În prima săptămână de campanie pentru prezidențiale echipele unora dintre candidați au montat afișe și au materiale de propagandă electorală, bannere, mesh-uri sau contrucții metalice pe care sunt instalate produsele publicitare.
Premierul Victor Ponta, candidat al alianței PSD-UNPR-PC, liderul PNL Klaus Iohannis, candidat al ACL, și președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, candidat independent, au instalate materiale publicitare în Capitală, pe bulevarde sau în locurile special amenajate. Ceilalți candidați nu s-au remarcat prin promovare electorală stradală.
Nu toate materialele de propagandă pentru prezidențiale respectă Legea de finanțare a partidelor politice și a campaniei electorale și nici pe cea a alegerilor prezidențiale. De fapt, singurele conforme legii sunt afișele tipărite pe hârtie. În cazul acestora, însă, apare o altă problemă: pe panourile de afișaj sunt mai multe decât este permis.
Pe fiecare material electoral trebuia menționată denumirea operatorului economic care l-a realizat, adică numele societății comerciale care le-a tipărit, ceea ce nu se regăsește pe materialele folosite de Ponta, Iohannis sau Tăriceanu.
Această obligație este menționată în Legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, la articolul 29, alineatul 2: „Partidele și alianțele politice, precum și candidații independenți au obligația de a imprima pe toate materialele de propagandă electorală următoarele date: a) numele candidatului independent, denumirea partidului politic sau a alianței politice ori electorale care le-a comandat, după caz; b) denumirea operatorului economic care le-a realizat”.
Potrivit aceleiași legi, „este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplineste următoarele condțtii: a) se referă la un candidat sau partid clar identificat; b) este utilizat în perioada campaniei electorale, stabilită potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor; c) are obiectiv electoral și se adresează publicului larg; d) depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului”.
Încălcarea acestor prevederi reprezintă, conform Legii finanțării partidelor și campaniei electorale, contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 la 25.000 lei.
Obligația de a menționa operatorul economic care a realizat materialele de propagandă este respectată de echipele lui Victor Ponta și Iohannis doar în cazul afișelor de campanie tipărite pe hârtie.
Pentru PSD-UNPR-PC mențiunea se referă la AMMA PRINT, ACL face referire la Neico Grup SA, iar pentru candidatul independent Gheorghe Funar se referă la Real Advertising.
De altfel, afișele tipărite pe hârtie ale celor trei candidați menționați respectă dimensiunile stabilite în Legea alegerilor prezidențiale.
PSD-UNPR-PC face această mențiune și în cazul pliantelor distribuite la corturile de campanie din centrul Bucureștiului, fiind vorba tot de AMMA PRINT.
Astfel, textul „Tipărit de AMMA PRINT la comanda Alianței electorale PSD-UNPR-PC” apare ca mențiune atât pe pliant, cât și pe calendar, fluturaș sau Ghidul de comunicare al militantului PSD, la un font semnificativ redus față de textul din documente.
În cazul unor fluturași realizați pentru Klaus Iohannis nu este menționat operatorul economic care a realizat materialele, iar la corturile de campanie din Capitală nu s-au regăsit materiale promoționale împărțite de militanți. Fluturașii lui Iohannis au putut fi observați la o conferință de presă a PNL.
Pliantele distribuite în numele lui Călin Popescu Tăriceanu nu menționează operatorul economic care le-a tipărit.
Nici candidații care în acest moment desfășoară campania electorală pe internet nu menționează cine sunt realizatorii materialelor promoționale.
Pe de altă parte, Legea privind alegerile prezidențiale impune la rândul său o serie de restricții, care par a fi încălcate de candidați la prezidențiale.
Prima dintre aceste prevederi interzice folosirea combinației de culori roșu-galben-albastru, la articolul 41, alineatul 7: „Sunt interzise afișele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat”.
Astfel, pe afișele electorale folosite de Victor Ponta sunt cuprinse motive tradiționale care folosesc combinația de culori roșu-galben-albastru.
Tricolorul este reprodus și în fotografiile cu care sunt ilustrate pliantele lui Victor Ponta, dar și în culoarea textului acestora.
De asemenea, conform legii, un singur afiș poate fi lipit de fiecare candidat la locurile special amenajate pentru publicitate electorală de către autoritățile locale.”Pe un panou electoral fiecare candidat poate aplica un singur afiș electoral”, meționează articolul 41, alineatul 6.
Cu toate acestea, candidații au încălcat regula privind aplicarea unui singur afiș. Pentru Victor Ponta, au fost situații în care au fost lipite câte trei afișe diferite pe același panou electoral.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție, conform Legii privind alegerile prezidențiale, și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 2.500 lei.