„Prin Codul administrativ stabilim proceduri și termene pentru numirea în funcția de membru al Guvernului în caz de remaniere guvernamentală sau de vacantare a postului. Refuzul numirii de către președinte poate avea loc o singură dată. Termenul primului-ministru pentru propunere este de cinci zile, iar termenul de răspuns al președintelui este de zece zile. Legislația actuală nu prevede niciun termen și stăm fără să răspundă cineva de nerespectarea unui termen care nu există. Nu cred că deranjează pe absolut nimeni. Este o regulă care va trebui să fie respectat”, a declarat Daniel Suciu, la finalul ședinței de Guvern.
O altă modificare se referă la validarea mandatelor consilierilor locali prin hotărârea instanței, nu a comisiei de validare, cum se procedează în prezent.
„Reglementări proceduri pentru validarea mandatelor consilierilor locali aleși prin hotărârea instanței, nu prin hotărârea unei comisii de validare. Cum să valideze un mandat de ales local un consilier sau un ales local care nici măcar el însuși nu este validat. Se întâmplă de multe ori ca o grupare de consilier să nu voteze un alt consilier tocmai pentru a împiedica ulterior alegerea unui viceprimar și intrăm în logica partizanatului. Prin actualul cod acest lucru este rezolvat”, a afirmat Suciu.
Ministrul Dezvoltării a vorbit și despre obligațiile aleșilor locali.
„Un subiect care a fost interpretat în fel și chip. Aleșii locali vor răspunde exclusiv pentru aprecierea necesității și oportunitatea actelor administrative. Acest lucru nu înseamnă că nu răspund pentru legalitate. Pot înțelege poziția sindicatelor din administrație, pot înțelege până la un anumit punct ipoteza conform căreia orice nobil pune un funcționar public să facă o ilegalitate și doar funcționarul public răspunde. Acest lucru este fals. Niciodată, niciun ales local nu trebuie să oblige un funcționar public să încalce legea. Însă există funcționari care refuză să semneze un act administrativ deși știu că acest lucru este perfect legal. Dacă ne dorim ca fiecare să aibă responsabilitatea funcției sale, acest lucru trebuie să se întâmple și în administrația publică locală. Despre schimbarea modalității de adoptare a unor anumite acte normative, respectiv hotărârile consiliului local sau județean care se vor adopta cu majoritate absolută, respectiv jumătate plus unul din numărul consilierilor în funcție. Singura excepție va fi cea de înstrăinare a bunurilor imobile care rămân în continuare cu două treimi din numprul consilierilor în funcție”, a mai spus Suciu.
„Un subiect pe care îl consider de mare importanță. Orice comunitate care vrea să își ateste azi domeniul public trebuie să trimită la minister, la o direcție care astăzi are șase funcționari, din care doi sunt în concedii, să rezolve miile de dosare de atestare a domeniului public. Nerezolvarea acestei probleme ne-a împiedicat în derularea foarte multor proiecte de finanțare europeană. Prin codul administrativ acest lucru se face prin hotărâre de Consiliu local sau județean, și nu prin hotărârile de guvern.
Tot prin Codul administrativ redevențele obținute prin concesionare din activități de exploatare a resurselor la suprafață se constituie venit la bugetul local. 40 la nivelul bugetului local al județului pe pe teritoriul asupra căruia există activități de exploatare și 40% la bugetul local al comunei, orașului sau municipiului și 20% la bugetul de stat. Trebuie să beneficieze și autoritățile locale de bogățiile subsolului, nu doar Guvernul României”, potrivit lui Daniel Suciu.