Fostul judecător al Curții Constituționale Augustin Zegrean consideră că președintele poate să refuze o numire de câte ori consideră că propunerea nu întrunește condițiile legale. Nu există nicio dispoziție legală care să precizeze termenul în care șeful statului trebuie să își motiveze refuzul.
„Amândouă propunerile sunt prima dată făcute, pentru că nu au mai fost făcute pentru aceste posturi, deoarece nu erau vacante. Suntem la prima propunere, atât pentru postul de la Ministerul Transporturilor, cât și pentru cel de la Dezvoltare Regională, chiar dacă Lia Olguța Vasilescu a mai fost propusă, inițial, pentru Transporturi. Dar este altă propunere, este altceva. CCR spune că președintele poate să refuze o numire ori de câte ori consideră că propunerea nu întrunește condițiile legale. În Legea de organizare a Guvernului scrie cine poate fi ministru și cine nu, dar tot în decizia CCR se preia o altă formulare care spune că șeful statului poate să refuze și că nu se poate veni, nici într-un caz, cu aceeași propunere. În decizia CCR din 2008 se spune clar că nu se poate veni cu aceeași propunere, dacă a fost respinsă o dată, pentru același minister. Președintele este în cadrul dispozițiilor constituționale, nu i se poate reproșa nimic pentru aceste refuzuri”, apreciază Zegrean.
Acesta găsește în afara oricărei logici ca ministrul Justiției să revină cu aceeași propunere pentru șefia DNA, după ce președintele a respins-o o dată.
„Nu se poate acest lucru. Ei spun că deciziile CCR trebuie respectate și că le respectă, dar am impresia că le respectă numai când le convine, când sunt în favoarea lor. Un om care nu se califică pentru postul de minuistru o dată, cum să vii cu același om? Ei spun că au 500.000 de membri, păi nu mai găsesc un alt membru pe care să îl propună?”, întreabă fostul judecător al CCR.
Zegrean atrage atenția că legea nu prevede un termen pentru motivarea refuzului.
„Nu scrie în lege. În alte legi se scrie că, de exemplu, ÎCCJ trebuia să facă tragerea la sorți și 5 ani nu a făcut-o. Dacă scrie nu se face, darmite când nu scrie? Nu este nicio dispoziție legală care să spună în ce termen președintele trebuie să își motiveze refuzul. Sigur, este explicabil acest decalaj, pentru că i s-a reproșat președintelui că nu se grăbește cu numirile, dar azi șeful statului nu a mai stat să motiveze în scris. El are o motivare, doar că nu este scrisă, dar le-a dat verbal răsunsul ca ei să poată pregăti pe altcineva pentru aceste posturi. Nu cred că o vor face, vor insista pentru aceste posturi cu aceeași oameni și vor merge, din nou, la CCR. O vom lua, din nou, de la capăt”, a mai spus Zegrean.
Fostul Avocat al Poporului Gheorghe Iancu susține că Olguța Vasilescu trebuie să fie propusă a doua oară la unul dintre cele două portofolii, Dezvoltare sau Transporturi, pentru ca președintele Klaus Iohannis să nu mai poată refuza nominalizarea.
„Decizia 98, de acum câțiva ani, a CCR, cu privire la refuzul pentru a doua oară este puțin cam ambiguă. Dar, după părerea mea, din decizie rezultă că președintele nu poate refuza decât o singură dată o persoană, nu și a doua persoană, la același minister. Ca urmare, există la ministerul Transporturilor, un domn care, mi se pare că, este senator (Mircea Drăghici – n.r.) și a fost pus acolo.
A fost propusă doamna Olguța Vasilescu la Transporturi pe care a refuzat-o. Aceeași persoană nu ar mai fi putut fi refuzată, dacă era din nou pusă ( la Transporturi – n.r.). Acum este prospăt, este nou, și de aia a refuzat. Rezultă oarecum din decizia asta. Dincolo, la Dezvoltare este prima dată propusă doamna (Lia Olguța Vasilescu n.r.) și atunci s-a putut face refuzul. Și a doua oară trebuie să fie propusă (la ministerul Transporturilor – n.r.) tot doamna Vasilescu, ca să nu poată fi refuzată. Problema este că și decizia CCR este puțin cam ambiguă. (…) Mircea Drăghici este prima dată propus și l-a refuzat” a explicat Iancu.
Partidul Social Democrat critică decizia președintelui Klaus Iohannis de a respinge miniștrii propuși la Transporturi și Dezvoltare și îl acuză că încearcă blocarea activității Guvernului.
„Partidul Social Democrat condamnă public acțiunile repetate ale președintelui Iohannis, prin care încearcă blocarea activității Guvernului, cu scopul vădit de a împiedica PSD să ducă la bun sfârșit angajamentele electorale asumate în programul de guvernare. Al doilea refuz al președintelui Iohannis de a emite decretele de numire în funcția de ministru pentru persoanele propuse la Ministerul Transporturilor și la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice reprezintă o tentativă iresponsabilă de blocare a investițiilor guvernamentale în cele mai importante domenii pentru îmbunătățirea nivelului de trai al cetățenilor României: infrastructura de transport și dezvoltarea locală”, se arată în comunicatul PSD.
„Pe de o parte, Klaus Iohannis a încălcat Decizia CCR nr. 875/2018, refuzând să răspundă, DE ÎNDATĂ, în scris și motivat, la primele propuneri înaintate de prim-ministrul, respectiv cu privire la refuzul numirii doamnei Lia Olguța Vasilescu în funcția de ministru al Transporturilor și a domnului Ilan Laufer în funcția de ministru al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Pe de altă parte, Klaus Iohannis a încălcat și Decizia CCR nr. 98/2008 care interzice președintelui României să refuze a doua propunere pentru funcția de ministru, în cazul unei remanieri guvernamentale”, acuză social-dmocrații, care critică și refuzul șefului statului de a-l revoca din funcția de procuror general pe Augustin Lazăr.
„Sfidând Constituția și statul de drept, președintele a intrat într-o complicitate de natură penală cu procurorul general al României, Augustin Lazăr, propus deja spre revocare pentru abateri disciplinare deosebit de grave și pentru încălcarea gravă a legilor și drepturilor fundamentale ale omului. Prin refuzul de a emite decretul de revocare a acestuia, președintele comite un act de trafic de influență asupra celui care conduce Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, unde se află în cercetare un dosar penal privind dobândirea prin fals și uz de fals a unor proprietăți de către familia prezidențială. Această protecție neconstituțională pe care Klaus Iohannis și șeful PÎCCJ și-o acordă reciproc, nu poate fi privită în afara contextului în care soția președintelui a refuzat în mod repetat să se prezinte la audieri la PÎCCj într-un dosar penal – situându-se deasupra legii și în disprețul obligațiilor legale pe care le are orice alt cetățean al României,” se arată în comunicatul remis Mediafax.
„Partidul Social Democrat va face uz de toate mijloacele legale și constituționale pe care le are la dispoziție pentru apărarea ordinii constituționale și a statului de drept, asigurând totodată minima stabilitate politică necesară în perioada în care România va deține președinția Consiliului Uniunii Europene”, menționează reprezentanții PSD.
Președintele PNL Ludovic Orban crede că nu va exista niciun blocaj la ministerele Dezvoltării și Transporturilor, după ce șeful statului Klaus Iohannis i-a refuzat pe social-democrații Olguța Vasilescu și Mircea Drăghici pentru cele două portofolii.
„Nu există niciun blocaj. Au existat multe astfel de situații de la Revoluție până astăzi. Se asigură un interimat care e decis conform Constituției și lucrurile o să funcționeze normal. Oricum, nominalizările Drăghici și cu Olguța Vasilescu sunt nominalizări total lipsite de responsabilitate. Nu poți să pui niște oameni care nu au ncio legătură cu domeniile respective de activitate să conducă niște ministere atât de importante și care au o problematică extrem de dificilă. Nu poți să pui oameni fără nicio pregătire tehnică să conducă Ministere,” a declarat Orban.
„Posturile nu erau vacante. Posturile s-au vacantat ieri în urma emiterii decretelor de revocare a foștilor miniștri, respectiv Paul Stănescu la Dezvoltare și Lucian Șova la Ministerul Transporturilor. Procedura constituțională care a fost stabilită prin Constituție, dar mai ales prin decizia CCR pe dreptul președintelui de a refuza o dată nominalizările pentru miniștri. Deci suntem la prima nominalizare pentru că până ieri (joi-n.r), pozițiile nu erau vacante”, a explicat Orban.
Președintele PNL nu crede că lipsa celor doi miniștri va afecta președinția României la Consiliul UE.
„Nu va exista nicio problemă. Problema este a coaliției de guvernare, anume incapacitatea lor de a desemna oameni competenți și pregătiți, cu experiență managerială, care să cunoască domeniul de activitate. Asta este problema României astăzi, că Dragnea cu Tăriceanu își imaginează că pot să pună pe oricine în fruntea ministerelor, fără să aibă o minimă exigență”, acuză Orban.
„A existat un conflict la CCR pe speța Tăriceanu versus Băsescu în momentul nominalizării Noricăi Nicolai și CCR sa pronunțat clar, a dat dreptul președintelui să refuze o dată propunerile de miniștri făcute de premier.”
Fostul ministru delegat pentru Afaceri Europene Victor Negrescu avertizează că lipsa unor miniștrii nominalizați la portofoliile Transporturi și Dezvoltare va afecta reputația țării, la început de mandat al Președinției Consiliului UE.
„România începe Președinția Consiliului UE fără miniștri la Transporturi și la Dezvoltare, ceea ce poate afecta reputația țării noastre, deja la început de mandat. Nu este vorba despre persoane. Este vorba de coerență instituțională și responsabilitate politică.
Unul din cele mai importante dosare europene pe care România le are de gestionat pe perioada mandatului său este Pachetul Mobilitate care riscă să afecteze iremediabil unul din sectoarele economice cele mai dinamice din țara noastră, sectorul transportului rutier de mărfuri. Sectorul transporturilor a contribuit în ultimii ani de la 7% până la 10% la PIB-ul României. Acest subiect trebuie gestionat politic. Practic, nu știm cine se va ocupa de negocieri, în contextul în care discuțiile trebuie finalizate până în martie, când au loc ultimele negocieri cu actualul Parlament European”, avertizează Negrescu.
Social-democratul amintește că România și-a fixat ca obiectiv principal aprobarea unui nou buget european și în mod special promovarea politicii de coeziune și a Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării.
„În contextul în care există mulți parteneri care pun sub semnul întrebării capacitatea de absorbție a fondurilor europene de către România, nu știm cine va gestiona politic acest moment esențial, de exemplu pentru viitorul politicilor de dezvoltare locală și macroregionale. Cred că este timpul ca toți decidenții politici să dea dovadă de mai multă maturitate politică. Să se pună la aceeași masă și să stabilească ce este mai bine pentru România. Avem o majoritate politică care are tot dreptul să își numească proprii miniștrii, dar avem și o responsabilitate mare la nivel european. Președinția României la Consiliul UE nu trebuie să fie prizoniera jocurilor politice interne. Este un bun moment să arătăm capacitatea noastră de a genera consens pe temele importante”, a conchis Negrescu.
Președintele PMP Eugen Tomac apreciază că este dreptul constituțional al șefului statului Klaus Iohannis de a refuza numirea miniștrilor Transporturilor și Dezvoltării.
„Anul 2019 este un an electoral foarte important și nu trebuie să ne surprindă nicio decizie politică. Președintele mai vrea un nou mandat și va trebui să fie extrem de exigent și atent în relația cu PSD, un partid care se comportă tot mai mult precum o haită disperată, care nu trebuie tolerată, politic, sub nicio formă. Președintele poate refuza numirea miniștrilor, are acest drept constituțional, pentru că Guvernul este al României, nu al vreunui vătaf din Teleorman. Este responsabilitatea PSD să numească rapid alte persoane pentru a nu fi afectată activitatea Guvernului”, a declarat Eugen Tomac pentru Mediafax.
„Guvernul nu are ce sesiză la CCR, este obligat să găsească un compromis cu președintele, pentru a nu afecta activitatea Președinției UE cu un nou conflict politic provocat de mize mărunte. Dacă șeful statului constată că mapa profesională a vreunui candidat nu corespunde criteriilor de numire în funcția de membru al cabinetului, poate refuza aceste numiri. Cele două ministere sunt foarte importante și în contextul Președinției UE, Dezvoltarea și Transporturile sunt ministere care gestionează fonduri europene, iar ministrul Transporturilor va prezida Consiliul ministerial pe transporturi din UE în următoarele 6 luni”, a adăugat Tomac.