educației, în baza propunerilor comune ale ARACIS, CNCS și CNATDCU”.
Mai mult, senatorii din Comisia de Învățământ au eliminat și prevederea care spunea că fiecare școală doctorală este evaluată periodic din cinci în cinci ani.
După ce au modificat conținutul articolului 158, omițând toate aceste prevederi, senatorii au mai adăugat o completare prin care stabilesc că „metodologia de evaluare în vederea acreditării, care cuprinde și standardele de performanță, se stabilește de către Consiliul ARACIS cu consultarea Consiliului Național al Rectorilor și se aprobă prin ordin de ministru”. Cu alte cuvinte, rectorii universităților contribuie la stabilirea standardelor de performanță după care vor fi evaluate universitățile.
O altă modificare majoră apare la articolul 166, aliniatul 2, care stabilește cum se obține calitatea de conducător de doctorat. În varianta originală, calitatea de conducător de doctorat era acordată prin ordin al ministrului Educației, la propunerea CNATDCU de acordare a atestatului de abilitare, în conformitate cu standardele și procedurile elaborate de Ministerul Educației. Senatorii au schimbat, spunând că Senatul universitar și nu ministrul Educației este cel care acordă calitatea de conducător de doctorat. Cu alte cuvinte, universitatea decide care sunt profesorii care pot fi conducători de doctorat, din staff-ul propriu, dar trebuie să țină cont de standardele propuse de CNATDCU. Senatorii au mai adăugat două aliniate care spun că „La nivelul fiecărei instituții organizatoare de studii universitare de doctorat, Senatul universitar aprobă constituirea unor comisii, cu rol științific, care să verifice respectarea procedurilor și a standardelor de calitate și etică profesională pentru fiecare teză de doctorat”. Comisiile acestea „analizează în ce măsură au fost respectate procedurile și standardele de calitate și etică profesională pentru fiecare teză de doctorat în parte și elaborează un raport pe care îl prezintă Senatului universitar”.
De asemenea, la articolul 168, aliniatul 9, apare modificarea privind site-ul pe care se publică teza de doctorat. În loc să mai fie publicată pe un site național al Ministerului Educației, aceasta ar urma să fie publicată pe site-ul universității unde a fost susținută. În continuare, la aarticolul 170, aliniatul 1, Ministerul Educației pierde dreptul de a mai retrage titluri de doctor și calitatea de conducător de doctorat, rămânându-i doar dreptul de retragere a acreditării școlii doctorale.
Nu în ultimul rând, universitatea este cea care acordă titlul de doctor, însă fără o verificare a tezei de doctorat făcută și de CNATDCU. Mai mult, apare un nou aliniat care spune că titularul unui titlu de doctor poate solicita Ministeruilui Educației sau universității, retragerea titlului în cauză, dar nu precizează în ce condiții. Practic, este vorba de prevederea dintr-o OUG mai veche care a apărut în urma alegerilor prezidențiale și care i-ar fi acordat lui Victor Ponta, sau oricui dorește, posibilitatea de a renunța pur și simplu la titlul de doctor. Ordonanța aceea a rămas tot la Comisia de Învățământ de la Senat, neterminând traseul legislativ, însă nu poate fi aplicată în lipsa unei metodologii, metodologie pe care Ministerul Educației nu a dat-o, având în vedere măsura foarte controversată propusă în acea OUG.
Ecaterina Andronescu susține că amendamentele aduse de Comisia pe care o conduce sunt menite „să protejeze acest al treilea ciclu de studii de învățământ superior de derapajele care au adus în presă atât de multe dezbateri, din păcate nefericite, pentru sistemul de învățământ, cât și pentru societate în general”.