Poate Klaus Iohannis să îl desemneze din nou pe Florin Cîțu pentru funcția de premier? Explicațiile lui Augustin Zegrean, fost președinte al CCR
Augustin Zegrean, fost președinte al Curții Constituționale, a explicat, argumentând printr-o decizie a CCR, că șeful statului ar încălca legea fundamentală dacă l-ar propune pe Florin Cîțu drept candidat pentru funcția de prim-ministru, în condițiile în care Guvernul pe care îl conduce a fost demis prin moțiune de cenzură.
Nicolae Ciucă, al doilea premier desemnat pentru formarea unui nou Guvern, și-a depus mandatul, astfel că președintele este chemat să facă o nouă alegere, iar în cazul în care aceasta va fi Florin Cîțu, prim-ministru demis acum aproape o lună, aceasta va fi neconstituțională, a explicat Augustin Zegrean.
„Dacă cineva va sesiza CCR cu această numire, Curtea va spune că este un conflict juridic de natură constituțională între Parlament și președinte”, a spus fostul președinte al CCR.
De la depunerea mandatului de către Nicolae Ciucă, PNL a decis flexibilizarea poziției sale – de la un Guvern minoritar PNL – UDMR, cu sprijinul minorităților naționale, la unul majoritar -, astfel că liberalii conduși de Florin Cîțu au început, miercuri, negocierile, cu USR – care recunoaște dreptul PNL de a propune un premier, dar nu s-au avansat nume. Joi, urmează o întâlnire cu PSD – care a depus moțiunea de cenzură în urma căreia a picat Guvernul Cîțu -, liderul social-democraților, Marcel Ciolacu, declarând că va cere mandat pentru ca partidul să aibă propria propunere de premier.
Guvernul Cîțu a fost demis prin moțiunea de cenzură a PSD acum aproape o lună, în 5 octombrie, iar în 20 octombrie, Dacian Cioloș, primul premier desemnat de Klaus Iohannis, a eșuat în atragerea voturilor necesare pentru învestire.
Ce au decis judecătorii CCR
Fostul președinte al Curții Constituționale a făcut referire la decizia CCR din februarie 2020, când a constatat că există un conflict de natură constituțională între Parlament și șeful statului, constând în faptul că președintele l-a desemnat pe Ludovic Orban candidat la funcția de premier imediat ce Cabinetul său fusese demis prin moțiune de cenzură.
„În cauză, în mod contrar contrar obligației de loialitate constituțională, desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru s-a făcut și cu ignorarea efectelor moțiunii de cenzură, a votului dat, la un interval de timp (o zi de la data adoptării moțiunii de cenzură) care exclude în mod obiectiv intervenția oricărui element de natură să fi produs o schimbare de optică și o reconfigurare semnificativă a exprimării votului în Parlament (ținând seama și de numărul voturilor în favoarea moțiunii de cenzură). Desemnarea apare astfel ca un act de voință unilateral, expresie a voinței exclusive a Președintelui României, care se poziționează astfel în afara logicii raporturilor constituționale de separație și echilibru al puterilor în stat și a efectelor pe care această logică le atașează actului desemnării candidatului la funcția de prim-ministru. Întregul ansamblu de acte/fapte/declarații ale Președintelui României demonstrează distorsionarea sensului firesc al normelor constituționale referitoare la desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru, faptul că nici măcar nu a existat intenția de desemnare a unui candidat care să obțină votul de încredere al Parlamentului, ci mai degrabă că a existat intenția de a nu-l obține, precum și, din această perspectivă, o poziționare antagonică a Președintelui față de Parlament, cu încălcarea obligației de loialitate constituțională care guvernează interpretarea și aplicarea Constituției și raporturile dintre autoritățile publice de rang constituțional, ceea ce determină, în consecință, un conflict juridic de natură constituțională între Președintele României și Parlament”, se arată în decizia CCR.
„Noi nu discutăm dacă decizia CCR este bună sau este corectă. Ea există și este obligatorie pentru toată lumea, inclusiv pentru președinte, care face propunerile”, a precizat Augustin Zegrean, care nu exclude însă ca politicienii să ignore Constituția și să meargă înainte cu propriile planuri.
„Ei mizează pe faptul că la Curte nu se poate soluționa în 10 zile. Dar nu cred că e bine să se încalce Constituția cu bună știință. Se poate întâmpla să depună lista, să fie votat și vine CCR și spune că s-a încălcat Constituția când a fost desemnat și iar o luăm de la capăt cu scandalurile. Trebuie evitate astfel de situații. Văd că fiecare vrea să meargă cu propunerea lui la Cotroceni. Iar nu se va rezolva nimic. Rolul acestor negocieri este ca președintele să-și facă o idee cine este persoana care, dacă ar fi propusă, ar fi susținută de forțele politice din Parlament. Altfel este o joacă absurdă ca să avem noi la ce ne uita la televizor seara”, a declarat Augustin Zegrean, la Digi24, citat de stiripesurse.ro.
„Ideea deciziei CCR este că președintele trebuie să facă o propunere serioasă care să treacă, nu una care să nu aibă șanse să treacă. Rolul președintelui este să pună o persoană care să poată forma guvernul, care să poată scoate țara din criză, pentru că altfel președintele poate fi suspectat că vrea să forțeze alegeri anticipate”, a explicat Zegrean, la Digi24.
Potrivit sursei citate, în opinia lui Augustin Zegrean, o soluție ar fi suspendarea președintelui de către Parlament, iar președintele interimar să desemneze un candidat de prim-ministru care să poată forma Guvernul.
”Cei care depun o moțiune de cenzură, să propună și lista noului guvern”
Într-un interviu recent pentru Pressone.ro, înainte ca Nicolae Ciucă să își depună mandatul, fostul președinte al CCR spunea că „normal ar fi ca de la cei care au formulat, susținut și votat o moțiune de cenzură să vină un candidat, pentru că ei reprezintă acum actuala putere parlamentară. Asta într-o țară logică și cu toate în regulă”.
Augustin Zegrean preciza că a propus o variantă de revizuire a Constituției în acest sens, despre care spunea că ar fi fost utilă la români.
„Este vorba de articolul referitor la moțiunea de cenzură, în sensul în care cei care propun o moțiune de cenzură, odată cu depunerea ei, să propună și lista noului guvern, și programul de guvernare. Cu același vot s-ar împușca doi iepuri deodată. Deci, de a doua zi, acel guvern ar intra în pâine. Se practică, în lume. Și s-ar evita astfel de situații, când pe aici pare că nimeni nu mai știe nimic din ce se întâmplă”, a declarat fost președinte al CCR.