PNL nu renunță la primarii aleși în două tururi. PROIECT
„Este declarat primar candidatul care a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate. Dacă niciunul dintre candidați nu a obținut majoritatea voturilor valabil exprimate, fapt care se consemnează în procesul verbal încheiat de biroul electoral de circumscripție, se organizează un al doilea tur de scrutin”, potrivit proiectului care modifică Legea 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, Legea administrației publice locale nr. 215/2001 și Legea nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali.
La al doilea tur de scrutin, care are loc la două săptămâni de la primul tur, participă numai candidații clasați pe primele două locuri, respectiv candidații aflați în situație de balotaj, potrivit proiectului de lege depus de parlamentarii liberali.
„În al doilea tur de scrutin este declarat primar candidatul care a obținut cel mai mare număr de voturi valabil exprimate. Pentru funcția de primar, centralizarea voturilor se va face de către biroul electoral de circumscripție”, prevede inițiativa legislativă.
Alegerea primarului într-un singur tur, cu votul majorității celor care se prezintă la vot, „este o soluție legislativă total greșită”, susține deputatul PNL Victor Paul Dobre, în expunerea de motive a proiectului de lege.
„În această situație, persoana aleasă nu va avea legitimitate. Pot exista situații, mai ales în condițiile unei participări scăzute la vot, în care primarul unei localități să fie ales cu un număr extrem de mic de voturi. Acest fapt, dincolo de legitimitatea scăzută pe care o va avea alesul, poate conduce foarte ușor la dirijarea artificială a votului de către grupuri de persoane din cadrul/din afara comunității, încălcându-se astfel toate principiile de bază care statutează prezenta reglementare, putând discuta în această speță și chiar de implicații de ordin constituțional”, spune liberalul.
Deputatul PNL susține că alegerea primarului într-un singur tur a a înlocuit sistemul anterior în care acesta era ales în două tururi, „soluție legislativă care devenise o normalitate statuată de legea românească și care a căpătat în timp o recunoaștere majoră din partea societății”.
„În acest context, considerăm absolut necesară revenirea la sistemul alegerii primarului în două tururi de scrutin, soluție legislativă și tehnică care asigură un grad mai ridicat de legitimitate pentru persoana aleasă, dar și o corectitudine mai mare în desemnarea gospodarului comunității”, mai spune liberalul.
Proiectul de lege este semnat de peste 40 de parlamentari PNL, printre care și fostul președinte al partidului Alina Gorghiu.
Senatul este prima cameră sesizată.
PNL a cerut, în anul 2016, ca premierul Dacian Cioloș să emită OUG pentru revenire la alegerea primarului în două tururi, însă, acesta nu a răspuns solicitării liberalilor.
Liberalii au depus pe 12 februarie 2016 o plângere prealabilă la Secretariatul General al Guvernului prin care a înștiințat că va ataca Hotărârea de Guvern privind stabilirea datei alegerilor locale.
Demersul PNL era singura cale procedurală pe care partidul o mai avea la dispoziție pentru a pune în discuție legea alegerilor locale, respectiv organizarea acestora într-un singur tur de scrutin, legea neputând fi atacată la CCR decât în cadrul unui proces pe rolul instanțelor sau, direct, de Avocatul Poporului, susțineau juriștii partidului.
Curtea de Apel București a respins, pe 15 aprilie 2016, plângerea formulată de PNL pe tema organizării alegerilor locale în două tururi de scrutin, hotărârea nefiind definitivă.
Deși PNL a făcut demersuri în instanta pentru a contesta legea alegerilor locale la CCR, speța a fost discutată de Curte ca urmare a unei plângeri depuse de jurnalistul Liviu Avram.
Judecatorii CCR au respins, în luna mai 2016, sesizarea jurnalistului Liviu Avram privind organizarea alegerilor locale într-un singur tur de scrutin. Președintele CCR de la acea vreme, Augustin Zegrean, declarând că sesizarea a fost „respinsă ca neîntemeiată” și că este rolul Parlamentului să stabilească legea electorală și modalitățile de organizare a alegerilor.