PNL lasă PSD cu avionul pentru demnitari de 64 de milioane de euro în brațe. Ilie Sârbu: „Dacă îl aveam acum, Crin nu mai trebuia să ia cursă de linie spre Elveția”
Achiziționarea unui avion special pentru transportul primilor patru oameni în stat – președintele României, președintele Senatului, președintele Camerei Deputaților și prim-ministrul – care va putea fi însă folosit și de miniștri, separă din nou USL.
În comisia de apărare din Senat unde a ajuns ordonanța de urgență care pune în mâinile ministrului Apărării, Mircea Dușa (PSD), cumpărarea unei aeronave a demnitarilor, liberalii au pus astăzi la îndoială, cot la cot cu PDL, oportunitatea achiziției în acest moment, senatorii interesându-se în primul rând de preț. Răspunsul primit de la generalul maior Cătălin Moraru, locțiilorul șefului Departamentului pentru Armament din MApN, prezent la discuții, a fost că estimările interne arată că avionul va costa 56 de milioane de euro în leasing pe 4 ani, iar costurile de mentenanță vor fi ce del puțin 1 milion de euro pe an. Același avion, cel mai probabil un business jet long-currier, din spusele președintelui Comisiei pentru apărare, liberalul Corneliu Dobrițoiu, ar costa, în estimările MApN, 35 de milioane de euro dacă ar fi luat cu banii jos.
Din datele prezentate de generalul Moraru în Senat, în spatele ușilor închise, în realitate costurile vor atinge 64 de milioane de euro. Celor 56 de milioane de euro pentru aeronava propriu-zisă li se vor adăuga 6 milioane pentru echipamentele tehnice speciale care vor fi instalate și 2 milioane de euro pentru pregătirea piloților. În plus, avionul va fi mai mare decât cel prezentat de Victor Ponta public, reprezentantul MApN vorbind de „o aeronavă cu 16 locuri în care s epot face și mai puține”.
Dobrițoiu: „Ministerul are alte nevoi uriașe care trebuie acoperite acum”
Chiar dacă achiziția a fost aprobată în Guvern pe 27 august, în Senat PSD-iștii au rămas singurii susținători fără rezerve ai ideii de a cumpăra avionul în acest an. „Nu a fost vorba de o respingere a achiziției, dar vrem să ne edificăm asupra costurilor. Oportun ar fi să discutăm dacă cu acești bani nu am putea acoperi alte nevoi stringente. N-aș vrea să ajungem să ne întrebăm dacă chelului tichie de mărgăritar îi trebuie acum. În opinia mea, Ministerul are nevoi uriașe care trebuie acoperite, mai ales în condițiile actuale de turbulențe internaționale”, a explicat pentru gândul fostul ministru al Apărării, Corneliu Dobrițoiu.
Potrivit senatorului PNL, în comisie s-au pus „întrebăr legitime legate de oportunitatea acestei achiziții, de costurile totale, inclusiv legate de mentenanță, apreciindu-se necesitatea unei astfel de achiziții, dar votul majoritar fiind pentru amânarea discuției până la o ședință în care, pe baza datelor economico-financiare de la MApN, să se poată evalua dacă este oportună în acest moment”.
Dacă Guvernul optează pentru un avion nou, pentru care are deocamdată alocate doar 3 milioane de euro, prima rată, senatorii sugerează și un second-hand. „Nu vă ascund că s-a discutat fără argumente deocamdată și despre alte variante ca achiziționarea unui avion în serviciu, second-hand, pentru acoperirea nevoilor de transport special. Datele ar trebui să fie furnizate de instituție. Sperăm ca la ședința următoare să fie asigurate”, a adăugat Corneliu Dobrițoiu.
Cătălin Moraru ar fi explicat însă că, deși s-au făcut studii pentru ambele variante, se optează pentru un avion nou.
Igaș: „E strigător la cer să pierzi 21 de milioane de euro. Nu e momentul”
În rândul opoziției, criticile vizează momentul achiziției și opțiunea pentru leasing. „Intenția Guvernului este să-l plătească în leasing, costul final fiind de 56 de milioane pe 4 ani. În plus avem 6 milioane de euro pentru sistem antirachetă și alte echipamente necesare și 2 milioane de euro pentru pregătirea piloților. În același timp, reprezentantul MApN ne-a informat că, dacă același avion s-ar plăti cash, ar costa 35 de milioane de euro. Este strigător la cer să pierzi 21 de milioane de euro doar ca să te duci să îndestulezi niște firme de leasing. Dacă tot decizi să îl iei, fă-o cu banii jos. Suntem prea săraci să aruncăm cu banii. Dar în condițiile în care se semnează un nou acord cu FMI, pentru o anvelopă financiară, nu mi se pare că e momentul acestei achiziții”, a susținut fostul ministru PDL de Interne, Traian Igaș, contactat de gândul.
Traian Igaș spune că reprezentantul MApN a vorbit în Senat și despre costuri de mentenanță de 1 milion de euro pentru fiecare 200 de ore de zbor, cuantum care poate fi depășit într-un an.
Potrivit senatorului PDL, liderul de grup al PSD, Ilie Sârbu, și el membru al comisiei, a încercat să-i atragă și pe liberali în susținerea achiziției cu argumentul că unul din beneficiarii imediați va fi Crin Antonescu. „Ei se gândesc că îl fac pentru ei. Domnul Sârbu chiar a zis la comisie: „Dacă îl aveam acum, nu mai trebuia să plece Crin Antonescu cu avionul de linie în Elveția”, a relatat Traian Igaș.
MApN se contrazice. „Dușa: O să vin eu la comisie”
Chiar dacă la Comisia din Senat au fost avansate deja estimările costurilor, ministrul Mircea Dușa susține în continuare că aceste date nu există în Minister.
„Nu putem avansa în momentrul de față sume, pentru că nu s-a luat o decizie. Se fac studii în acest sens și urmează să se facă și caietul de sarcini. Nu poate exista o sumă până nu există o licitație, cu un contract cu un furnizor”, a spus Dușa la RTV, anunțând că va veni personal la discuția de săptămâna viitoare din Senat unde ar urma să se dea votul pe proiect înainte de înaintarea acestuia în plen.
Totodată, Ministerul Apărării a anunțat printr-un comunicat că, în acest moment, la Statul Major al Forțelor Aeriene și la compartimentele de specialitate „se analizează mai multe variante pentru identificarea soluției optime”. „Având în vedere cele precizate, este prematură o eventuală discuție despre costurile achiziționării aeronavei la această dată”, susține MApN.