PREȚUL ȘTIRILOR POZITIVE. Cât plătesc Consiliile Județene din BANII PUBLICI pentru a-și face imagine în presa locală
Ca să se asigure că informațiile despre ei și despre instituțiile pe care le conduc ajung la electorat sub forma „știrilor pozitive”, șefii județelor Constanța, Gorj, Dolj, Mureș, Covasna și Harghita au încheiat anul trecut contracte pentru „servicii de informare, promovare și publicitate a activității Consiliului Județean” plătite cu bani publici și negociate direct, în multe cazuri, cu instituții din presa locală. 12,7 din cele 19,6 milioane de euro cheltuite în județe pe promovare și publicitate în 2014 au acoperit exclusiv contracte de acest fel.
În alte județe, cum este Vâlcea, șefii de CJ au plusat, cumpărându-și propriul panou publicitar. Gazeta de trotuar a înghițit 142.000 de lei, adică 32.000 de euro din bugetul local „cu scopul de a aduce la cunoștința cetățenilor hotărârile adoptate de Consiliul Județean”.
Partea de publicitate a proiectelor finanțate cu bani europeni a însemnat doar 4 milioane de lei din cele aproape 20. Banii au ajuns fie în agenții de publicitate, fie în firme de producție video locale, fie în mici tipografii care au făcut broșuri, afișe și pliante. În seria editorială „Tu știi ce mai fac banii tăi?”, Gândul inventariază astăzi contractele de promovare semnate în an electoral și legăturile dintre companiile care le-au câștigat și autoritățile locale.
Licitația cu o singură ofertă, favorita șefilor CJ
Campionul contractelor de publicitate plătite cu bani din bugetul local este Consiliul Județean Constanța care a alocat imaginii sale pozitive 10.231.742 de lei cu TVA incus din cele 19.652.712 cât au în semnat cele 25 de contracte semnate în toată țara.
Cei mai mulți bani (18.411.284 de lei, din care doar 2.984.000 au acoperit promovări de proiecte finanțate cu bani europeni) s-au împărțit prin Consiliile Județene. 12,7 milioane au fost trecute în dreptul unor contracte care s-au câștigat fie prin cerere de ofertă către o singură companie (cum este cel de 271.000 de lei, adjudecat de EXCLUSIV MEDIA GROUP SRL, pentru „servicii de publicitate în presa scrisă, servicii de radio și de televiziune și producție de filme de informare” contractate de Primăria Petroșani), fie prin licitații deschise la care câștigătorul a fost singurul ofertant sau a avut singura ofertă compatibilă cu caietul de sarcini (12.521.000 de lei).
Mai jos, imaginea completă a investițiilor în promovare și publicitate făcute de autoritățile locale în 2014 atât din fonduri interne cât și din bani europeni, indiferent de tipul de achiziție publică:
Grafic Gândul.info. Sursa informațiilor: Sistemul Electronic de Achiziții Publice
Ziarul unui secretar de stat PSD și fundația unui lider al „Mișcării Populare”, pe harta contractelor de promovare locală
Din cele 19,6 milioane, contractele pentru „servicii de informare, promovare și publicitate a activității Consiliului Județean” au însemnat 12,7 milioane de euro, strategia de comunicare fiind aplicată, cu finanțare internă, în an electoral, în 6 județe: Constanța, Gorj, Dolj, Mureș, Covasna și Harghita, arată datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
La Constanța, contractul a fost încredințat în luna februarie, prin licitație deschisă, la care s-a prezentat însă, în condițiile descrise de CJ în caietul de sarcini („Servicii de informare, promovare și publicitate TV, pe canalele unui post de televiziune generalist, regional, care să emită pe teritoriul României, cu o arie de acoperire cel puțin pentru CJ Constanța și județele limotrofe”), o singură companie – Soti Cable Neptun SRL, deținătoarea licenței postului Neptun TV. Din datele actualizate periodic de CNA, firma îl are ca acționar principal pe Sorin Gabriel Strutinsky (50%), asociat cu Compus Holding SRL (25%), cu Mihail Cârciog (12,5%), cu Ring Star SRL (Aurelian Răzvan Moga, 10%) și cu Valeriu Mereuță (2,5%).
La Gorj, unde Consiliul Județean este condus de Ion Călinoiu (PSD), un contract mult mai mic, de 160.778 de lei, a fost împărțit între ACCES IN COM SRL, GORJEANUL SA și PERSIL IMPEX SRL. Acces In Com SRL deține licența postului Acces TV, fosta TV Târgu Jiu, și le aparține Nicoletei Sarcină – 95% și Anei Buzatu – 5%.
Gorjeanul SA, pe de altă parte, editează cotidianul local „Gorjeanul” din Târgu Jiu, publicație legată de numele secretarului de stat de la Ministerul Comunicațiilor, Bebe Viorel Ionica (PSD), cel care deține și franciza pentru Antena 1 Târgu Jiu.
O a treia parte a contractului i-a fost atribuită companiei Persil Impex SRL, editorul săptămânalului „Noua Presă” și al cotidianului regional „Ediție Specială”. Marca „Ediție Specială” este deținută de Adrian Gigi Mititelu și de Liana Gabriela Mititelu, fiind concesionată în 2013, pe trei ani, în favoarea lui Cristian Constantinescu.
La Dolj, la Consiliul Județean condus de Ion Prioteasa (PSD), promovarea activității instituției a mers spre cinci firme: ED PRESS COM SRL (ziarul „Cuvântul libertății” din Craiova), FOND MEDIA SRL (postul tv Oltenia 3, deținut de Mariana Monica Lungu), INDISCRET MEDIA SRL (săptămânalul „Indiscret” din Craiova), MEDIA SUD EUROPA SA (editorul „Gazetei de Sud” și deținătorul licenței pentru Radio Sud și Alege TV, avându-l ca acționar principal pe Gheorghe Constantin Păunescu), PERSIL IMPEX SRL (cotidianul regional „Ediție Specială”, TV OLTENIA SRL (postul tv TV Oltenia Plus, deținut de Barbu Daniel Cruceru).
În Mureș, Consiliul Județean s-a promovat în 2014 mai ales pe postul local de televiziune Antena 1, în urma unui contract semnat în anul anterior cu deținătoarea licenței, SC I MEDIA PRODUCTION CO SRL. La finalul său, într-un raport de evaluare, Direcția de Dezvoltare Regională a contabilizat 12.365 de minute în „151 de emisiuni cu participarea președintelui (Ciprian Dobre, PNL; n.red) și a vicepreședinților CJ, a șefilor direcțiilor și serviciilor de specialitate, consilierilor județeni, directorilor instituțiilor subordonate”. Între temele „care au prezentat interes pentru cetățeni”, CJ enumeră, în evaluarea finală a contractului de „prestări servicii de comunicare publică”. Raportul complet AICI. Aceeași televiziune a fost contractată în noiembrie 2014 și pentru 2015, CJ păstrând totodată colaborarea în aceiași termeni cu Grama Proiect SRL, editorul cotidianului local „Zi de zi” și adăugând în „protofoliu” ALL CRIS SRL pentru promovarea în presa scrisă.
În Harghita, acolo unde Consiliul Județean este condus de Borboly Csaba (UDMR) promovarea a însemnat 100.000 de lei, bani împărțiți egal între presa scrisă de limbă maghiară (printr-un contract încheiat cu FUNDAȚIA SZOKIMONDO) și cotidianul de limba română „Adevărul Harghitei”. În Covasna, pe de altă parte, întreaga sumă alocată în 2014 de președintele CJ, Tamas Sandor (UDMR), 613.056 de lei, a mers spre STOMER SA, deținătoarea licenței postului WE Radio din Sfântu Gheorghe. STOMER SA este controlată de David Deak (90%), un om de afaceri stabilit în Austria care a renunțat la cetățenia română, partener în media din România cu Balazs Geza -10%.
În celelalte județe, banii au fost cheltuiți mai ales pentru promovarea unor proiecte finanțate cu bani europeni, regulă impusă de Comisia Europeană pentru toate țările membre. Situația completă a contractelor de publicitate încheiate de autoritățile locale și a câștigătorilor acestora, fie că sunt finanțate din bugetul local, fie din fonduri europene, mai jos:
Grafic Gândul.info. Sursa informațiilor: Sistemul Electronic de Achiziții Publice
Dincolo de propria imagine, primăriile și Consiliile județene au promovat, într-o mai mică măsură, și proiecte locale, în cele mai multe cazuri ca urmare a componentei obligatorii de conștientizare publică pe care o au proiectele finanțate cu fonduri europene.
În această categorie se află și cele trei contracte semnate de Primăria Târgoviște și, respectiv, de CJ Galați cu VIZUAL SRL, o agenție de publicitate din Agnita aparținându-i familiei Bărbat al cărei nume apare, în plan secund, într-un rechizitoriu făcut de DNA într-un dosar cu acuzații de deturnare de fonduri europene având în prim-plan grupul Tahal. Rechizitoriul publicat de Rise Project menționează VIZUAL SRL printre firmele beneficiale ale unor contracte obținute, din descrierea procurorului DNA Cătălin Vartic, în județele Botoșani, Constanța și Ialomița, de la Consiliile județene, ca urmare a existenței unei scheme de „cumpărare de influență și dare de mită” concentrate în jurul lui Frank Nicolae și din care ar fi făcut parte și Iulia Bărbat. Dincolo de acest episod, VIZUAL SRL a câștigat, însumat, în 2014, contracte de 754.000 de lei, cu TVA inclus, la Dâmbovița în urma unei licitații, iar la Galați ca urmare a unei cereri de ofertă.
Fonduri preponderent europene a câștigat și Fundația Paem Alba, care a semnat în martie, în urma unei licitații deschise cu CJ Alba două contracte de promovare, unul pentru organizarea unei tabele pentru copii, altul pentru publicitatea aferentă proiectului de Management integrat al siturilor, în valoare totală de 344.000 de lei cu TVA. Fundația îl are ca fondator pe Vaseile Voicu Bora, numit din februarie și președinte al Fundației Mișcarea Populară Alba.