Prima pagină » Știri politice » Purtătorul de cuvânt al BEC: „Doar hotărârea de interpretare dată de BEC nu este suficientă. Ea ar fi trebuit completată și cu măsuri organizatorice”

Purtătorul de cuvânt al BEC: „Doar hotărârea de interpretare dată de BEC nu este suficientă. Ea ar fi trebuit completată și cu măsuri organizatorice”

Purtătorul de cuvânt al BEC: „Doar hotărârea de interpretare dată de BEC nu este suficientă. Ea ar fi trebuit completată și cu măsuri organizatorice
Vicepreședintele AEP, Marian Muhuleț, a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, că BEC a creat o "posibilitate interpretabilă" pentru înființarea de noi secții de votare în străinătate, insuficientă fără o decizie prin care BEC să stabilească termenele pentru desemnarea membrilor acestor secții.

Vicepreședintele AEP, Marian Muhuleț, a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, că BEC a creat o „posibilitate interpretabilă” pentru înființarea de noi secții de votare în străinătate, insuficientă fără o decizie prin care BEC să stabilească termenele pentru desemnarea membrilor acestor secții.

„În opinia mea, de vicepreședinte al AEP, cele două organisme implicate în situația aceasta ar fi trebuit ca în urma întâlnirii de săptămâna trecută să identifice soluții practice în interesul alegătorilor. Din păcate, s-a ajuns la o dezbatere politică inutilă interesului alegătorilor”, a declarat Muhuleț, contactat la sediul Autorității Electorale Permanente.

Chestionat despre Hotărârea 4, despre care BEC a informat, vineri, prin comunicat, că în baza acesteia se pot organiza noi secții de votare în străinătate, vicepreședintele AEP a spus că, în acest caz, BEC „a interpretat” articolul 54 din Legea 370/2004, „creând, astfel, o posibilitate interpretabilă de a se organiza secții de votare în străinătate între cele două tururi de scrutin”.

„Hotărârea 4 poate fi considerată ilegală doar dacă o instanță se pronunță în sensul acesta. Neatacând nimeni în sensul acesta această hotărâre de interpretare, ea își produce efectele”, a completat acesta.

Întrebat dacă o hotărâre de interpretare a BEC poate contraveni prevederilor legii pentru alegerea Președintelui, care arată că turul doi ale alegrilor se desfășoară în aceleași secții ca la primul tur, Muhuleț a răspuns: „Rolul BEC este tocmai acela de a lua hotărâri de interpretare, de a lua decizii de aplicare a prevederilor legale acolo unde consideră că textul legal nu este suficient de clar”.

„Ca urmare a discuțiilor de săptămâna trecută cu reprezentanții MAE, s-a ajuns la concluzia că legea nu este suficient de clară și acolo (articolul 54 – n.r.) poate fi cheia prin care se poate deschide calea înființării de secții de votare în străinătate”, a afirmat vicepreședintele Autorității.

Chestionat, în calitatea sa de vicepreședinte al AEP, cum poate fi interpretată Hotârărea 4 a BEC în sensul că ea permite înființarea de noi secții în diapora, în condițiile în care aceasta menționează doar că listele electorale permanente se folosesc numai la secțiile de votare din țară, nu și la cele din străinătate, el a spus că acest lucru se poate face prin extrapolare.

„Textul articolului este mult mai amplu, se referă la ansamblul organizării alegerilor. Nu se referă la un anume element. Hotărârea aceea a extras un element din textul acelui articol și l-a interpretat, arătând că noțiunea de liste electorale se referă la secțiile de votare din țară, unde se folosesc liste electorale”, a explicat Marian Muhuleț.

Potrivit acestuia, interpretarea că respectivul articol vizează doar secțiile de votare din țară și nu secțiile de votare din străinătate se poate face „doar extrapolând”.

Pe de altă parte, vicepreședintele AEP a susținut că, în opinia sa, Hotărârea de interpretare 4 a BEC este insuficientă pentru înființarea de noi secții de votare în străinătate.

„În opinia mea, ca vicepreședinte al Autorității Electorale Permanente, poziție pe care am și exprimat-o în cadrul BEC, hotărârea aceea nu cred că este suficientă. Ea ar fi trebuit completată și cu măsuri organizatorice, ar fi trebuit completată cu o decizie de aplicare, în sensul în care termenele privind organizarea acelor secții de votare și, când spun organizare, mă refer la desemnarea președinților birourilor secțiilor de votare și a membrilor, la termenele de contestare a desemnării acestora, așa cum ele sunt prevăzute pentru organizarea normală pentru orice birou de secție de votare, pentru ca orice termen prevăzut în legislație să poată fi restrâns în această perioadă scurtă de timp”, a spus el.

„Nu avem încă o astfel de decizie, deci cred că doar hotărârea de interpretare dată de BEC nu este suficientă. În opinia mea, doar a deschide calea organizării a noi secții de votare în străinătate nu este suficient”, a completat vicepreședintele AEP.

Contactat inițial pentru a exprima un punct de vedere în ceea ce privește punctele de vedere divergente ale BEC și MAE privind existența, în acest moment, a cadrului legal pentru înființarea de noi secții de votare în străinătate, Marian Muhuleț a refuzat să facă orice comentarii în legătură cu acest subiect în calitate de purtător de cuvânt al BEC, menționând că nu a primit mandat să facă acest lucru.

Titus Corlățean a anunțat, luni, că a decis să își depună mandatul de la conducerea MAE și a precizat că MAE a primit un comunicat de la BEC privind lipsa unui impediment legal privind organizarea de noi secții de vot, dar a precizat că acesta nu are forță juridică, prin urmare nu poate încălca legea.

„Problema noilor secții de votare în străinătate, discutată atât de intens în ultimele zile: după hotărârea BEC cunoscută, adoptată seara, în noaptea zilei de marți, marțea trecută și primul comunicat, am fost și noi și opinia publică informați de apariția, difuzarea unui al doilea comunicat al BEC, în noaptea de vineri spre sâmbătă, la 12:00 noaptea, mai precis la 23:58, am primit la sediul MAE, pe fax, un comunicat și, respectiv, o adresă în care BEC ne comunica «inexistența unui impediment legal referitor la organizarea de noi secții de votare în străinătate»”, a afirmat Corlățean, adăugând că după primirea celui de-al doilea comunicat al BEC Ministerul Afacerilor Externe a demarat „un proces intern de evaluare consolidată pentru îndeplinirea atribuțiilor sale legale în materie”.

Titus Corlățean a anunțat că, în urma acestei evaluări interne, Ministerul Afacerilor Externe „își menține integral poziția potrivit căreia nu există bază juridică legală pentru suplimentarea la turul doi cu noi secții de votare în străinătate”. „Nici legea, Articolul 54, paragraful 1, dar și alte dispoziții legale importante din legea respectivă, inclusiv proceduri, pași, termene imperative care au expirat, dar nici hotărârea BEC din 4 noiembrie nu permit tragerea acestei concluzii potrivit căreia s-ar putea înființa noi secții de votare în străinătate”, a spus Titus Corlățean.