Prima pagină » Știri politice » PLANUL Guvernului de a-i scăpa, prin lege, pe primarii și șefii de CJ de DOSARELE PENALE

PLANUL Guvernului de a-i scăpa, prin lege, pe primarii și șefii de CJ de DOSARELE PENALE

PLANUL Guvernului de a-i scăpa, prin lege, pe primarii și șefii de CJ de DOSARELE PENALE
EXCLUSIV

Președintele executiv al PSD, vicepremierul Liviu Dragnea, a anunțat că la Guvern se lucrează la un pachet pe zona administrației locale, care să cuprindă modificări la legea prefectului, legea administrației publice locale, legea finanțelor publice locale, legea privind funcționarii publici, statutul aleșilor locali, legea incompatibilităților și cel privind descentralizarea. Astfel, Dragnea a vorbit de faptul că procesul de descentralizare s-ar putea finaliza până în 2015, iar în privința prefectului acesta ar urma să fie politic și nu apolitic cum este considerat în prezent.

Teme:

despre moțiunea PDL pe descentralizare: m-a întristat că au fost doar cinci parlamentari de la PDL în sală

despre descentralizare: Sunt două variante de lucru: o variantă o reprezintă tot promovarea unui proiect unic de lege, care să cuprindă descentralizarea pe toate domeniile sau un proiect de lege pentru fiecare sector în parte

descentralizarea Poliției: A fost o manipulare profesionistă și ministru Stroe a fost manipulat

despre prefect: Dacă este reprezentantul Guvernului, care este guvern politic, poate discutăm să fie reprezentantul politic al Guvernului

legea administrației publice locale: Dacă funcționarii publici care vin la serviciu și au dat concurs pe anumite domenii de specialitate trebuie să își asume și răspunderea. Dacă toate structurile din primărie îi spun că este în regulă, atunci de ce trebuie să răspundă primarul?

incompatibilități: Cum să fie incompatibilitate, pentru că ei merg acolo să apere interesele comunității? Trebuie să avem o discuție serioasă cu ANI
 

INTERVIUL INTEGRAL CU VICEPREMIERUL LIVIU DRAGNEA, MINISTRUL DEZVOLTĂRII REGIONALE

Gândul: V-a uimit faptul că la finalul dezbaterilor asupra moțiunii simple asupra descentralizării în sală mai erau doar 23 de parlamentari?

Liviu Dragnea: M-a întristat, nu m-a uimit. În primul rând, mă așteptam să fie prezenți toți cei 51 de parlamentari care au semnat moțiunea. Nu au fost decât zece, la un moment dat rămăseseră doar cinci. Când am încheiat dezbaterile mai erau 23 de parlamentari în sală. Până la urmă că am fost 23 la final, că puteam să fim câteva sute, subiectul este important. Eu muncesc în continuare la acest proiect, să creez un cadru mult mai larg de dezbatere și i-am rugat să participe la aceste dezbateri. Dacă au fost interesați numai de declarații publice, ca să le folosească pentru inventarul propriu de acțiuni în Parlament pentru a le folosi în campania electorală sau sunt interesați și de dezbaterea pe fond a procesului de reformă administrativă.

Vom vedea dacă vor participa la dezbaterile care nu sunt televizate, vor fi dezbateri în grupurile de lucru, tehnice, unde se lucrează zi, noapte. Voi organiza mai multe întâlniri, nu toate în București, unde se va sta o zi, două, trei, uneori până noapte târziu, cu cei care sunt interesați. Dacă au idei pot fi puse în practică, dar nu precondiții, acestea sunt condițiile mele dacă nu le acceptați, nu discutăm.

Cât timp ar urma să aveți aceste dezbateri?

Liviu Dragnea: O să avem o discuție în guvern, o să am o discuție cu primul-ministru. Sunt două variante de lucru: o variantă o reprezintă tot promovarea unui proiect unic de lege, care să cuprindă descentralizarea pe toate domeniile sau un proiect de lege pentru fiecare sector în parte. Un proiect de lege pentru Sănătate pe care să-l facem împreună cu Ministerul Sănătății, Educație, Mediu șamd. În funcție de decizie politică pe care o vom lua, vom organiza și aceste dezbateri.

Dacă decizia este pentru fiecare sector în parte, acestea ar urma să intre în vigoare concomitent?

Liviu Dragnea: Ele trebuie să intre în vigoare concomitent. Eu practic susțin tot un proiect de lege pentru că este important ca descentralizarea să fie un tot unitar, dacă îmi este permis să folosesc expresia aceasta. Nu poți să adopți un proiect de lege pentru două sectoare, iar  trei proiecte de legi nu se adoptă. Intri cu un proiect de lege care să cuprindă tot. De asemenea, noi suntem avansați, am finalizat forma draftului de modificări la legile celelalte administrație, finanțe publice locale, legea prefectului, funcționarii publici, statutul aleșilor locali și o să le pun și pe acestea în dezbatere împreună cu descentralizarea.

Va fi un pachet pe zona administrației publice locale?

Liviu Dragnea: Exact. Sper să reușim anul acesta, fiind un an destul de greu, cu două rânduri de alegeri, cu parlamentarii care vor fi și ei implicați în cele două rânduri de campanii electorale. Nici nu știu dacă după 1 Mai vor mai fi dezbateri în Parlament. Habar nu am ce program are Parlamentul. Sunt și Sărbătorile de Paște, apoi vine vacanța de 1 Mai, dar la minister nu avem vacanță. Eu la minister o să organizez aceste întâlniri de lucru, vor veni și aleșii locali, vom continua să lucrăm cu experții cu care am lucrat și până acum. Sper să reușim să ducem la capăt acest proiect.

Până în 2015 se termină legea sau descentralizarea?

Liviu Dragnea: Mi s-a cerut să fac o foaie de parcurs, eu am mai făcut foi de parcurs, dar nu am putut să evaluez blocajele care au fost la Curtea Constituțională. Din păcate, nu ține doar de mine. Anul trecut nu știam că se va rupe USL, ceea ce contează, este important să nu mai ai o asemenea susținere în Parlament.

A fost o manipulare profesionistă când s-a discutat despre descentralizarea Poliției

Descentralizarea Poliției mai intră în discuție? PNL s-a opus acestei descentralizări în perioada USL.

Liviu Dragnea: Nu a fost impedimentul legat de PNL. Din păcate, ideea de a se descentraliza unele competențe către autoritățile locale prin două variante posibile: sporirea competențelor actualelor poliții locale, acolo unde ele există, pentru că nu toate orașele își permit financiar să susțină poliții locale. Orașele mari au fonduri suficiente să le susțină, orașele mici nu au așa ceva, deci asta era o variantă sau de a se trece niște competențe efectiv la autoritățile locale. A fost o manipulare profesionistă recunosc, au speriat lucrătorii din Poliție, creându-le senzația că li se vor diminua drepturile, că va fi tulburare în sistem.

Manipulare din partea cui?

Liviu Dragnea: Din partea celor din conducerea Poliției române.

Vă referiți la ministrul Stroe sau la cei din subordinea sa?

Liviu Dragnea: Nu, cred că și ministrul Stroe a fost manipulat. Sunt șefi ai Poliției Române, nu mă refer la șeful Poliției Române, pe care îl apreciez foarte mult, chestorul Tobă, cu care am avut discuții aprofundate, ci așa cum se întâmplă și în celelalte ministere cei din nivelul 2 sau 3 au făcut tot ce este posibil să se blocheze acest proces. Este simplu, ei nu vor să piardă din competențe. Nu se uită cu ochi buni la plecarea de competențe către autoritățile locale pentru că le scade lor importanța. E o viziune îngustă, ei vor cât mai stau la serviciu să aibă competențe mai mari, aceleași cozi să se formeze la ministere, să vină câte un primar, câte un președinte de Consiliu Județean pentru aprobare. Să fie și el important în viață și eventuală să mai plece și cu ceva acasă. Vrând nevrând este un proces care va fi dus la capăt cu toată opoziția și din partea președintelui Băsescu și din partea altor instituții. România nu poate să rămână ultima țară din UE care să nu aibă descentralizare.

Cei de la UDMR sunt de acord cu acest proiect?

Liviu Dragnea: Ei au fost tot timpul de acord, ei vor mult mai mult, ceea ce nu se poate. Nu putem ajunge acolo unde doresc ei pentru că nu este în regulă, caracterul unitar al statului român trebuie să rămână, pe de altă parte nivelul de descentralizare trebuie să fie egal în Olt, ca și în Harghita și Covasna.

Ați avut noi discuții cu cei de la UDMR pe acest subiect?

Liviu Dragnea: Sunt vechile discuții, nu sunt discuții noi. Ei susțin în continuare acest proiect. Decizia Curții a sesizat niște lacune în legislația actuală, spre exemplu transferul din domeniul public în cel privat al statului și a dat interpretări pe care le putem folosi, iar pe de altă parte cred că nu am explicat noi foarte bine zona de competențe. Nu există niciun impediment să continuăm procesul de descentralizare.

În privința prefectului se vorbește de prefectul ca fiind apolitic, dar acest lucru nu este real. Ce modificări vor fi?

Liviu Dragnea: Eu am mai spus-o, este foarte greu pentru un prefect, care să zicem că este înalt funcționar public, apolitic, și care are printre competențe asigurarea ca în județul respectiv să se aplice programul de guvernare al Guvernului, dacă el nu este pus de Guvern. Una este să spui că un funcționar public de la un minister, de la nivelul doi, trei, nu trebuie să fie politic, dar nu poți să-l compari cu prefectul căruia îi dai potrivit Constituției competența de a conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor. Este incorect, Guvernul este politic, ministerele sunt conduse de oameni politici, asta înseamnă democrația. Și tu pui terminațiile ministerelor din județe sub conducerea unui om care a fost pus de un Guvern dinainte. Nu ai nicio garanție că acel om va face tot ce este posibil ca programul de guvernare să fie dus la îndeplinire.

Care este soluția?

Liviu Dragnea: O să discutăm.

Poate deveni prefectul secretar de stat?

Liviu Dragnea: Trebuie decis și sper ca în aceste dezbateri să ajungem la un punct de vedere comun, dincolo de cine este în opoziție sau la putere pe acest subiect. Mulți spun că noi suntem într-o ipocrizie generalizată în ceea ce privește prefectul. El este apolitic, dar de fapt cum se schimbă guvernele sunt schimbați și prefecții. Atunci unde mai este stabilitatea? Ne uităm la americani, la celelalte țări din Europa și vedem, mergem pe modelul francez, care acum este în plin proces de reformă a administrației, ei având un corp de prefecți foarte mare, care implică și costuri foarte mari și sunt prefecți de stânga, prefecți de dreapta și când vine guvernul de dreapta pune prefect de dreapta și invers sau plecăm de la ideea că prefectul este reprezentantul guvernului în teritoriu. Dacă este reprezentantul Guvernului, care este guvern politic, poate discutăm să fie reprezentantul politic al Guvernului.

Ceea ce este în clipa de față.

Liviu Dragnea: Ceea ce a fost tot timpul de la Revoluție până în prezent este firesc să se întâmple așa. Face parte din administrația care vine după alegeri sau asigură stabilitate? Eu nu cred că va exista vreun Guvern în România care să poată să accepte că prefecții numiți de celelalt guvern trebuie să gestioneze treburile județului sub noua guvernare. Trebuie răspuns la întrebarea asta fără patimă, nu este vorba de cine e la putere sau în opoziție.

Și această modificare a legii prefectului se va întâmpla tot în acest an?

Liviu Dragnea: În acest an, pentru că repet nu plecăm de la zero, draft-urile pentru modificarea acestor legi sunt deja făcute. Sigur aceste drafturi sunt puncte de plecare în discuții. Deci avem descentralizarea, legea administrației publice locale …

Ce modificări vom avea aici?

Liviu Dragnea: O întrebare la care trebuie să dăm un răspuns este legată de decizia de oportunitate și de responsabilitatea funcționarilor dintr-o primărie, spre exemplu. Dacă un primar semnează autorizații de construcții, în stânga pe autorizație semnează secretarul primăriei, în dreapta semnează arhitectul șef. Un primar nu este obligat nici de Constituție, nici de legislație să fie arhitect și jurist, și inginer constructor, să aibă nu știu ce specializări, el poate să fie și cu liceul. Dacă poporul are încredere în el, este votat. Dacă secretarul semnează în stânga, asta îi spune primarului că din punctul de vedere al respectării legii toată documentația care stă la baza emiterii autorizației de construcție este în regulă. Dacă arhitectul semnează în dreapta, acea semnătură îi spune primarului că toate prevederile legale din domeniul disciplinei în construcții, urbanismului sunt în regulă și toate condițiile au fost îndeplinite. Atunci primarul are decizia de oportunitate și poate semna acea autorizație având legitimitatea dată de comunitate că da, acea construcție se poate realiza. Dacă ulterior, din diferite motive, apare o cercetare sau o reclamație că acea autorizație a fost emisă într-un fel sau altul sau nelegal, în opinia mea, primarul nu trebuie să răspundă. El nu trebuie să aibă capacitatea, expertiza necesară pentru a verifica dacă toate documentele sunt legale. Este un subiect foarte important și plecând de la subiectul competențelor în construcții se poate extinde. Am discutat mult cu reprezentanții autorităților locale și reclamă de ani de zile acest lucru.  Dacă funcționarii publici care vin la serviciu și au dat concurs pe anumite domenii de specialitate trebuie să își asume și răspunderea. Dacă toate structurile din primărie îi spun că este în regulă, atunci de ce trebuie să răspundă primarul?

Primarii și șefii de CJ spun că au început să se ferească să semneze pentru că încep anchete împotriva lor.

Liviu Dragnea: Exact asta vă spun și plecând de la acest mic exemplu, se extinde și la ceilalți aleși locali, la consilierii locali. Așa cum un parlamentar nu poate fi tras la răspundere pentru votul lui, atunci un consilier local poate fi tras la răspundere pentru votul lui?
Dacă un consilier local nu mai are garanția că votul lui este liber și el votează așa cum îl lasă conștiința, dar trebuie să aibă siguranța că nu este luat la întrebări după aceea pentru cum a votat. Am ajuns la situația, la ora la care vorbim, la care aproape toți când semnează un document în primărie sau consiliul județean au o teamă. Oricând cineva poate să îi întrebe de acea semnătură pe care au dat-o, ceea ce nu este sănătos.
Riscăm foarte mult să ajungem la un blocaj în administrația publică și numai locală, ci și centrală. Și în ministere durează foarte mult până se elaborează actele normative. Sunt șapte, zece sau 15 semnături până ajunge la ministru. Cu toate acestea, ministrul, dacă cineva face o cercetare, și el este tras la răspundere deși are în spate 10 – 15 semnături de la funcționari care sunt de specialitate și au rolul să spună dacă totul este legal.

Primarii și președinții de CJ-uri se plâng în legătură cu legea privind incompatibilitățile. Ați încercat anul trecut să promovați un proiect de lege, dar ați primit aviz negativ de la Ministerul Justiției. Ce faceți mai departe?

Dezbaterea se învârte în jurul statutului Asociațiilor de Dezvoltare intercomunitară, care sunt constituite pentru Apă și Canal sau pentru proiectele de gestionare a deșeurilor. Aici este foarte simplu, poziția mea este foarte clară: în Adunările Generale ale ADI trebuie să fie primarii reprezentați, așa cum, după ce a venit de la Comisia Europeană această recomandare, Guvernul Tăriceanu a recomandate tuturor primarilor să intre în aceste ADI. De ce? Pentru că aici se iau deciziile strategice pentru viața comunităților, spre exemplu acolo se stabilește tariful la apă. Nu poți trimite șoferul de la primărie să fie reprezentant în AGA. Nu cred că poate fi luată în calcul o incompabilitate între public și public. De ce să fie o problemă dacă este în AGA, pentru că acolo se iau deciziile importante. Cetățenii l-au votat pe un primar să le apere interesele. Cum să fie incompatibilitate, pentru că ei merg acolo să apere interesele comunității?

De ce nu se realizează?

Liviu Dragnea: Încercăm să deschidem un dialog serios cu Agenția Națională de Integritate.

În aceeași situație erați și anul trecut.

Liviu Dragnea: Bun, mai încercăm, speranța moare ultima. Încercăm să avem un dialog structurat pe această temă.

Dar nu se face niciun pas înainte, se întâmplă ceva?

Liviu Dragnea: Ați văzut vreun pas înainte, nu l-am văzut nici eu.

De când s-a blocat anul trecut proiectul propus de Asociația Comunelor și promovat de dvs, dar respins de ministerul Justiției s-a mai întâmplat ceva?

Liviu Dragnea: Nu este mai bine să-l întrebați pe domnul de la ANI?

Modificarea legii nu ar trebui să se facă în Parlament?

Liviu Dragnea: A rămas situația blocată în același moment ca anul trecut. Sper să avem cu cei de la ANI o discuție liberă, sănătoasă.