Achiziționarea cele 12 avioane second-hand de tip F-16 din Portugalia și a armamentului necesar, alături de pachetele de instrucție a piloților din SUA a trecut prin Parlament val-vârtej, fără că majoritatea senatorilor și deputaților să se întrebe cât va trebui să plătească statul român pentru avioanele multirol.
Legea Guvernului a avut un parcurs record. Miercuri era inițiată de cabinetul Ponta, vineri era primită în Parlament, marți, după vacanță, trecea prin Senat, atât pe la comisii cât și în plen, miercuri era gata votată la Camera Deputaților, cea care are și decizia finală. Succesul – pe toată linia: nicio modificare operată de aleși, unanimitate la Senat, cu 112 voturi, iar la Camera Deputaților 261 de aleși pro, doar 6 abținându-se.
Toate partidele au fost în acord, chiar dacă parlamentarilor li s-a pus în ultimul moment pe ordinea suplimentară de zi un proiect din care lipsea un detaliu: suma pe care Guvernul a negociat-o pentru cele 12 avioane. Fostul ministru al apărării, Mihai Stănișoară, membru în comisia parlamentară de specialitate a precizat pentru gândul că suma este de aproximativ 670 de milioane de euro.
Armamentul și muniția vin din SUA
România va cumpăra 12 avioane F-16 A/B MLU M 5.2 din Portugalia, urmând ca Statele Unite să furnizeze muniția, armamentul, să completeze pachetul logistic și serviciul de instruire. În relația cu SUA, se va merge pe contracte de tip Letter of Offer and Acceptance, iar banii vor fi puși anticipat într-un cont din care americanii îi vor trage potrivit graficelor negociate.
Legea specifică tipul avioanelor F-16 care vor fi achiziționate. Ele sunt de tip A/B block 15 și sunt echipate cu pachetul MLU (Mid Life Update), ceea ce înseamnă că sunt deja upgradate de Forțele Aeriene Portugheze la standardele moderne ale NATO și ale modelelor F-16 mai noi.
La finalul proiectului de lege se arată că „sumele necesare estimate se vor asigura prin MApN conform anexei”. Un asterisc secretizează însă suma: „anexa este clasificată potrivit legii”.
Detaliul de sub asterisc nu i-a împiedicat însă pe parlamentari să-și dea votul pe încredere. La dezbaterea proiectului pe repede-înainte, liderul PDL a pus întrebarea-cheie de la tribună, doar ca formalitate.
„Am întrebat și eu cât costă. Cum să aprobi așa un contract fără să știi câți bani dai? Dar nu mi s-a răspus, pentru că e secret”, s-a resemnat Toader care va face o interpretare a ministrului apărării, Mircea Dușa, să afle datele. „O să fac, că am ORNISS și pot să primesc anexele”, a precizat el pentru gândul, fără a explica însă de ce nu le-a cerut colegilor de partid din comisie aceleași date.
Misterul din Parlament: 628 sau 673 de milioane de euro?
De anunțarea sumei s-a ferit și președintele Traian Băsescu. „Cu câți bani, în ce condiții, reprezintă problema Guvernului, CSAT-ul nu are atribuțiuni să discute partea comercială. Întrebați Guvernul, pentru că CSAT-ul nu negociază, preț, condiții tehnice, mentenanță, piese de schimb. Care e costul deciziei, este problema Guvernului”, a fost Băsescu evaziv după ședința de săptămâna trecută a CSAT în care ministrul Apărării, Mircea Dușa, a prezentat rezultatul negocierilor.
Contactat de gândul, fostul ministru al Apărării, liberalul Mihai Stănișoară, membru în comisia parlamentară care a avut acces la anexă spune că este vorba de aproximativ 670 de milioane de euro. „E vorba de aproximativ 670 de milioane. Cred că 673 de milioane, cam așa”, a spus deputatul.
La Senat, cifrele vehiculate arătau însă altfel. „Costul total al contractului de achiziție de avioane F-16 va fi de 628 de milioane de euro, bani care vor fi plătiți în tranșe eșalonate pe 5 ani, începând din 2013. În suma respectivă intră și pachetul logistic, și instruirea piloților, pregătirea echipamentelor de zbor și piesele de schimb. Banii vor fi suportați de bugetul Apărării, care va fi suplimentat cu 0,3% pe an, așa cum s-a aprobat în CSAT”, a explicat pentru gândul generalul (r) Corneliu Dobrițoiu, fost ministru al Apărării și cel care a demarat negocierile cu Portugalia, în 2012.
Singura certitudine: primele 97 de milioane
Cert este că, pentru prima tranșă, Guvernul a luat 97 de milioane din vânzarea de licențe 4G, aprobând transferul financiar prin OUG, săptămâna trecută. „Prima tranșă o au deja din licențele 4G, au făcut rost de acolo de aproape 100 de milioane. Primii bani vor fi puși într-un cont și de acolo se vor face trageri conform graficului. Procedura e cerută de legislația americană care cere mai mult decât o scrisoare bancară la încheierea contractului, cere dovada că ai banii”, a explicat Stănișoară.
Ulterior, avioanele se vor plăti, prin Ministerul Apărării, cu bani de la buget sau cu credite bancare. „Avioanele vor fi operaționale în 2016-217. Până atunci, fiecare Guvern va vedea la momentul respectiv cum achită tranșele de bani rămase”, a mai spus Stănișoară.
CITEȘTE AICI LEGEA DE ACHIZIȚIONARE A AVIOANELOR F-16