Proiect de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2019 pentru completarea art. 61 alin.(2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ.
Potrivit textului Ordonanței, asigurarea stabilității funcționării ministerului, pe perioada vacanței funcției de ministru sau în situația imposibilității exercitării de către acesta a funcției, se propune ca atribuția ministrului de ordonator principal de credite să fie exercitată de către secretarul general al ministerului, înalt funcționar public care are rolul de a asigura continuitatea activității ls nivelul unui minister. De asemenea secretarul general preia și funcția de reprezentant legal al ministrului a cărui funcție este vacantată, sau căruia îi este imposibil să-și exercite funcția.
„Vacanța funcției de ministru la nivelul ministerelor menționate afectează îndeplinirea atribuțiilor generale ale miniștrilor prevăzute de lege, fapt care determină blocaje atât în activitatea strategică a acestora, precum și la nivelul organelor de specialitate din subordinea acestora, cu impact negativ asupra cetățenilor și mediului de afaceri. Cu privire la blocajele activității curente, menționăm, cu titlul de exemplu, imposibilitatea asigurării plății și drepturilor salariale ale personalului angajat la nivelul acestor ministere în concordanță cu prevederile legale, privind data plății salariilor în instituțiile publice, ori nerespectarea obligațiilor financiare prevăzute în contracte cu agenți comerciali”, se arată în proiectul de lege.
În acest sens, se impune crearea cadrului juridic necesar pentru asigurarea stabilității funcționării ministerului, continuitatea conducerii și realizarea legăturilor funcționale între structurile ministerului, precum și cu celelalte autorități și organe ale administrației publice pe perioada vacanței funcției de ministru sau în situația în care acesta se află în imposibilitatea absolută a exercitării mandatului.
Potrivit Comisiei de administrație publică, Ordonanța de urgență are ca obiect de reglementare completarea art 61 alin (2) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, în sensul că atribuția de ordonator principal de credite a ministrului să fie exercitată de către secretarul general al ministerului, pentru asigurarea stabilității funcțioării ministerului, pe perioada vacanței funcției de ministru sau în situația imposibilității exercitării de către acesta a funcței.
Actul normativ a fost adoptat în septembrie de Guvern în contextul în care aproape 4.200 de angajați din Ministerul Mediului și agențiile care țin de această instituție, precum și aproximativ 200 de angajați de la Energie nu își primiseră salariile, în urma demisiei miniștrilor ALDE.
Pe 27 august, trei miniștri ai ALDE Grațiela Gavrilescu, Anton Anton și Viorel Ilie au demisionat din Guvern, după ce partidul lui Călin Popescu Tăriceanu a decis ieșirea de la guvernare. Ulterior, Grațiela Gavrilescu a acceptat să fie din nou nominalizată la Ministerul Mediului, fapt pentru care a fost exclusă din ALDE.
De asemenea, Ion Cupă și Alexandru Băișanu, au accept alături de Gavrilescu să fie nominalizați în Guvern, prin urmare fiind și ei excluși din ALDE. Klaus Iohannis a respins atunci remanierea propusă de Viorica Dăncilă.
Proiectul de lege pentru aprobare OUG privind modificarea Codului administrativ, urmează să fie votat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional.