Într-o investigație realizată de Cristian Andrei, la care a contribuit Răzvan Luțac, publicată și editată de Cătălin Tolontan pe Snoop, s-a aflat cât a plătit Nicolae Ciucă, pentru a-și promova cartea „Un ostaș în slujba țării”. Sunt 400 de panouri de outdoor cu imaginea lui Nicolae Ciucă în orașe, pe autostrăzi și pe drumurile naționale din România. În total, sunt 762 de afișaje cu candidatul PNL la alegerile prezidențiale.
Aceasta ar urma să fie lansată în cursul lunii august 2024, cu trei luni înainte de organizarea primului tur al alegerilor prezidențiale. Fost premier, general în retragere, veteran al războiului din Irak, actual șef al Senatului și lider al PNL, Nicolae Ciucă candidează la președinție din partea liberalilor.
Ciucă îi calcă pe urmele mentorului său, președintele în exercițiu Klaus Iohannis, care și-a lansat cartea „Pas cu pas” pe 19 noiembrie 2014, la trei zile după câștigarea alegerilor prezidențiale.
Panourile pentru promovarea cărții candidatului PNL la președinție au costat 2 milioane de euro din banii publici ai partidului. Din mai până în prezent, PNL a declarat că a cheltuit 510.000 de euro pe lună pentru 400 de panouri stradale pentru a-i susține proiectul personal al liderului PNL.
Matematic, PNL a cheltuit de 400 ori mai mult pentru a promova cartea lui Nicolae Ciucă decât toate volumele publicate de președintele în exercițiu.
„Noi am făcut un deal că am luat panourile pe un an de zile”, a explicat Rareș Bogdan, prim-vicepreședinte PNL.
„Panourile le-am plătit strict în zona electorală, iar, în rest, le-am ocupat cu altceva. Faptul că vorbim despre o carte pe mine mă bucură. După mult timp, de la Cățeluș cu părul creț și Capra cu trei iezi, unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte”, a declarat europarlamentarul liberal pe ton ironic
Rareș Bogdan crede că volumul lui Nicolae Ciucă va fi o carte politică importantă, de talia celor publicate de Tony Blair, fost premier al Marii Britanii, Angela Merkel, fost cancelar al Germaniei, sau Barack Obama, fost președinte al SUA.
„Nu vă așteptați să fie Alexis de Tocqueville cu «Despre democrație în America», ci va fi în stilul cărților scrise de Tony Blair, fost premier britanic, Angela Merkel, fost cancelar al Germaniei, sau Barack Obama, fostul președinte al SUA. Va fi cel puțin la fel de bună ca «Pas cu Pas» scrisă de Klaus Iohannis, dacă nu chiar mai bună”, a concluzionat europarlamentarul Rareș Bogdan.
Snoop estimează că până la finalul anului, PNL va cheltui 4 milioane de euro pentru aceste panouri prin care Nicolae Ciucă își promovează cartea și candidatura la prezidențiale.
Marcel Ciolacu, premierul PSD al României și partenerul de coaliție, l-a ironizat pe liderul PNL care a declarat anterior că-și dorește o guvernare de dreapta PNL-USR: „O să fie un bestseller. Sunt ferm convins, mai ales că ținem cont de ce promovare a avut”.
Nicolae Ciucă i-a răspuns și el pe ton ironic, printr-o postare pe Facebook: „Îi recomand lui Marcel Ciolacu să citească şi el cartea, poate avea multe de învăţat. Promit să îi trimit un exemplar, cadou. Sper că va fi un bestseller, pentru că toate încasările vor merge către iniţiative caritabile”.
Preşedinte Klaus Iohannis a lansat trei volume: „Pas cu pas” (2014), „Primul pas” (2015), „Eu.Ro. Un dialog deschis despre Europa” (2019). Publicate de editura Curtea Veche Publishing, a costat numai 10.000 de euro pentru a fi promovate, de 400 de ori mai mic decât bugetul acordat cărții lui Ciucă, susţine Irén Arsene, directoarea generală a Curtea Veche Publishing.
Klaus Iohannis a câștigat 37.000 de euro pentru cele trei cărți. Volumele lui Klaus Iohannis se mai pot cumpăra şi astăzi de pe site-ul editurii: „Pas cu pas”, la preţul de 12,28 de lei, „Primul pas”, cu 24,56 de lei, iar „Eu.Ro”, cu 50,15 de lei.
George Simion, candidatul AUR la alegerile prezidențiale, a lansat o carte în varianta digitală ce poate fi descărcată gratuit, dar pentru care a plătit 1500 lei ca s-o promoveze și s-o lanseze: „Cum i-am cunoscut pe Klaus Iohannis, Dan Barna, Traian Băsescu şi Ion Iliescu”. Varianta tipărită poate fi achiziționată cu 12 lei de pe Emag.
AUR acuză PNL că panourile de promovare a cărții lui Ciucă sunt mult mai costisitoare. În unele județe, birourile electorale le-au considerat ilegale. În Timiș, au fost demontate de câteva zile.
AUR și PSD au contestat la Birourile Electorale Județene (BEJ) menținerea panourilor cu președintele PNL, invocând motivul că încalcă legea electorală. Liderul AUR a făcut plângere la Parchetul General împotriva lui Nicolae Ciucă pentru „deturnarea fondurilor publice”, promovând o carte nelansată pe mai multe panouri. Anterior, Nicolae Ciucă și mai mulți membri PNL i-au făcut plângere penală lui George Simion pentru încălcarea datelor personale și fapte de înșelăciune privind oferirea de locuințe de 35.000 de euro alegătorilor.
Mircea Geoană, presupus candidat independent și actualul secretar adjunct al NATO, a publicat două cărți.
Prima carte, intitulată „Încredere”, a fost publicată în 2009, în perioada alegerilor prezidențiale, când candidatul PSD de atunci a fost învins în de președintele în exercițiu și candidatul PDL, Traian Băsescu. Cartea se poate găsi şi astăzi în anticariate la preţul de 6,99 lei.
A doua carte a fost lansată anul trecut, la editura Litera – „Bătălia pentru viitorul României. Gândurile unui român la vârful NATO”. Promovarea cărții l-a costat 10.000 de euro, potrivit unor declarații făcute în exclusivitate pentru HotNews. Cartea costă 45,49 de lei de pe site-ul editurii, fiind la reducere față de prețul inițial de 70 lei de la lansare.
Citește și: