PNL mută la CCR războiul pe legile Justiției
„În privința modificărilor aduse Legii 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, PNL a identificat vicii de neconstituționalitate de natură a invalida proiectul de lege în ansamblul său, atât în raport cu modalitatea de adoptare a acestuia, cât și în raport cu reglementări contrare Legii fundamentale, care fac referire al procedura de alegere a conducerii CSM”, potrivit unui comunicat de presă.
PNL argumentează, în textul sesizării, că a fost încălcată prevederea constituțională privind autonomia celor două Camere ale Parlamentului, atât în ceea ce privește exercitarea dreptului de a formula amendamente, cât și în ceea ce privește elaborarea și adoptarea raportul comisiei sesizate în fond.
De asemenea, un alt argument este că s-a încălcat dreptul de inițiativă legislativă.
„Comisia Specială Comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în domeniul justiției a luat în discuție și a aprobat amendamente formulate de alte subiecte de drept decât cele care au drept de inițiativă legislativă”, se arată în textul sesizării.
Totodată, se precizează că inițiativa legislativă a încălcat principiul constituțional al bicameralismului, prin faptul că mai multe articole din textul adoptat de Senat nu a făcut parte din textul inițiativei legislative dezbătute inițial în Comisia specială și nici nu a fost dezbătut și adoptat în prima cameră sesizată, Camera Deputaților
În același timp, PNL consideră că legea restrânge, cu încălcarea prevederilor constituționale, cadrul de alegere a președintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
„Totodată, este restrâns dreptul procurorilor de a candida, de a alege și de a fi aleși în funcția de președinte al Consiliului Superior al Magistraturii. De asemenea, și dreptul judecătorilor de a candida, de a alege și de a fi aleși în funcția de vicepreședinte al Consiliului Superior al Magistraturii este restrâns. Este operată o discriminare în rândul membrilor CSM (magistrați vs. reprezentanți ai societății civile). Cu alte cuvinte, judecătorii nu își pot exprima opțiunea pentru funcția de vicepreședinte, procurorii nu o pot face pentru funcția de președinte, în vreme ce reprezentanții societății civile o pot face. Mai menționăm și faptul că este restrânsă posibilitatea ca președintele și vicepreședintele CSM să provină din rândul judecătorilor, precum și posibilitatea ca ambele funcții să fie ocupate de membri ai CSM care provin din rândul procurorilor”, se precizează în textul sesizării.
PNL a sesizat CCR și în ceea ce privește modificările aduse OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
„Au fost sesizate numeroase încălcări ale tehnicii legislative în procesul de elaborare și a adoptare a proiectului de lege, precum și instituirea unui regim juridic extraordinar care conferă Guvernului atribuții ce depășesc cadrul constituțional”, se arată în comunicat.
În același timp, a fost sesizată Curtea Constituțională cu privire la Legea de adoptare a Ordonanței Guvernului 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, PNL constatând o reglementare vădit discriminatorie de natură a genera o supraimpozitare a producătorilor și distribuitorilor de gaze naturale în raport cu celelalte categorii de contribuabili.
Senatul a adoptat, în 21 decembrie, în calitate de for decizional, proiectul de modificare a Legii 317/2004 privind funcționarea CSM, printre cele mai importante prevederi fiind cea referitoare la Inspecția Judiciară, care va funcționa ca structură cu personalitate juridică în cadrul CSM.