„Gradul de mobilitate și de tehnologie la care s-a ajuns în momentul de față în domeniul armelor nucleare fac ca acestea să constituie un pericol pentru toată lumea. Diferența dintre țintă și victimă colaterală este foarte mică. În ceea ce privește România, ne-am asumat, ne asumăm în cadrul unor parteneriate strategice partea noastră de sistem defensiv, care nu ne este dedicat numai nouă, ci și partenerilor noștri. Vorbim de Deveselu și de programul de înzestrare a armatei, care este în momentul de față în derulare”, a declarat vicepreședintele Comisiei de apărare din Camera Deputaților Bogdan Rodeanu, deputat USR, întrebat dacă un incident nuclear ar putea fi o amenințare reală pentru România.
La rândul său, senatorul PSD Viorel Salan, membru al Comisiei de apărare din Senat, a subliniat faptul că România este o țară sigură din acest punct de vedere.
„Nu cred că trebuie să ne punem astfel de întrebări, dat fiind faptul că suntem o țară sigură prin măsurile care sunt luate la nivelul României. Categoric, la toate aceste probleme trebuie să avem un răspuns și trebuie să verificăm măsurile care le avem procedural. Măsurile gestionate de IGSU, pentru asemenea situații – în caz de cutremur, de incident nuclear – toate sunt foarte bine procedurate. Dar trebuie să le revedem periodic și este prevăzut modul în care ele sunt verificate – exerciții, aplicații, vizând conlucrarea între toate forțele participante”, a afirmat Salan.
Ovidiu Raețchi (PNL), vicepreședinte al Comisiei de apărare din Camera Deputaților, susține și el că riscurile sunt foarte mici. „Un incident nuclear reprezintă un risc de securitate extrem de grav, deci structurile noastre specializate, cât și partenerii, urmăresc cu maximă atenție tema. Din acest motiv, cred că riscurile sunt foarte mici. Ne protejăm cu mare atenție capacitățile”, a spus și Raețchi.
Dar este România pregătită să facă față unei incident nuclear? „Nu cred, pentru că nimeni nu este pregătit pentru un astfel de incident”, a spus Bogdan Rodeanu.
Colegul său de comisie, liberalul Ovidiu Raețchi s-a arătat ceva mai optimist. „Un incident nuclear are întotdeauna un grad de imprevizibil, dar la nivelul MApN sunt pregătite de mult timp planuri de reacție”, a declarat Raețchi.
Cei trei parlamentari susțin că legislația este bună, dar mai sunt necesare anumite modificări. „Dacă discutăm despre ceea ce înseamnă protecție civilă, în mod sigur trebuie reașezată legislația. Este strict necesară o reașezare și o regândire a legislației și, totodată, programe foarte agresive de modernizare. În ultimii ani a fost neglijat domeniul situațiilor de urgență. În momentul de față sunt inițiative guvernamentale și parlamentare pe această latură. Să vedem exact cât de repede vor fi implementate și dacă se fac. Nu cred că se mai pune problema de voință în momentul de față, ci că trebuie făcut”, a afirmat deputatul USR Bogdan Rodeanu.
Senatorul PSD Vasile Salan, fost inspector șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean Hunedoara, susține că autoritățile pot pune în aplicare procedurile, deoarece „există conlucrare între forțe”, precizând că legislația trebuie revăzută pentru a corespunde nevoilor impuse de funcționarea societății în ansamblul ei, iar acolo unde se constată imperfecțiuni să fie corectată.
Ovidiu Raețchi crede că în acest domeniu inițiativa legiferării trebuie să vină strict de la specialiști. „Nu poți avea intervenții pe o legislație atât de sensibilă și tehnică dacă nu gestionezi în mod direct domeniul, dacă nu ești un expert. Până acum nu am primit solicitări în acest sens”, a adăugat Raețchi.
Coreea de Nord a anunțat, duminica trecută, faptul că a testat cu succes o bombă cu hidrogen și că aceasta poate fi instalată pe o rachetă balistică intercontinentală, reprezentând cel mai mare test nuclear efectuat vreodată de către regimul Kim Jong-Un.