Prima pagină » Știri politice » PONTA ȘI CHIȚOIU ANUNȚĂ REZULTATELE NEGOCIERII CU FMI. CARBURANȚII SE SCUMPESC DIN 2014. LIVE TEXT

PONTA ȘI CHIȚOIU ANUNȚĂ REZULTATELE NEGOCIERII CU FMI. CARBURANȚII SE SCUMPESC DIN 2014. LIVE TEXT

PONTA ȘI CHIȚOIU ANUNȚĂ REZULTATELE NEGOCIERII CU FMI. CARBURANȚII SE SCUMPESC DIN 2014. LIVE TEXT
PONTA ȘI CHIȚOIU ANUNȚĂ REZULTATELE NEGOCIERII CU FMI. Vezi aici concluziile.

Carburanții se scumpesc din 2014, incluzându-se în preț și o taxă suplimentară pentru construcția de autostrăzi. Guvernul pune impozit pe „construcții speciale” și reia discuția despre posibila scădere a CAS cu 5% la jumătatea anului viitor. Salariile nu vor crește uniform pentru toți bugetarii, însă pensiile se majorează cu 3,76%. Salariul minim pe economie crește cu 100 de lei, în două tranșe: la 850 de lei de la 1 ianuarie și la 900 de lei de la 1 iulie. Acestea sunt concluziile negocierilor purtate de Guvern cu FMI timp de aproape două săptămâni, anunțate de premierul Victor Ponta și de ministrul Finanțelor, Daniel Chițoiu, în această seară.

Măsurile pe care Guvernul le va lua pentru a se încadra în ținzele bugetare negociate au fost asumate oficial după o întâlnire tensionată între liderii USL, în biroul lui Crin Antonescu de la Senat, urmată de discuțiile finale cu reprezentanții Fondului.

În linii mari, bugetul va fi construit cu un deficit de 2,2%, estimându-se o creștere a PIB cu același procent. Proiectul va fi prezentat de Guvern săptămâna viitoare.

Ce taxează Guvernul în 2014 să aducă bani la buget

Prima măsură pentru a aduce mai mulți bani la buget în 2014 va fi majorarea tuturor accizelor cu rata inflației. În vară, Guvernul a majorat prin OUG accizele la alcool și a eliminat excepția accizării produselor de lux – bijuterii, ambarcațiuni, limuzine etc. Până la adoptarea bugetului, acestea vor crește din nou. „Ca măsuri de creștere a veniturilor vom indexa accizele în funcție de rata inflației. Din fericire, a avut o cotă scăzută”, a anunțat Victor Ponta.

Întrebat ce impact va avea măsura, ministrul Finanțelor a fost, deocamdată, evaziv, arătând că nu cunoaște încă procentul cu care se vor majora accizele.  „Luăm acciza la 1 octombrie 2012 la care aplicăm inflația potrivit INS. Vom face calculul asupra impactului cât inflația ne va fi comunicată de INS. Luăm inflația la data când calculăm bugetul”, a spus Chițoiu.

Benzina se scumpește de două ori: crește acciza și se aplică și una nouă

În cazul combustibililor, majorarea se va aplica în două tranșe. Dincolo de creșterea cu rata inflației, Ponta a anunțat „o acciză de 7 cenți pentru un litru de combustibil pentru marile proiecte de infrastructură rutieră„. Mai exact, Guvernul a adoptat ideea lansată de liberalul Relu Fenechiu de a taxa suplimentar fiecare litru de combustibil pentru a strânge la buget bani pentru construcția de autostrăzi. Dacă Fenechiu a făcut calculele cu 10 eurocenți pe litru, Ponta a decis, după discuțiile cu FMI să adauge 7 cenți la litru.

Actualul nivel al accizei, de 3,91 euro pe tonă, se va majora astfel cu aproximativ 3%, la prețul final al fiecărui litru de combustibil adăugându-se 7 eurocenți. Un calcul aproximativ arată că prețul unui litru de benzină va ajunge la 6 lei.

Majorarea ar urma să ducă, din 2014, la creșterea cu aproximativ 20 de lei a unui plin de benzină. Prețul mărit la carburanți are însă efect și asupra costurilor de transport al mărfurilor și, implicit, asupra costurilor finale ale produselor, în supermarket.

Impozitul pe construcții speciale. Cine va plăti „pentru stâlpi” și parcări

„Vom introduce un impozit pentru construcțiile speciale„, a anunțat, în plus, Victor Ponta, dincolo de creșterea la 25% a redevențelor la resursele minerale, cu excepția petrolului și a gazelor.

Potrivit ministrului Finanțelor, acesta va fi  plătit doar de companii, urmând să fie taxate rețelele de transport, cele electrice, dar și magaziile sau depozitele exceptate până acum de la taxare. „Este vorba de construcții deținute de persoane juridice – rețele de transport, stâlpi, rețele electrice, depozite, magazii, care sunt scutite în prezent. Inclusiv EON, Enel, Transgaz, Romgaz, ca și companiile private. Vom stabili cât va fi, am decis principiul”, a explicat Daniel Chițoiu.

Întrebat de presă dacă impozitul va fi aplicat și pe parcări și piscine, ministrul a răspuns: „Dacă au personele juridice, da”.

Pensiile cresc, salariile doar în anumite cazuri

Salariul minim pe economie va crește de la 1 ianuarie cu 50 de lei, până la 850 de lei, urmând să ajungă de la 1 iulie la 900 de lei. Pensiile vor fi indexate, fără excepție, cu 3,76%. Nu același lucru se va întâmpla și în cazul salariilor bugetarilor. „Nu va fi o creștere egală a salariilor pentru toți angajații din domeniul bugetar, ci una țintită. Vom continua negocierile pentru a stabili gradul în care vor crește salariile medicilor rezidenți, ale profesorilor debutanți și ale altor categorii”, a spus Ponta, la finalul discuțiilor.

În privința CAS, discuțiile legate de scăderea contribuțiilor sociale se amână până la jumătatea anului viitor. Decizia se va lua doar dacă vor exista la buget bani care să compenseze reducerea acestor contribuții cu 5%. „Vom avea o scădere cu 5% a CAS din al doilea semestru a anului cu obligația de a identifica până la 1 iulie toate resursele bugetare pentru ca impactul să fie neutru”, a insistat Ponta asupra condiției.

Suma pe care Guvernul va trebui să o colecteze din alte surse este de 2 miliarde de lei, potrivit estimărilor ministrului de Finanțe.

În ceea ce privește investițiile, acestea ar urma să depășească 6% din PIB, fondurile de cofinanțare fiind majorate cu 3%.

Chițoiu: CFR Marfă se privatizează în 2015

În lista angajamentelor legate de companiile de stat, care aduc în continuare pierderi semnificative, Chițoiu a menționat listarea în 2014 a unor pachete de acțiuni din Hidroelectrica – majorat de la 10% la 15% -, Electrica (51%) și CE Oltenia.

„Avem termen 1 noiembrie pentru selectarea managerului la Hidroelectrica”, a adăugat ministrul de Finanțe.

În privința CFR Marfă, Guvernul s-a angajat să restructureze compania, amânănd privatizarea pentru 2015.

„Avem obligația să aprobăm bugetul și planul de restructurare a CFR Marfă până la începutul lunii decembrie. Am prevăzut restructurarea în vederea privatizării la jumătatea anului 2015. Licitația s-a programat să aibă loc la jumătatea anului 2015”, a precizat Chițoiu.

Autor