Ponta îi reproșează lui Băsescu relația cu Bruxellesul: „Subminează interesele României. Vine și ne sabotează”
Contrele dintre președinte și premier legate de pregătirea absorbției banilor pentru exercițiul bugetar european 2014-2020 prin proiectul Acordului de Parteneriat transmis la Bruxelles au ajuns până la acuzații de sabotaj. Reproșul i-a fost făcut de Victor Ponta președintelui Traian Băsescu, premierul reclamându-i șefului statului că, prin intervenția critică recentă legată de negocierea actestui proiect, „subminează interesele României” în relația cu Comisia Europeană.
„Faptul că iese cu steagul României în spate și vorbește despre un document neasumat de nimeni e un act de subminare a intereselor țării. Lasă-ne să negociem. În februarie a făcut un târg prost când a obținut foarte puțini bani și acum, când vrem să negociem cum să-i cheltuim cât mai bine, vine și ne sabotează. E un act de iresponsabilitate”, a reclamat Ponta.
Mai mult, premierul susține că niciuna din criticile apărute anterior în presă sau invocate de Băsescu, care a citat într-o conferință de presă dintr-un document fără a-l prezenta însă, nu apar în corespondența Ministerului Fondurilor Europene cu reprezentanții Comisiei Europene. Mai întâi Ponta a pus formulările pe seama „vreunui funcționar de la Bruxelles”, de la „vreo direcție a Comisiei”, ca apoi să afirme că era vorba de „document al misiunii noastre la Bruxelles”, referindu-se la Reprezentanța României pe lângă Comisia Europeană condusă de ambasadorul Mihnea Motoc.
Potrivit unui document obținut de Mediafax, Comisia Europeană a atenționat Guvernul că proiectul Acordului de Parteneriat transmis către Bruxelles, care va reglementa modul de utilizare a banilor comunitari pentru 2014-2020, este incoerent și fără priorități clare, solicitând ca documentul să fie refăcut „peste vară”, până în luna septembrie. De asemenea, oficialii CE au solicitat clarificări cu privire la mecanismele financiare, detalii suplimentare cu privire la propunerile de alocare financiară (7 miliarde euro pentru programele regionale fiind considerată o sumă mult prea mare), precum și o evaluare clară a capacității de absorbție și o listă cu viitoarele investiții teritoriale integrate. Printre altele, apărea și observația că autoritățile de la București au preluat prin „copy-paste” recomandările de țară elaborate de Comisia Europeană, trimițându-le pe post de plan de acțiune.
Avertismentul a fost notat de către reprezentanța permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană, care i-a atenționat mai departe pe reprezentanții Guvernului de la București că o eventuală respingere a acestui proiect de către Comisia Europeană, în urma consultărilor inter-servicii care vor avea loc, riscă să conducă la întârzieri în adoptarea viitoarelor programe operaționale și în implementarea lor chiar de la începutul anului viitor, fapt ce ar crea noi probleme în absorbția fondurilor europene.
Unul din punctele slabe semnalate de CE este lipsa unui Master Plan pe Transport, ale cărui priorități să fie redate în document, atrăgându-se atenția că obiectivul nu va fi luat în discuție decât atunci când acesta va fi finalizat și că, în plus, există pericolul ca întregul program operațional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absența sa.