Prima pagină » Știri politice » Proiectul lui Șerban Nicolae, care i-ar fi scos pe corupți din arestul preventiv, amânat: „CSM a avut o atitudine de țâfnă”

Proiectul lui Șerban Nicolae, care i-ar fi scos pe corupți din arestul preventiv, amânat: „CSM a avut o atitudine de țâfnă”

Proiectul lui Șerban Nicolae, care i-ar fi scos pe corupți din arestul preventiv, amânat:
Proiectul de lege inițiat de senatorul PSD Șerban Nicolae, care ar fi făcut aproape imposibil arestul sever pentru cei care comit fapte de corupție și nu au antecedente, a fost amânat de comisia juridică pentru o săptămână, motivul invocat fiind lipsa punctului de vedere remis de Consiliul Superior al Magistraturii, pe care l-a cerut doar inițiatorul. Concret, Șerban Nicolae și-a exprimat nemulțumirile legate de atitudinea CSM și a Consiliului Legislativ, despre care susține că au "tendința de țâfnă" și "atitudine de cârcotaș".

Prin amendamentele pe care le aduce Codului de Procedură Penală, senatorul PSD Șerban Nicolae ar fi împărțit arestul preventiv în arest la domiciliu și arest sever. Pentru a ajuns în arest sever însă, procedura ar fi mult îngreunată și nu s-ar mai aplica persoanelor suspecte de fapte de corupție decât dacă ar avea antecedente penale.

Încarcerarea în arestul poliției devine practic imposibilă, înainte de judecarea definitivă a cazului, în condițiile în care proiectul prevede ca măsura să fie dispusă fie dacă s-a săvârșit o infracțiunii contra vieții sau una pentru care pedeapsa este de 10 ani, dar cel vizat are antecedente penale.

Proiectul controversat a fost însă amânat de senatorii juriști, la propunerea vicepreședintelui comisiei, Ovidiu Donțu, acesta explicând că nu ar trebui luată o decizie fără a consulta și punctul de vedere al CSM. Un punct de vedere pe care l-a cerut doar inițiatorul, pentru studiu individual.

În cadrul dezbaterilor din comisia juridică a Senatului, Șerban Nicolae s-a arătat nemulțumit de atitudinea pe care au avut-o reprezentanții CSM și cei ai Consiliului Legsilativ.

„Vă spun cu regret că, dincolo de câteva aspecte pertinente, am constatat că există o tendință de țâfnă pe care nu pot să mi-o explic și o atitudine de cârcotaș. Cei care sunt extraordinar de critici cu proiectul meu nu au observat când s-a adoptat codul de procedură penală că există prevederi în neconcordanță cu Constituția. Dacă ar fi fost la fel de riguroși și de țâfnoși atunci, era altceva. Sunt atât de deranjat de această atitudine. S-a depășit limita unor atribuții instituționale”, a spus inițiatorul, adăugând că punctul de vedere al CSM a fost unului „nu foarte util”.

Aparent îngrijorat ca proiectul său să treacă tacit, fără o dezbatere concretă, așa cum s-a întâmplat în cazul inițiativei care ar fi trimis jurnaliștii la închisoare dacă dezvăluiau detalii din dosare aflate pe rol, Șerban Nicolae a spus că ar fi nefiresc să fie acuzat pe nedrept de lipsa unei dezbateri.

„Este nefiresc ca un proiect de lege pe care s-a adoptat procedura de urgență să ajungă la adoptare tacită. Vă amintesc că am mai fost criticat pe un proiect care a fost adoptat tacit”, a adăugat senatorul.

În plus, Șerban Nicolae a adăugat că proiectul său a fost înțeles greșit și că nu încearcă să-i salveze pe cei acuzați de fapte de corupție de arestul preventiv (arest sever, în formularea lui), aceștia putând fi arestați preventiv și în baza reglementărilor propuse.

„Propunerea mea nu face niciun fel de discriminare. Faptele de corupție, la fel ca alte infracțiuni, intră sub incidența Codului Penal pentru pedepse. Arestarea preventivă nu e o pedeapsă. Și CEDO ne spune același lucru, să nu transformăm măsurile preventive în pedepse anticipate. Astfel de măsuri se iau față de persoane care fie prezintă un pericol pentru ordinea publică, fie sunt recidiviste, fie au săvârșit fapte de violență”, a explicat pesedistul.

Referitor la încătușare, Șerban Nicolae a mai spus că nu a făcut nicio referire la politicieni, ci se aplică tuturor. „Gravitatea faptei nu are legătură aceste măsuri de siguranță”, a mai spus inițiatorul.

În acest caz, Senatul este prima Camera sesizată, decizia finală urmând să o ia deputații. Termenul de adoptare tacită este 5 mai 2015.

VEZI AICI PROIECTUL INTEGRAL

VEZI AICI EXPUNEREA DE MOTIVE
 

Citește și