Prima pagină » Știri politice » Pe ce vrea să cheltuiască România cele 39,8 miliarde de euro, bani europeni alocați până în 2014

Pe ce vrea să cheltuiască România cele 39,8 miliarde de euro, bani europeni alocați până în 2014

Pe ce vrea să cheltuiască România cele 39,8 miliarde de euro, bani europeni alocați până în 2014
Potrivit cifrelor făcute publice de premierul Victor Ponta, după o ședință cu miniștrii implicați în gestionarea programelor europene, ca urmare a criticilor formulate la Bruxelles după discuțiile preliminare legate de Acordul de Parteneriat 2007-2014, Guvernul va solicita ca spre Transporturi să meargă cea mai mare parte din cele 39,897 miliarde de euro negociate în Consiliul European în februarie 2013. Astfel, în dreptul autostrăzilor, a infrastructurii feroviare și celei aeroportuare ar urma să fie rezervate 5,7 miliarde de euro, împărțiți între programele gestionate de Dan Șova și cele supervizate de Ramona Mănescu.

Autostrăzile, infrastructura feroviară, proiectele de mediu, programele pentru romi și lucrările de dezvoltare la nivel local și județean sunt cele pentru care Guvernul solicită Comisiei Europene cele mai mari alocări bugetare nerambursabile pentru perioada 2007-2014. Potrivit cifrelor făcute publice de premierul Victor Ponta, după o ședință cu miniștrii implicați în gestionarea programelor europene, ca urmare a criticilor formulate la Bruxelles după discuțiile preliminare legate de Acordul de Parteneriat 2007-2014, Guvernul va solicita ca spre Transporturi să meargă cea mai mare parte din cele 39,897 miliarde de euro negociate în Consiliul European în februarie 2013. Astfel, în dreptul autostrăzilor, a infrastructurii feroviare și celei aeroportuare ar urma să fie rezervate 5,7 miliarde de euro, împărțiți între programele gestionate de Dan Șova și cele supervizate de Ramona Mănescu.

Programele de mediu, aflate pe locul al doilea în lista priorităților asumată de ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, ar însuma 3 miliarde de euro, dacă acestea vor fi absorbite integral.

Câte 1 miliard de euro ar urma să meargă spre programele de asistență socială a categoriilor defavorizate, „mai ales pentru romi”, cum a precizat Victor Ponta, spre angajarea tinerilor și spre Educație. Infrastructura din Educație ar avea rezervate, separat, 350 de milioane de euro, iar Cercetarea 700 de milioane.

Sume importante solicită Guvernul a fi alocate în continuare și programelor de Dezvoltare, gestionate de ministrul Liviu Dragnea. Astfel, Executivul propune alocarea a 1.100.000.000 de euro pentru drumuri județene, refăcute prin Consiliile Județene, și a 1.200.000 .000 de euro pentru proiectele gestionate de primării.

În eficiența energetică se plănuiește investirea a 250 de miliaone de euro, sumă similară celei pentrru programele Forțelor de Muncă.

800 de milioane de euro ar urma să meargă spre susținerea IMM și tot atât spre Asistență Tehnică, proigram din care Guvernul negociază la Bruxelles alocarea unor sume lunare pentru acordarea unor stimulente primarilor care și-au implicat autoritățile locale în derularea unor proiecte finanțate cu banii UE.

Câte 500 de milioane de euro sunt solicitate pentru proiectele de IT, respectiv pentru Sănătate, „ca să ne permită să construim cele trei spitale regionale: Iași, Cluj și Craoiva”, a mai spus Ponta.

Finanțarea cadastrului în mediul rural nu va primi 500 de milioane de euro, așa cum dorea inițial Guvernul, ci maximum 300 de milioane.

După semnarea Acordului de Parteneriat, aflat încă în negociere, banii vor fi alocați pe domenii până în 2014, dar pot fi cheltuiți încă trei ani după încheierea exercițiului bugetar în curs.

„Pornim cu un handicap față de țările din regiune în ceea ce privește alocarea raportat la numărul de locuitori”, și-a reluat Victor Ponta criticile la adresa președintelui Traian Băsescu, cel care a negociat în 2013 în Consiliul European alocările financiare ale României.

Deocamdată însă, Guvernul a fost criticat de CE în scris, în mai multe rânduri, fie pentru că a preluat cu copy/paste pasaje din acordurile internaționale în locul măsurilor concrete, fie pentru că s-a întârziat nepermis cu un masterplan al Transporturilor, fie că proiectul de Acord este „prea vag și fără viziune”. Forma finală a textului propus de România va fi transmisă la Bruxelles până la finalul lunii februarie, a anunțat astăzi ministrul Teodorovici și premierul Ponta. Inițial, ministrul Fondurilor Europene avansase ca termen-limită finalul lunii ianuarie.

Eugen Teodorovici a admis că prima versiune a Acordului de Parteneriat, pe care l-a prezentat, în octombrie, alături de premierul Victor Ponta, în Camera Deputaților a fso criticată de Comisia Europeană.

„În principal, Comisia a solicitat un mod de coerență ridicat în ceea ce înseamnă priorități naționale, sectoriale, pentru că – este adevărat, vă dați seama – fiecare minister în parte, fiind conștient de faptul că principala sursă financiară o reprezintă fondurile europene, să treacă poate mai mult decât ar fi necesar la acest moment în aceste documente”, a spus Teodorovici.

Victor Ponta susține însă că Guvernul este în grafic. „După 20 decembrie, timp de patru luni, CE face observații, negociază cu fiecare stat membru proiectul ca să îl stabilim”, a arătat premierul.

 

 

 

 

 

Autor

Citește și