Ordinul privind competenţele digitale pentru elevi, pus în dezbatere publică/ Raport: Băieții au un avans de 5% față de fete în domeniul digital
Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică prevederile referitoare la competenţele digitale pentru elevi. Potrivit unui raport privind nivelul de literație digitală al elevilor din România, băieții au un avans de aproximativ 5% față de fete în domeniul competențelor digitale.
Conform proiectului supus consultării, profilul competențelor digitale pentru elevi acoperă șase arii principale și va întra în vigoare în anul şcoalar 2024 – 2025:
- Utilizarea dispozitivelor digitale
-
Alfabetizarea informațională
-
Comunicare și colaborare digitală
-
Crearea de conținut digital și elemente legate de proprietate intelectuală
-
Siguranța cibernetică
-
Utilizarea responsabilă și etică a tehnologiei
În era digitală, este crucial ca elevii să dezvolte competenţe digitale solide pentru a naviga cu succes în societatea modernă. Cadrul de competenţe digitale pentru elevi are ca model de referinţă DigCompRo, bazat pe DigComp 2.2, şi detaliază principalele arii de competenţă, nivelurile de performanţă aşteptate şi descriptorii specifici pentru fiecare competenţă. În prezent, competenţa digitală trebuie privită în ansamblul competenţelor-cheie, integrată în capacitatea absolvenţilor de a face faţă provocărilor lumii contemporane, a transmis Ministerul Educaţiei.
Potrivit ME, la dezvoltarea cadrului de competențe digitale pentru elevi au participat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale.
Ne propunem să reducem reticența față de noile tehnologii, să stimulăm atitudini critice constructive și să pregătim viitori absolvenți pentru provocările viitoare. Astfel, ne dorim să adaptăm școala la exigențele viitorului prin dezvoltarea unui ecosistem dinamic și inovator de educație digitală de înaltă performanță, prin corelarea fluxurilor privind infrastructura hard (echipamente) și cea soft (competențe), transmite ministerul condus de Ligia Deca.
Raport: băieții au un avans de aprox. 5% față de fete în domeniul competențelor digitale
Potivit Raportului privind nivelul de literație digitală al elevilor din România pentru anul 2022, nivelul primar (clasele I-IV) înregistrează cei mai mulți elevi nefuncționali, nivelul gimnazial (clasele V-VIII) având cei mai mulți elevi minim funcționali, în timp ce nivelul liceal (clasele IX-XII) reflectă cei mai mulți elevi funcționali din punctul de vedere al competențelor digitale.
Competențele digitale cresc în mod semnificativ odată cu vârstă, cu diferențe semnificative între scorurile învățământului primar, gimnazial și liceal.
Creșterea este remarcabilă: de la un scor total de 49.97 pentru 6 ani la un scor total de 73.69 pentru 18 ani. Procentul de copii din categoria ”sever nefuncțional” scade: de la 41% din populația școlară la 6 ani la doar 4% la 18 ani. Procentul de copii în categoria ”funcțional” crește: de la 20% din populația școlară la 6 ani la 51% la 18 ani.
Raportul concluzionează că băieții au un avans mediu de aproximativ 5% față de fete în domeniul competențelor digitale (p. 40).
Ordinul pentru aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi poate fi consultat – AICI.
CITIȚI ȘI:
LOVITURĂ pentru bugetari. O nouă condiție pentru românii care vor un loc de muncă la stat