Prima pagină » Știri politice » Ponta merge spre Cotroceni cu microbuzul școlar: 82 la sută din Opelurile guvernamentale au fost trase în garajele Puterii

Ponta merge spre Cotroceni cu microbuzul școlar: 82 la sută din Opelurile guvernamentale au fost trase în garajele Puterii

La prima împărțire a microbuzelor școlare, primăriile Puterii au primit 82% din noile mașini. Alte 500 de Opeluri cu inscripția "Achiziționat de Guvernul României prin MDRAP" vor fi distribuite punctual, în județele vizitate în campanie de premierul Victor Ponta.

600 de microbuze școlare, 16 milioane de euro, o singură campanie electorală. În logica ei elementară, retorica e fără pată: „Mă bucur foarte tare de faptul că am reușit să demarăm acest program. Domnul ministru mi s-a plâns tot timpul, ca toți miniștrii Educaței și ca toți primarii, de faptul că merg copiii pe jos, alții nu ajung la școală. Am reușit și vreau să fie foarte clar că nu s-au împărțit pe niciun fel de partid”. 23 iulie 2014 e ziua producției în direct a scurtmetrajului „Microbuzul I”. Premierul Victor Ponta stă drept în fața camerelor tv, pe treptele Guvernului. Dinainte, și-a aliniat 10 primari, de toate culorile politice, cu mâinile întinse spre câte o cheie de microbuz, pescuită pe repede-nainte dintr-un coș de ratan. „Pe niciun fel de partid”, încuviințează mimetic, peste umărul său, vicepremierul Dragnea, artizanul momentului.

Înghesuiți pe scările Guvernului stau 101 primari de comune. 77 sunt pesediști cu carnet de partid, alții doar susținători declarați ai PSD și ai candidaului Ponta, rămași însă liberali sau PDL-iști pe hârtie, ca să nu-și piardă mandatul. „Nu s-au împărțit pe niciun fel de partid”, e, totuși, chiar și pentru ei, o frază convingătoare. Logica guvernamentală nu poate fi, până la urmă, pusă la îndoială, nici de 2, nici de 10, nici chiar de 101 primari de comune. O contrazic însă, la o lună distanță, statisticile ministerului lui Liviu Dragnea și, în final, aritmetica.

Gândul a cerut Ministerului Dezvoltării Regionale, pe 22 iulie 2014, cu o zi înainte de festivitatea națională de prelansare a prezidențiabilului Victor Ponta de pe scările Guvernului, lista completă a beneficiarilor celor 600 de microbuze școlare cumpărate în martie de la omul de afaceri Daniel Ciolan cu 26.784 de euro bucata,ca și lista solicitărilor primite din țară și a criteriilor care au determinat împărțirea. Pe 20 august, răspunsul parțial al Ministerului condus de Liviu Dragnea arată că microbuzele se împart „în etape” și, ca o totală coincidență, acestea s-au suprapus până acum cu drumurile premierului sau vicepremierului în județele de destinație. Din analiza Gândul asupra apartenenței politice a primilor 127 de primari în curțile cărora au parcat până acum Opelurile cu inscripția „Achiziționat de Guvernul României prin MDRAP” reiese că 82% dintre comunele beneficiare sunt oficial ale Puterii, în timp ce Opoziției, așa cum apare ea pe hârtie, i-au fost alocate 18% dintre mașini, o parte dintre acești primari asumându-și deschis trecerea de partea PSD.

Reluăm: 600 de microbuze școlare, 16 milioane de euro, o singură campanie electorală. O festivitate națională de împărțire televizată pentru 100 dintre ele și alte 41 locale, pentru celelalte 500, pe măsură ce data alegerilor va fi mai aproape.

Încoronarea de la Botoșani. Urmează alte 40 de județe

Prima împărțire la scară județeană i-a adus candidatului Ponta și încoronarea locală, în ochii unui primar liberal. „Aici, Măria Ta”, a strigat Ilie Ivanache, primar la Ungureni, în Botoșani, fără să își ascundă entuziasmul atunci când șeful Guvernului, rămas în cămașă albă de campanie, cu mânecile suflecate, s-a pus pe ]mp[r’it chei în mulțime – 5 la PSD (Frumușica, Drăgușeni, Curtești, Coșula, Nicșeni), una unui primar PER (Cristinești), aliat al Puterii, 3 la PNL (Coțușca, Todireni, Ungureni) – unul fiind însuși Ilie Ivanache -, două la PDL (Corni, Avrameni) – primarul din Corni fiind democrat-liberal doar pe hârtie, adept declarat, altfel, al politicii lui Ponta.

Altele 15 au plecat ieri spre județul Argeș – 14 în comune PSD, unul către Băiculești, singura excepție liberală, întâmplător chiar la un tiz al vicepremierului Liviu Nicolae Dranea, primarul Niculae Dragnea.


Victor Ponta, pe 14 august la Botoșani. Sursa foto: captură Știrile Somax TV Botoșani

Modelul ar urma să se repete, împărțirea restului de 500 de microbuze fiind programată în tranșe județene până la finalul lunii septembrie, când prevede contractul cu Union Motors Car SalesIAC Management că trebuie livrate toate mașinile.

Declarațiile oficiale ale lui Ponta, anulate de cifrele lui Dragnea

Ceea ce prezența primarilor PSD în număr mare în Piața Victoriei – la festivitatea din 23 iulie – sugera, confirmă, acum, datele oficiale. Gândul a analizat, pe baza rezultatelor oficiale ale alegerilor din iunie 2012 și a declarațiilor de interese, apartenența politică a primarilor care se regăsesc, până la acest moment, pe lista beneficiarilor celor 127 de microbuze școlare plecate deja în țară. Concluzia: 96 dintre mașini au ajuns la PSD în mod direct și 104 la toate partidele aflate oficial la Putere sau asociate, prin documente scrise, cu actuala coaliție de guvernare. Pe listă se află și 23 de primari ai Opoziției – 13 PNL, 7 PDL și 3 independenți. Dintre aceștia, Gândul a identificat, doar rezumându-se la declarațiile publice, 4 susținători oficiali ai Puterii. Chiar dacă decid să schimbe barca, primarii evită însă să demisioneze din partidul sub sigla căruia au fost aleși pentru că legea i-ar obliga, astfel, să renunțe și la mandat.


Grafic Gândul.info. Sursa informațiilor: Ministerul Dezvoltării, BEC locale 2012, ANI

Într-o raportare Putere-Opoziție, împărțirea primelor 127 de microbuze arată că 82% dintre mașini au ajuns în curțile primăriilor PSD, PC, UNPR, PP-DD, PER, UDMR sau PCM, în timp ce 18% au ca beneficiari primari aleși sub sigla PNL, PDL ori independenți.


Grafic Gândul.info. Sursa informațiilor: Ministerul Dezvoltării, BEC locale 2012, ANI

Cum explică MDRAP alocarea, după „indicatorii socio-economici”, cu Ilfov, Prahova și Teleorman pe primele locuri

Așa cum l-au reconstituit și primarii, drumul fiecăruia până în Piața Victoria și ulterior până la cheile unui microbuz școlar nou pe care să îl poată prezenta comunei în campanie, a trecut obligatoriu pe la Consiliul Județean, președinții CJ fiind cei care au făcut listele în județe. Aceeași versiune are și Ministerul: „Repartizarea s-a realizat pe baza nominalizărilor primite de la consiliile județene, instituțiile prefectului și inspectoratele școlare județene din toate județele”

Criteriul principal, așa cum arată datele de mai sus, a fost apartenența politică. Au existat însă și criteriile oficiale. În răspunsul adresat Gândul Ministerul Dezvoltării le enumeră: „Alocarea microbuzelor școlare s-a realizat în conformitate cu ordinul comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice și al ministrului educației naționale nr. 1141/3832/2014 (inexistent în Monitorul Oficial până la această dată, n.red.), cu modificările ulterioare.Criteriile care au stat la baza stabilirii beneficiarilor au urmărit repartizarea echitabilă a microbuzelor pe județe, ținând cont de numărul de solicitări eligibile primite din localitățile din județul respectiv, precum și de o serie de indicatori socio-economici. De asemenea, s-au avut în vedere distanța, numărul de elevi care necesită transport școlar, numărul de localități din care sunt transportați elevii, lipsa unor microbuze școlare funcționale și condițiile fizico-geografice și de accesibilitate”, se arată în documentul citat.

Instituția guvernamentală nu are însă, la nivel central, acolo unde se oficializează decizia de repartizare, date concrete despre numărul copiilor care au nevoie de transport școlar și nici chiar despre condițiile fizico-geografice și de accesibilitate. O demonstrează însăși împărțirea. Dincolo de situația județelor Botoșani și Argeș, intrate și în a doua tranșă de distribuire, cel mai bine din festivitatea din 23 iulie de la Guvern a ieșit Ilfovul, unul dintre județele fără „condiții georgafice de accesibilitate” deosebite și a cărui dezvoltare din ultimii ani, preponderent din imobiliare, face dificilă încadrarea în criteriul invocat oficial al „indicatorilor socio-economici” defavorabili. În Ilfov este însă de notorietate influența politică a vicepremierului Gabriel Oprea, cât și a președintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.

Locuri fruntașe au prins, încă de la bun început, și județele Prahova, cunoscută fiind influența președintelui CJ Mircea Cosma la vârful PSD, și Teleorman, condus până nu demult de actualul vicepremier care s-a ocupat de achiziție.


Grafic Gândul.info. Sursa informațiilor: Ministerul Dezvoltării

Majoritatea covârșitoare a județelor a primit, până acum, doar câte două microbuze, în cele mai multe cazuri ajunse direct la PSD. Participarea la alegerile locale din 2012 în formula politică a USL face ca în acest moment să nu existe date oficiale despre ponderea exactă a primarilor PSD în rândul primarilor de comune. Paritatea între PSD și PNL în momentul stabilirii candidaturilor, ca și rezultatele alegerilor europarlamentare la care cele două partide au participat separat, permit însă o estimare a numărului acestora între 30%-40%, departe de raportul care reiese din împărțirea guvernamentală a microbuzelor școlare.


Grafic Gândul.info. Sursa informațiilor: Ministerul Dezvoltării

Afacerea Microbuzul II – alte 30 de milioane de euro până la finalul anului

Cu argumentul acoperirii tuturor cererilor, estimate de Victor Ponta și de Liviu Dragnea la 1250, dar nesusținute deocamdată de niciun document oficial, Guvernul pregătește pentru finalul acestei luni atribuirea și semnarea unui noi contract pentru 659 de mașini în valoare totală de 131 de milioane de lei, adică 30 de milioane de euro cu TVA inclus. Achiziția este derulată tot de Ministerul Dezvoltării, care au urma să fie și beneficiarul inițial al celor mai multe mașini. Astfel, Liviu Dragnea va avea de împărțit autorităților locale 365 de microbuze de 16+1 locuri și 100 de autobuze de 28+2 locuri. În total, 46 de milioane de lei, adică 10,4 milioane de euro.

O mai mică parte dintre mașinile care vor fi cumpărate prin MDRAP vor merge spre Ministerul Tineretului și Sportului, pentru transportul sportivilor la antrenamente și competiții – 53 de microbuze 16+1, 30 de mașini 8+1, 14 autobuze 28+2 și 3 autocare 58+2 – și spre Ministerul Educației – 68 de microbuze 16+1 și 25 de autobuze 28+2. Cele două ministere au alocat, în acest sens, 4,7 respectiv 4,5 milioane de euro până la finalul anului.  


Foto: Octav Ganea // Mediafax Foto

 

Autor