Desemnat coordonator al forumului constituțional, Cristian Pârvulescu ar vrea o dezbatere amplă privind modificarea Constituției. Asta ar presupune bani, pe care deocamdată nu-i are, iar dacă nu-i va găsi dezbaterea se va muta pe internet. Într-un interviu pentru gândul, Pârvulescu spune că „sponsorizări” ar putea veni din partea băncilor și estimează că „mai mici de 50.000 de euro” cheltuielile nu vor fi.
„Le-am explicat parlamentarilor că o variantă ar fi, din experiența mea, abordarea unor finanțatori, cum sunt băncile, care ar putea să susțină o parte din această activitate. Nu am făcut un calcul pentru buget pentru că încă nu știu care este disponibilitatea. În 2002, cheltuielile pe care le-am avut au fost undeva la 50.000 de euro și Forumul a fost unul relativ modest. Deci nu mi-aș putea imagina că ar putea fi cheltuieli mai mici. Sunt cheltuieli pentru comunicații, în principiu, plus cheltuieli logistice, precum închirieri de spații și deplasări, plus întreținerea site-ului”, a explicat politologul.
Totodată, președintele Pârvulescu, vede revizuirea Constituției ca pe cel mai important proces de până acum. „Acum nu există nicio asemănare cu 2003. Noi nu modificăm Constituția, noi resetăm România. Forumul nu va fi Comisia Cotroceni 2 și nu va acționa sub comanda politică a nimănui. Și de aceea e nevoie de cea mai mare dezbatere publică de până acum”, a declarat el, contactat de gândul.
Împiedicat de problema finanțării, Cristian Pârvulescu spune că se află în imposibilitatea de a-și face o strategie completă privind lucrările forumului, motiv pentru care mizează pe puterea internetului.
„Câtă vreme nu știu ce finanțare există pentru Forum, e foarte greu să merg atât de departe. Cea mai ieftină variantă va fi totuși o consultare cât mai largă pe internet, desigur vor fi și întâlniri face to face”, a mai spus el, adăugând că un alt impediment este și timpul scurt pe care l-au anunțat liderii USL, raportul forumului având termenul final la începutul lunii mai.
Care sunt „bubele” Constituției
Coordonatorul Forumului Constituțional susține că cea mai mare astfel de problemă a Constituției este „viziunea centrată pe rolul puterii politice”. Mai exact, politologul se referă la faptul că legea fundamentele nu se bazează, concret, pe principiul separației puterilor în stat.
„Constituția a fost gândită nu pe baza principiului seperației puterilor în stat, ci pe baza unității puterii. Abuzurile de putere pe care le-am observat în ultimii ani, s-au datorat acestei viziuni centrare pe puterea politică. Nu există separația puterilor”, a declarat Pârvulescu.
O altă „bubă” identificată de politolog este legată de lipsa unui mecanism de control civil asupra parlamentarilor.
„O altă mare problemă este absența unor instrumente democratice de control al politicienilor. Mecanismul de control democratic este esențial. Decât să modific imunitatea, mai bine creez un mecanism de control civic care-i obligă pe politicieni să fie mai responsabili”, a spus acesta.
Ce propune Pârvulescu
Pe lângă liniile generale trasate de coordonatorul Forumului Constituțional, care va fi bazat pe trei axe de dezbatere (teritorială, tematică și academică), Cristian Pârvulescu a menționat și două propuneri de revizuire a legii fundamentale.
Prima face referire la posibilitatea ca cetățenii să poată avea drept de inițiere a referendumului, și nu doar politicienii. A doua propunere, care pune tot cetățenii pe primul loc, se referă la dreptul lor de a respinge o lege.
„ Vrem să introducem și referendumul abrogativ. Dacă o lege este considerată dăunătoare, cetățenii să o poată abroga, după modelul Italian”, a explicat politologul.
Regionalizarea, pe ordinea de zi
Nici Cristian Pârvulescu nu evită subiectul regionalizării, care este din ce în ce mai dezbătut atât în interiorul partidelor, cât și în opinia publică. Deși prima variantă presupunea opt regiuni cu câte o capitală, ministrul Dezvoltării Administrative, Liviu Dragnea, a anunțat că, de fapt, vor fi mai multe centre importante.
„Mi-e greu să cred că o regiune poate funcționa dacă nu există un centru de putere. O regiune difuză, fără un centru de putere clar, nu sunt convins că-și va atinge obiectivele”, a explicat Pârvulescu.
„Imunitatea nu este un privilegiu, ci o protecție”
Întrebat despre capitolul din Constituției care reglementează imunitatea parlamentară, profesorul Cristian Pârvulescu a spus că nu necesită modificări, fiind oricum „la cel mai jos nivel posibil”.
„Imunitatea parlamentară din România este deja reglementată la cel mai jos nivel posibil. Imunitatea nu este un privilegiu, ci o apărare a reprezentanților poporului în fața abuzului executivului. Parlamentul trebuie să-i apere pe cei care sunt puși într-o situație neplăcută de Executiv. Dacă parlamentarii nu vor fi protejați, cetățenii care vor critica funcționarea democrației cum vor fi?.”, a declarat politologul.
Totodată, făcând o comparație cu alte state europene, Pârvulescu a ajuns la concluzia că imunitatea parlamentarilor din România este minimă.
„În Occident, aceste prevederi pot părea desuete, dar în România, care reinvetează democrația de câteva ori în 150 de ani, nu. După cum vedeți, un prim-ministru este deja în închisoare, imunitatea nu l-a apărat”, a mai spus el.