Prima pagină » Știri politice » Primul aliat oficial al lui Toader, în scandalul modificărilor legilor Justiției

Primul aliat oficial al lui Toader, în scandalul modificărilor legilor Justiției

Primul aliat oficial al lui Toader, în scandalul modificărilor legilor Justiției
Detalii pe Gândul.
„Propunerile de modificare a legilor 303/2004, 304/2004 și 317/2004, prezentate de ministrul Justiției Tudorel Toader, sunt făcute pe baza autorității academice și profesionale, date de titlul de profesor universitar și experiența de 10 ani de zile la Curtea Constituțională, includ rezultatele unui dialog amplu cu CSM și reprezintă un demers necesar pentru a rezolva problemele din sistemul de justiție. În al doilea rând, aceste modificări derivă din importanța apărării drepturilor și libertăților cetățenilor, care în ultimii ani au fost încălcate de un sistem care a comis multe abuzuri, abuzuri care reies și din faptul că România este pe primele locuri în ‘clasamentul rușinii’, al proceselor pierdute la Curtea Europeană a Drepturilor Omului”, a transmis liderul ALDE printr-un comunicat de presă. 
 
Tăriceanu susține că schimbările anunțate de Toader urmăresc „o consolidare reală a statului de drept și separația și controlul reciproc al puterilor in stat” și sunt complet constituționale, iar în continuare acestea vor fi dezbătute în Parlament pentru a extrage cea mai bună formă a legii.
 
„În ceea ce privește fondul propunerilor prezentate de ministrul Justiției, este important de subliniat amploarea reformelor propuse. Au fost enunțate soluții la numeroase probleme care au afectat bunul mers al justiției în ultimii ani. În primul rând, soluții pentru o amplă reformă de carieră în rândul judecătorilor și procurorilor, care să cuprindă etape de formare și accedere în poziții la vârful sistemului, doar cu o suficientă experiență profesională și de viață. În al doilea rând, o clarificare a raporturilor dintre procurori și judecători, fără de care nu poate exista stat de drept. Nu vor mai fi posibile transferurile masive din zona procurorilor direct în pozițiile din vârful ierarhiei judecătorilor. Sunt create condițiile pentru o așezare a sistemului și o închidere definitivă a câmpului tactic, care risca să aducă România la realitățile opresive specifice anilor ”50. În al treilea rând, clarificarea chestiunii răspunderii magistraților, ceea ce reprezintă o cerință a întregii societăți românești, astfel încât nimeni să nu fie mai presus de lege”, a mai spus Tăriceanu, respingând acuzațiile potrivit cărora tocmai prin aceste modificări România se întoarce în timpuri în care justiția era subordonată politicului.
 
Despre subiectul care a iscat cele mai mari controverse în spațiul public, și anume scoaterea președintelui României din procedura de numire a șefilor de parchete, Tăriceanu spune că principalul argument „este dat de nevoia unei depolitizări reale a numirilor, atât în privința șefilor ICCJ, cât și a șefilor procurorilor. Va avea loc o depolitizare pentru că cel care va face aceste numiri va fi CSM-ul, organismul reprezentativ al magistraților, nu un factor politic”. Președintele Senatului a criticat reacțiile venite din partea opoziției, numindu-le politicianiste și manipulative, referindu-se mai ales Ludovic Orban pe care îl acuză că este duplicitar și oportunist.
 
„Cred că președintele României Klaus Iohannis are dreptul și legitimitatea de a participa la dezbaterea publică pe marginea acestor propuneri de reformă în Justiție. Dezbaterea cu privire la reforma în Justiție nu trebuie să fie una privitoare la persoane care ocupă, vremelnic niște funcții, ci despre valori și principii, printre care mai presus de toate se află apărarea drepturilor și libertăților românilor. Un alt aspect care a generat discuții și o serie de tentative de manipulare în spațiul public este cel referitor la trecerea Inspecției Judiciare sub autoritatea Ministerului Justiției. Această schimbare este una normală, care, așa cum am văzut din poziționarea publică a reprezentanților Inspecției Judiciare, se încadrează în solicitările făcute de reprezentanții instituției. În mod logic, nu poți fi și arbitru și judecător în același timp. Nu e normal ca forul care îi verifică pe magistrați și procurori să fie tot în subordinea acestora. Așadar, scoaterea din subordinea CSM garantează o independență sporită a Inspecției Judiciare”, și-a încheiat Tăriceanu mesajul. 

Citește și