Prima pagină » Știri politice » Ponta cumpără, cu mâna lui Dușa, un nou Air Force One special pentru demnitari

Ponta cumpără, cu mâna lui Dușa, un nou Air Force One special pentru demnitari

Un avion special cu care să circule doar președintele, premierul, președintele Senatului și cel al Camerei Deputaților va fi cumpărat de Guvern până la sfârșitul anului. Achiziția unei aeronave pentru demnitari se află astăzi pe masa Guvernului, la pachet cu prelungurea până în 2015 a câtorva restricții bugetare, printre care suspendarea tichetelor de masă în sectorul bugetar.

Un avion special cu care să circule doar primii oameni în stat va fi cumpărat de Guvern până la sfârșitul anului. Achiziția unei aeronave pentru demnitari se află astăzi pe masa Guvernului, la pachet cu prelungirea până în 2015 a câtorva restricții bugetare, printre care suspendarea tichetelor de masă în sectorul bugetar.

UPDATE 20:00 Proiectul de ordonanță a fost adoptat în ședința de Guvern de marți.

Astfel, Guvernul autorizează Ministerul Apărării Naționale să încheie în cursul anului acesta un contract de leasing, costurile de cumpărare, de zbor și de mentenanță urmând să fie suportate de același minister. Actul normativ care așteaptă semnătura lui Victor Ponta nu menționează, nici măcar estimativ, costurile totale pentru o astfel de achiziție.

La rectificarea bugetară, Ponta a dat însă ministerului lui Dușa 13.500.000 de lei în acest sens, pentru a acoperi costurile din acest an.

La începutul anului, în timpul scandalului declanșat în jurul costurilor de aproximativ 5 milioane de euro pe an pentru aeronava VIP a TAROM închiriată de Președinție pentru deplasările externe ale lui Traian Băsescu, premierul Victor Ponta a vorbit despre varianta de a cumpăra sau închiria „un avion de 10-12 persoane, cu echipament de comunicații”, fără a avansa însă un termen. „În momentul în care vom avea posibilitatea financiară, vom achiziționa, vom închiria un avion din acesta pentru președinte, pentru premier”, spunea atunci prim-ministrul.

Cui i se pregătește noul Romanian Air Force One

Potrivit proiectului de ordonanță, noul avion ar urma să fie folosit de președinte, premier, președintele Senatului și de cel al Camerei Deputaților, de miniștri, ca și de invitații lor. „Zborurile speciale sunt zboruri ce se execută cu aeronave care au la bord Președintele României, președintele Senatului, președintele Camerei Deputaților, primul-ministru, viceprim-miniștrii, miniștrii sau pe omologii străini ai acestora aflați în vizită în România”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Proiectul ordonanței aflate pe masa lui Victor Ponta

Avionul ar urma să fie cumpărat în câteva luni, iar banii vor veni din bugetul deja subdimensionat al Apărării, atât pentru rate, cât și pentru costurile ulterioare de zbor, pentru piloți și pentru întreținere.

Prin ordonanța de rectificare bugetară, intrată în vigoare pe 5 august, în bugetul Ministerului Apărării Naționale pe anul 2013, la capitolul 60.01 „Apărare”, titlul 71 „Active nefinanciare”, se alocă suma de 13.500 mii lei, „care va fi utilizată exclusiv pentru plata obligațiilor pe anul 2013, aferente contractului de leasing ce va fi încheiat de minister pentru achiziționarea unei aeronave destinate și utilizate exclusiv pentru executarea zborurilor speciale”.

Costurile de întreținere ridicate în acest moment pe care le plătește statul sunt invocate și ca justificare pentru achiziția noului avion al demnitarilor. „În prezent, zborurile special se asigură cu aeronave ale unor instituții publice sau companii aeriene, ceea ce presupune costuri ridicate generate de activitățile de întreținere și menținere în stare de aeronavigabilitate a aeronavelor”, se arată în nota de fundamentare a ordonanței.

Contractul încheiat de Administrația Prezidențială cu Tarom în 2010 pentru închirierea avionului Airbus 310, botezat „aeronava VIP”, a fost reziliat la sfârșitul lunii martie, în urma disputei publice dintre președintele Traian Băsescu și ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. Fără o aeronavă specială, Băsescu a luat curse de linie sau a închiriat o aeronavă de la compania omnului de afaceri Ion Țiriac, în timp ce Victor Ponta a făcut, prin Guvern, contracte punctuale cu TAROM, refuzând de fiecare dată să dezvăluie costurile.

Cu ce au zburat până acum demnitarii

România a rămas fără o aeronavă oficială ca urmare a unui șir de dispute politice. Vechiul avion al ROMAVIA Boeing-ul 707-3K1C Carpați, cunoscut drept AIR FORCE ONE al României, folosit de la Nicolae Ceaușescu încoace de toți președinții, a fost vândut în 2012 pentru 2 milioane de euro și va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA și ale NATO.

La momentul vânzării, aeronava Carpați avea interdicție de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depășea limitele admise în UE. Pentru zborurile președintelui, se obținea însă o derogare.

Avionul Carpați, în perioada în care aparținea ROMAVIA

„Biroul”președintelui în aeronava specială

Compartimentul destinat consilierilor și invitaților

Scenariul cumpărării unui avion nou a apărut și în timpul guvernării Tăriceanu și al boom-ului economic, ideea fiind însă abandonată după intrarea în criză.

Avionul Airbus 310 VIP al TAROM, în care a fost instalat un sistem de telecomunicații special prin care pasagerul oficial să poată primi telefoane și faxuri pe linia securizată a STS, interiorul rămânând neschimbat, a fost contractat de Președinție și folosit pentru deplasările șefului statului începând cu 2010.

Aeronava VIP a TAROM în timpul zborului președintelui în Chile, în ianuarie 2013

După ce premierul Victor Ponta și ministrul Relu Fenechiu i-au sugerat să ia curse obișnuite când merge la Bruxelles, președintele și-a luat consilierii și a urcat în avioanele de linie. Aceeași tactică fusese folosită de Băsescu și în decembrie 2004, la primul Consiliu European, când nu a dorit să se afișeze în același avion cu președintele încă în funcție Ion Iliescu și premierul Adrian Năstase în fața căriua câștigase alegerile.

Astfel, pentru drumul dus-întors la Bruxelles, la Consiliul European din 13-14 martie, Președinția a plătit companiei TAROM aproximativ 4900 de euro. „Transportul domnului președinte Traian Băsescu și al delegației care l-a însoțit la lucrările reuniunii Consiliului European desfășurată în perioada 13 – 14 martie 2013 a costat 21.764 lei (adică aproximativ 4.900 de euro)”, a explicat la acel moment pentru gândul Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al președintelui.

O săptămână mai târziu, costurile de transport la Roma – 4000 de euro – au fost dublate de cele de cazare 3441 pentru că aeronava Alitalia din dimineața de 19 martie nu ar fi ajuns la timp pentru ceremonia de înscăunare a Papei Francisc. Și avionul de seară a întârziat, oricum, la decolare, peste 40 de minute. În total 7440 de euro.

Președinția a refuzat să dea însă detalii despre sumele pe care le-a plătit TAROM anul trecut în regim charter. Execuția bugetară de anul trecut, făcută publică de Ministerul Finanțelor în ianuarie, arată că Președinția a cheltuit, în 2012, 5.162.000 de lei pentru cele 11 deplasări externe ale președintelui: 7 la Bruxelles, una în Turkmenistan, una în Turcia, una în Statele Unite și una în Coreea de Sud. Un calcul simplu arată că, în medie, o deplasare prezidențială a costat 104.000 de euro, bani în care sunt incluse și costurile de cazare, dar și diurnele delegațiilor. Cea mai mare parte a sumei este însă destinată transportului, ceea ce ar însemnaă că TAROM a încasat aproximativ 1 milion de euro de la Cotroceni.

Fără o aeronavă a demnitarilor la scară, Victor Ponta a luat și el curse de linie, mai ales spre Bruxelles, pentru deplasările oficiale închiriind însă avioane de mai mici dimensiuni de la TAROM. Chiar dacă gândul a cerut în mai multe rânduri Secretariatului general al Guvernului să precizeze care au fost costurile deplasărilor premierului în Germania sau în turneul din Asia, Guvernul a refuzat să dea un răspuns.

 

Autor

Citește și