Orban: Nu e prima dată când Ponta își folosește poziția de premier pentru a-și ataca competitorii

Publicat: 14 04. 2015, 19:20
Actualizat: 03 07. 2015, 19:14

„Nu e prima oară când Victor Ponta își folosește poziția de prim-ministru pentru a-și ataca competitorii politici și când își folosește poziția guvernamentală în avantaj personal”, a precizat Orban, despre acuzațiile care i se aduc de către Corpul de Control al premierului Ponta, pentru perioada 2008, când era ministru al Transporturilor.

Deputatul PNL a arătat că, din ceea ce a apărut public din raportul Corpului de Control al premierului, „este profund surprins că s-a luat decizia de a se sesiza Direcția Națională Anticorupție”.

„Nu găsesc niciun fel de element de ilegalitate care să mă privească pe mine. Mi se impută că aș fi provocat un prejudiciu de aproape 400 de milioane de lei, ca urmare a deciziei pe care am luat-o de a se realiza Transalpina prin intermediul contractului de credit-furnizor. Singurul element al acestei convingeri prezentate de membrii Corpului de Control al premierului este menționarea unei discuții verbale între mine și un reprezentant al companiei, care este într-o notă transmisă de un adjunct al companiei, spre aprobare”, a afirmat Ludovic Orban.

El a mai menționat că, și „dacă ar fi luat el decizia să se realizeze acest contract prin credit- furnizor, el ar fi putut cel mult să ia decizia de a nu se face de la bugetul de stat pentru că nu există resurse de la buget pentru a se realiza o astfel de investiție”.

„Sincer, nu reușesc să îmi amintesc cu precizie care au fost exact discuțiile pe tema aceasta, dar admit că este posibil să nu fi făcut opoziție la o posibilă finanțare prin contractul de credit-furnior. Nu e nimic ilegal aici, acest tip de contract este perfect legală, care practic este folosit atunci când nu există posibilitatea unei finanțări imediate din bugetul unei companii sau de la stat și care implică o terță parte, care este o bancă, care finanțează lucrările, aceasta urmând a-și recupera într-o perioadă de timp banii de la companie. Să consideri prejudiciu costul finanțării prin intemediul unui credit de acest tip este o noutate absolută, pe care am întâlnit-o până acum într-un act oficial. Atunci, ar trebui să intre în pușcărie toate guvernele care au făcut credite, care au plătit dobânzi aferente creditelor pe care le-au angajat pentru finanțarea cheltuielilor publice”, a mai declarat Ludovic Orban.

Liberalul a menționat că „nu există niciun fel de element care să poată ridica semne de întrebare privind implicarea sa în vreo decizie ilegală”.

„Nu am absolut niciun motiv să nu răspund unei solicitări din partea DNA, dacă vor considera că este necesar, pentru că este de discutat acest lucru. Dacă Corpul de Control trimite o sesizare, nu e în mod obligatoriu ca DNA să considere că există elementele pentru realizarea unei anchete penale”, a mai spus Orban.

Guvernul va sesiza DNA pentru încălcarea unor prevederi legale privind contractul de modernizare a DN 67C Bengești-Sebeș („Transalpina”) cu firma Romstrade, arătând că proiectul a fost promovat de foștii miniștri PNL Ludovic Orban și Varujan Vosganian și a generat pagube de peste 388 milioane lei.

Firma Romstrade era condusă și atunci de omul de afaceri Nelu Iordache, judecat în prezent pentru fapte de corupție în acest contract.

Într-o notă redactată de către Corpul de Control al premierului, inspectorii arată că Ludovic Orban, atunci ministru al Transporturilor, a fost cel care în 2008 a dispus executarea lucrărilor în sistem de credit-furnizor, respectiv pe baza unui împrumut contractat de constructor de la o instituție de credit, care să fie rambursat ulterior de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) cu plata unor costuri suplimentare de finanțare, ceea ce a generat o pagubă de 388,7 milioane lei.

Inspectorii mai arată că Ludovic Orban a promovat în Guvern o hotărâre având ca scop finanțarea de la buget a acestui proiect, act normativ care, deși nu a avut avizul Ministerului Economiei și Finanțelor, a fost contrasemnată, pentru ministrul Transporturilor, de către secretarul de stat Septimiu Buzașu și de ministrul de atunci al Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian.

Astfel, în ședința de Guvern din 18 septembrie 2008, Ludovic Orban ar fi solicitat includerea pe lista suplimentară a agendei de lucru a unei hotărâri prin care se prevedea ca modernizarea Transalpina să se realizeze de bugetul de stat, prin bugetul Transporturilor.

Corpul de Control arată că hotărârea nu a fost semnată de ministrul de resort, ci de secretarul de stat Septimiu Buzașu, deși nu fusese emis niciun act administrativ având ca obiect preluarea atribuțiilor ministrului Transporturilor de către secretarul de stat.

Vosganian a semnat și nota de fundamentare, deși nu exista avizul ministerului prin direcțiile de specialitate.

Potrivit Guvernului, la scurt timp, în sedința de Guvern din 4 noiembrie 2008, a fost adoptată, tot prin introducerea pe lista suplimentară a agendei de lucru, o nouă hotărâre care o modifica pe cea anterioară și stabilea ca finanțarea proiectului să se realizeze și din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Autostrăzi Drumuri Naționale.

Noua hotărâre a fost semnată de secretarul de stat Barna Tanczos, deși nici în acest caz nu a fost emis niciun act administrativ pentru preluarea atribuțiilor ministrului Transporturilor și nici nu a fost supusă avizării Ministerului Economiei și Finanțelor, potrivit legii, mai arată Corpul de Control al Guvernului.

După aprobarea Guvernului, CNADNR a achitat 49,9 milioane lei, reprezentând de asemenea o pagubă la buget.

Conform Corpului de Control al Guvernului, executarea lucrărilor în sistem de credit-furnizor a fost dispusă de Ludovic Orban înaintea aprobării celor două hotărâri de Guvern, respectiv în urma unei discuții cu conducerea CNADNR, discuție menționată într-o notă a companiei din 14 februarie 2008.