Ordonanța de urgență prin care Guvernul a modificat Legea referendumului a fost publicată în Monitor
Ordonanța de urgență prin care Guvernul a modificat Legea referendumului, stabilind că președintele poate fi demis cu majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetățenilor participanți, a fost publicată în Monitorul Oficial joi seara, la circa două ore după avizul Executivului.
Ordonanța prin care Guvernul modifică Legea referendumului prevede că președintele României este demis la referendum cu majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetățenilor participanți, arătându-se că modificarea a fost deja acceptată de judecătorii Curții Constituționale.
Informația a fost confirmată de către ministrul delegat pentru Relația cu Parlamentul, Mircea Dușa, care a arîtat că Guvernul a eliminat astfel o discriminare care aducea „atingeri grave” drepturilor cetățenești cu referire la articolul 16 din Constituție, în sensul că se creează discriminări pozitive pentru anumite persoane în cadrul unui referendum național.
Dușa a aminitit că prevederile Legii prin care președintele era demis cu jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise pe listele electorale, validate prin Decizia 420/ 2007 a CCR, au fost modificate de fosta majoritate din Parlament.
„Probabil colegii de la PDL au dorit ca un referendum organizat în România să nu poată fi validat niciodată și au dus la extrem norma aceasta de aprobare a unui referendum”, a afirmat Dușa.
Acesta a precizat că a fost eliminată și discriminarea prin care cetățenii români, aflați în străinătate, nu puteau vota la referendum, fiind valabile doar voturile exprimate pe teritoriul național.
Ministrul pentru Relația cu Parlamentul a motivat modificarea Legii prin ordonanță de urgență prin faptul că „probabil de poimâine trebuie să începem calendarul pentru demararea unui referendum”.
Întrebat de ce Guvernul nu a eliminat discriminarea privind rata de participare la referendum și în cazul primarilor, care nu pot fi demiși decât printr-un referendum la care iau parte cel puțin jumătate plus unu din cetățenii respectivelor localități, Dușa a precizat că Guvernul va afectua această modificare prin lege, deoarece nu este o urgență.
„O s-o facem prin lege, nu există acum o urgență legată de roganizarea unui referendum local”, a precizat Dușa.
Acesta a mai arătat că, în lipsa datelor finale ale ultimului recensământ al populației, la un eventual referendum se vor folosi listele electorale actuale.
Guvernul a transmis la rândul său că din punct de vedere organizatoric, „în vederea facilitării centralizării proceselor verbale privind rezultatele referendumului național”, ordonanța de urgență prevede înființarea a șase oficii electorale de sector ale municipiului București.
Ordonanța de urgență mai prevede ca dimensiunile buletinului de vot vor fi stabilite de către Biroul Electoral Central și, de asemenea, vizează modificarea proceselor verbale privind rezultatele referendumului astfel încât acestea să fie corelate cu dispozițiile legale în vigoare, respectiv Legea 35/2008, Legea administrației publice locale 215/2001 și Legea 93/2004, aplicabile organizării referendumului național.
În documentul obținut de MEDIAFAX, Guvernul arată că Legea 129/2007, care a introdus principiul majorității voturilor care au participat la referendum, a fost supusă deja controlului de constituționalitate exercitat de Curtea Constituțională și că, prin Decizia 420/2007, Curtea Constituțională a constatat că modificarea articolului 10 din Legea 3/2000 este constituțională
Prin Legea 129/2007 s-a stabilit că articolul 10 din Legea 3/2000 va avea următorul cuprins: „Demiterea președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul țării, ale cetățenilor care au participat la referendum”.
Ulterior, se mai arată în document, prin Legea 62/2010 privind aprobarea OU 103/2009 pentru modificarea și completarea Legii 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, articolul 10 a fost modificat în sensul că demiterea președintelui este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor cetățenilor înscriși în listele electorale.
„Considerăm că actuala propunere de modificare a articolului 10 din Legea 3/2000, prin care demiterea președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul țării, ale cetățenilor care au participat la referendum, nu ridică probleme de legalitate și, mai mult decât atât, este în concordanță cu cele precizate de Curtea Constituțională în jurisprudența sa, respectiv Deciziile Curții Constituționale 147/2007 și 420/2007”, este concluzia Guvernului.
De asemena, proiectul reglementează componența Biroului Electoral Central (BEC), a emiterii hotărârilor de către acesta, precum și posibilitatea BEC de a emite hotărâri în interpretarea legii, precum și alte aspecte organizatorice.
Curtea Constituțională urmează să se întrunească vineri dimineața, pentru a se pronunța asupra cererii USL de suspendare din funcție a șefului statului, la ora 17.00 fiind programată ședința comună a celor două camere pentru dezbaterea și aprobarea acestei solicitări.
Președintele Traian Băsescu a fost întrebat, joi, la Parlament, dacă cererea de suspendare a sa din funcție este constituțională, el răspunzând: „Doar Curtea Constituțională poate decide”.