Scrisoarea Corinei Crețu către Viorica Dăncilă. Comisarul european avertizează că România poate pierde miliarde de euro de la UE. DOCUMENT

Publicat: 14 05. 2018, 14:13
Actualizat: 25 03. 2019, 22:45

„Mă adresez dumneavoastră cu privire la situația actuală a investițiilor din domeniul transporturilor, ca parte a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru perioada 2014-2020. Având în vedere că ne apropiem de jumătatea actualei perioade de programare și că este momentul în care serviciile Comisiei încep pregătirile pentru următoarea perioadă de programare, sunt extrem de îngrijorată cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România. (…) În acest sens autoritățile române vor trebui să acorde o atenție deosebită exercițiilor bugetare pentru doua fază se vor apropia de finalizare iar noile proiecte riscă a fi încă în faza de demarare, fără să genereze cheltuielile necesare”, afirmă comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, în scrisoarea adresată ministrului Transporturilor, Lucian Șova, ministrului Fondurilor Europene, Rovana Plumb, și premierului Viorica Dăncilă.

Crețu atrage atenția că până în prezent, doar patru noi mari proiecte majore pentru sectorul feroviar au fost depuse în intervalul 2014-2018, exprimându-și îngrijorarea cu privire la faza incipientă în care se află proiectele.

DOCUMENTUL INTEGRAL POATE FI CITIT AICI

„Pregătirea și prezentarea de proiecte noi pentru perioada de programare actuală a fost mult întârziată. Până în prezent, numai patru proiecte majore au fost depuse într-un interval de timp de patru ani: tronsonul de cale ferată Radna-Gurasada-Simeria (1 306 milioane EUR din Fondul de coeziune, aprobat), autostrada Sebeș-Turda faza II (272 de milioane EUR din FEDER, aprobat), autostrada Câmpia Turzii-Ogra-Târgu-Mureș (247 milioane EUR din Fondul de coeziune, în curs de evaluare) și Magistrala 6 a rețelei de metrou din București (657 milioane EUR din Fondul de coeziune, în curs de evaluare). Recent, autoritățile române au anunțat o listă de proiecte majore de transport pe care doresc să le înainteze Comisiei în 2018, printre care: Podul peste Dunăre de la Brăila, DN73 Brașov-Pitești (faza a doua), SibiuPitești loturile 1 și 5, eventual, Craiova-Pitești, autostrada Transilvania și varianta de ocolire Bacău. Salut faptul că noi proiecte sunt în curs de pregătire spre a fi înaintate Comisiei, dar în același timp îmi exprim îngrijorarea față de nivelul scăzut de maturitate al acestora”, se mai arată în scrisoare.

Comisarul european mai precizează că , din această cauză, țara noastră riscă „dezangajări imediate”.

„Faptul că pregătirea proiectelor este foarte slabă și prin urmare, concentrată pe un număr limitat de investiții, înseamnă că întârzierile înregistrate în implementarea acestor câteva proiecte ar putea conduce la dezangajări imediate în anul respectiv, periclitând astfel nu numai axele prioritare pe transport din cadrul POIM — ținând cont de așteptările din sfera acestor proiecte și sumele aflate în joc — cât și politica de coeziune în România în general”, potrivit sursei citate.

În lumina celor relevate în scrisoarea Corinei Crețu către Executiv, PNL solicită demisia imediată a premierului Dăncilă și a celor doi miniștri.

„Se vede slaba capacitate de a atrage finanțarea pusă la dispoziția țării noastre prin programul 2014-2020, 1,5 miliarde euro alocate România pentru sectorul transporturilor. Sunt convins că se află de două săptămâni pe masa celor doi miniștri, dar nu a fost făcută publică. Tonul acestei scrisori e unul imperativ pentru autoritățile de la București. Spun foarte clar vom că pierde bani pentru infrastructură pentru că autoritățile nu sunt capabile să preagătească proiectele. Noi îi cerem doamnei Viorica Dăncilă să-și depună mandatul din fruntea Executivului, iar cu ea să plece și cei doi miniștri Lucian Șova și Rovana Plumb. Eșecul nu mai poate fi tolerat”, a spus deputatul PNL Lucian Bode, președintele Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, în conferința de presă de luni în care a fost prezentată scrisoarea Corinei Crețu.