Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, este de patru zile într-un conflict cu Agenția Națională de Integritate (ANI), în care se declară nevinovată și acuză ilegalități, după ce numele ei a ajuns la procurori ca să investigheze dacă poate fi pusă sub acuzare pentru conflict de interese. Mai mult, ANI o acuză de incompatibilitate, situație care ar însemna nu doar că și-ar pierde funcția de primar al Sectorului 1, dar și că timp de trei ani de la acel moment nu ar mai putea să exercite o funcție sau o demnitate publică.
Cum miza este mare, a urmat un război al declarațiilor și postărilor pe Facebook în care Clotilde Armand invocă diverse articole din lege în apărarea ei, însă omite din argumentele legale fragmentele care fac referire la interdicțiile în exercitarea funcției de primar.
Totul a pornit de la proiectul cu fonduri europene „Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție‟, derulat de Primăria Sectorului 1, în mandatul lui Clotilde Armand.
Inspectorii ANI spun că edilul Clotilde Armand a fost în conflict de interese când, în 18 februarie 2022, a decis și semnat, în calitate de primar, numirea ei ca manager al proiectului. Au urmat, apoi, alte patru dispoziții prin care și-a majorat indemnizația lunară de manager de proiect cu până la 30%. Toate aceste decizii i-au adus un plus în venituri de 18.720 de lei, aproximativ 3.500 de euro, timp de cinci luni. Și asta pe lângă indemnizația de primar și sporul de 25% de care beneficiază, conform legii, toți primarii care implementează proiecte europene.
Deși ANI spune clar că, în cazul lui Clotilde Armand, acuzațiile sunt pentru că a încălcat prevederile articolelor 76 alineatul 1 și 87 alineatul 1, litera k din Legea 161/2003, care stabilesc în ce situații un primar este în incompatibilitate și în conflict de interese, edilul Sectorului 1 invocă în apărarea ei un alt articol din aceeași lege, care se referă la funcționarii publici, în condițiile în care ea ocupă o funcție aleasă.
În scandalul cu ANI, Clotilde Armand acuză că i-a fost refuzat accesul la dosar, susține că este nevinovată și că, de fapt, în cazul ei se aplică prevederile articolului 94 alineatul 2 indice 2 din Legea 161/2003, pe care îl și citează greșit ca fiind ”alin. 22”.
Edilul arată, în argumentele pe care le invocă în apărarea ei, pe Facebook, ce prevede acest articol:
”Am citit astăzi comunicatul ANI, pot să vă spun că am respectat legea în cazul proiectului «Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție». Legea spune asta:
– art. 94 alin. 22 (alineatul 2 indice 2 – n.red.) din Legea nr. 161/2003:
«Nu se află în situație de incompatibilitate, în sensul prevederilor alin. (2), funcționarul public care este desemnat prin act administrativ pentru a face parte din echipa de proiect finanțat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum și din împrumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile (…)»”, a scris Clotilde Armand pe pagina ei de Facebook.
Clotilde Armand ascunde însă între parantezele de la final textului de lege invocat în apărarea sa fix partea care i se aplică în calitatea ei de primar. Articolul integral invocat de primarul Sectorului 1 este așa:
”Nu se află în situație de incompatibilitate, în sensul prevederilor alin. (2), funcționarul public care este desemnat prin act administrativ pentru a face parte din echipa de proiect finanțat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum și din împrumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, cu excepția funcționarilor publici care exercită atribuții ca auditor sau atribuții de control asupra activității derulate în cadrul acesteia și a funcționarilor publici care fac parte din echipa de proiect, dar pentru care activitatea desfășurată în cadrul respectivei echipe generează o situație de conflict de interese cu funcția publică pe care o ocupă”.
Clotilde Armand se apără și invocând articolul 16, alineatul 2 din Legea 153/2017: ”Indemnizațiile lunare ale președinților și vicepreședinților consiliilor județene și primarilor și viceprimarilor unităților administrativ-teritoriale care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile se majorează cu până la 25%”.
Situațiile de conflict de interese găsită de ANI în cazul lui Clotilde Armand nu se referă însă la sporul de 25% pe care îl poate primi orice primar care gestionează proiecte cu fonduri europene, ci la banii pe care i-a luat pentru că s-a numit singură manager de proiect.
”Precizăm că aceste incidente de integritate nu au fost reținute în privința dispozițiilor emise de persoana evaluată în baza art. 16, alin. (2) din Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Ca efect al acestui act normativ, indemnizațiile lunare ale tuturor primarilor care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile se majorează cu până la 25% prin efectul legii, fără obligația ca aceștia să dețină calitatea de manager în cadrul acelor proiecte.
Distinct de acest spor de 25%, persoana evaluată și-a majorat indemnizația lunară cu până la 30% ca urmare a numirii în funcția de manager de proiect, fapt ce a generat producerea incidentelor de integritate în materie administrativă, reținute în baza prevederilor art. 76 alin. (1) și ale art. 87, alin. (1), lit. k) din Legea nr. 161/2003, și luând în considerare cazuistica Agenției confirmată de-a lungul timpului de organele competente, astfel:
Conflictul de interese: potrivit art. 76 alin. (1), „primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I.”
Incompatibilitatea: potrivit art. 87, alin. (1), lit. k) „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcţii sau calităţi: k) orice alte funcții publice sau activități remunerate, în țară sau în străinătate, cu excepția funcției de cadru didactic sau a funcțiilor în cadrul unor asociații, fundații sau alte organizații neguvernamentale”, a precizat ANI.
Citește și: