Senatul a modificat Codul rutier. Ce noi tipuri de permise au fost introduse și la cât a crescut vârsta de la care se poate conduce motocicleta
Plenul Senatului a aprobat, în ședința de luni, proiectul de lege al Guvernului privind modificarea Codului rutier, care prevede introducerea permisului de conducere pentru mopede.
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost aprobat cu 84 de voturi „pentru”, 2 „împotrivă” și 3 abțineri.
Introducerea mopedelor și triciclurilor în categoria autovehiculelor va avea ca urmare și faptul că pentru situația conducerii fără permis se vor institui sancțiuni penale.
Proiectul vizează, începând cu data de 19 ianuarie 2013, reglementarea vârstei minime pentru obținerea permisului de conducere astfel: pentru categoriile A2, B, BE, C1 și C1E, 18 ani împliniți; pentru categoriile AM, A1 și B1 – 16 ani; 20 de ani și o experiență de cel puțin doi ani de conducere a motocicletelor din categoria A2 sau cel puțin 24 de ani pentru motocicletele din categoria A.
În plus, pentru categoriile C, CE, D1 și D1E, precum și pentru triciclurile cu motor cu putere de peste 15kW, vârsta minimă pentru obținerea permisului este de 21 ani, în timp ce, pentru categoriile D și DE, este de 24 de ani.
În prezent, pentru obținerea permisului de conducere se prevede vârsta minimă de 18 ani pentru toate categoriile și subcategoriile de vehicule, cu excepția subcategoriilor A1 și B1, pentru care se poate obține permisul de conducere după împlinirea vârstei de 16 ani, precum și a conducătorilor de autovehicule care efectuează transport public de persoane, conduc autovehicule cu masa maximă mai mare de 7,5 tone ori care transportă substanțe periculoase, care trebuie să aibă vârsta minimă de 21 de ani împliniți, se mai arată în expunerea de motive.
Totodată, prevederea inițială privind dreptul proprietarilor de autovehicule înmatriculate în străinătate de a circula doar 90 de zile în România, pe an, cu plăcuțe de înmatriculare străine, a fost eliminată, pentru ca parlamentarii să stabilească dacă aceasta respectă legislația europeană.
Proiectul de act nomativ are la bază necesitatea transpunerii unor prevederi ale Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European, acestea urmând să se aplice din data de 19 ianuarie 2013 și fiind impuse de necesitatea reducerii numărului și consecințelor accidentelor de circulație, în care sunt implicați conducătorii de mopede, tricicluri și motociclete.
Potrivit expunerii de motive la proiectul de lege, în ultimii doi ani, numai conducătorii de mopede au produs 5.201 evenimente rutiere, în urma cărora și-au pierdut viața 242 de persoane și alte 5.733 au suferit vătămări corporale. Situația este favorizată de legislația rutieră actuală, care permite conducerea mopedelor fără permis de conducere obținut în urma susținerii unui examen.
Instituirea obligativității susținerii examentului pentru obținerea permisului de conducere, precum și ridicarea limitelor minime de vârstă vor determina însușirea cunoștințelor teoretice și formarea abilităților practice necesare pentru obținerea acestui permis de conducere, potrivi sursei citate.
Proiectul de lege are un caracter organic, iar Senatul este prima Cameră sesizată în acest caz, forul decizional fiind Camera Deputaților.
Citește și Lucian Diniță, șeful Poliției Rutiere, la Videochatul Gândul: „E mai simplu pentru fiecare să se înțeleagă cu polițistul și apoi să spună că a dat șpagă fără să nominalizeze”