Președintele suspendat Traian Băsescu a declarat, joi, că USL încearcă să „falsifice” rezultatul referendumului din 29 iulie, folosindu-se de semnătura primarilor, despre care a susținut că sunt oameni nevinovați, care ar putea fi răspunzători penal dacă dau curs circularelor trimise în teritoriu.
Băsescu a prezentat un memorandum adoptat de Guvern în 7 august referitor la măsurile care vor fi întreprinse pentru actualizarea listelor electorale permanente pentru data de 29 iulie.
„Așa cum au vrut să ascundă lovitura de stat sub votul referendumului, acum vor să falsifice rezultatul referendumului sub semnătura acestor oameni din teritoriu”, a acuzat Băsescu.
Președintele suspendat a mai susținut că Guvernul ar încerca să-i „păcălească” pe cei din administrația locală, solicitând „liste cu rezidenți/domiciliați în străinătate”.
„Aceste liste trebuie semnate de primari, secretari. (…) Încearcă să-și acopere ticăloșia cu semnăturile unor oameni nevinovați. Acești oameni, dacă ar da curs, ar fi în situația în care ar fi răspunzători penal”, a mai susținut Băsescu.
El a ținut cu această ocazie să îi atenționeze „prietenește” pe prefecți, primari și președinți de consilii județene să nu intre într-un „șir al ilegalităților”, menționând că aceștia nu ar avea cum să pună la dispoziție „informații legale” solicitate de Guvern.
Potrivit memorandumului Guvernului prezentat de Traian Băsescu, sunt instituite 9 categorii de persoane în cazul cărora trebuie realizate „verificări cu privire la corectitudinea întocmirii listelor electorale permanente, în vederea identificării cazurilor de neoperare a înregistrărilor potrivit modificărilor obligatorii impuse de aplicarea prevederilor legii”.
Este vorba despre „persoanele decedate”, „persoanele care și-au pierdut dreptul de a vota”, „persoanele care au obținut statutul de cetățean român cu domiciliul în străinătate”, „persoanele care au pierdut cetățenia română”, „persoanele al căror act de identitate a expirat și nu a fost reînnoit”, „persoanele care și-au schimbat domiciliul fără a fi radiate din lista localității rezidenței anterioare”, „persoanele care se identifică la un domiciliu într-un număr ce nu se corelează cu suprafața locuibilă și numărul de camere ale imobilului”, „persoanele care și-au schimbat numele prin căsătorie, divorț, pe care administrativă” și „persoanele cu reședința/domiciliul din străinătate”.
De asemenea, memorandumul, care ar fi fost transmis în teritoriu prefecților, solicită întocmirea unei situații cu numărul de persoane constatate pentru fiecare caz în parte, fiind menționate localitățile pentru care se realizează centralizarea cifrelor.
Totodată, Guvernul solicită o statistică în care să fie cuprinse numele și prenumele persoanei, codul numeric personal, adresa de domiciliu, precum și seria și numărul actului de identitate. Aceste tabele trebuie semnate de primar, secretarul unității administrativ teritoriale și șeful serviciului public comunitar.
În document se menționează că la nivel central vor fi transmise situații centralizate la nivelul județului numai de către prefect, iar prima comunicare ar urma să fie efectuată pe 10 august.
„Atragem atenția asupra modului de organizare a activităților, la nivelul localităților, pentru ca toate operațiunile să fie finalizate până la data de 24 august, urmând ca datele să fie centralizate la nivel județean, respectiv al Municipiului București, să se încheie până la data de 27 august”, se mai arată în adresă.
În plus, Guvernul solicită ca „structurile județene ale Casei Naționale de Pensii Publice și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate să compare datele din bazele proprii cu datele din listele electorale permanente aflate în gestiunea primarilor și comunică rezultatele prefecților și președinților Consiliilor Județene”.