Ponta susține că strategia de autostrăzi e realistă și bazată pe resurse, nu pe povești nemuritoare

Publicat: 04 12. 2013, 13:12
Actualizat: 25 03. 2019, 23:29

Strategia propusă de Guvern pentru construcția de autostrăzi prezintă o diferență uriașă față de celelalte strategii în domeniu elaborate de fostul Cabinet, și anume este realistă și bazată pe bani disponibili și lucruri care pot fi făcute, nu pe povești nemuritoare, susține premierul Victor Ponta.

„Nu toată lumea e fericită că trece autostrada peste tot, cei care ne critică cel mai tare sunt cei care ani de zile au făcut 40 de kilometri, 9 kilometri de autostradă pe an, dar această strategie are o uriașă diferență față de restul strategiilor: este realistă și bazată pe bani pe care îi avem și pe lucruri pe care le putem face, nu pe povești nemuritoare, în special de la cei care au făcut 9 kilometri pe an și acum ne spun nouă cum ar trebui să facem mai bine”, a spus Ponta în ședința de guvern.

El a susținut din nou că, în 2018, România va avea toate provinciile istorice legate printr-o rețea de autostrăzi.

Premierul Victor Ponta a declarat, marți, în fața grupurilor parlamentare USL, că anual va fi alocată construcției de autostrăzi o sumă cuprinsă între 750 de milioane și un miliard de euro, Parlamentul și Guvernul urmând să decidă în fiecare an în ce direcție alocă această resursă suplimentară.

El a prezentat grupurilor USL proiectul privind rețeaua de autostrăzi care vor fi construite până în 2018 și care va uni regiunile istorice, el propunând elaborarea unui proiect de lege prin care Guvernele viitoare să fie obligate să continue proiectele începute.

Guvernul urmărește accelerarea proiectelor începute, lansarea de noi proiecte din fonduri europene și cointeresarea partenerilor privați în finanțarea autostrăzilor.

Executivul a identificat patru surse de finanțare a proiectelor – TEN-T Coeziune (3 miliarde euro, pentru perioada 2014­‐2020), TEN-­T Dezvoltare regională (1,8 miliarde euro pentru 2014-2020), concesiune/PPP (fonduri private și fonduri de la buget, ultima categorie neputând depăși 49%), respectiv statul român (din fondul creat în urma indexării accizei pe combustibili, de circa 750 milioane euro anual).

Conform Executivului, pentru prima dată decizia privind noi tronsoane va fi luată prin consultare publică, iar până în 2022 primele 16 orașe din România vor fi conectate prin autostrăzi (București, Cluj­Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova, Brașov, Galați, Ploiești, Oradea, Brăila, Arad, Pitești, Sibiu, Bacău, Târgu Mureș).