Într-o mișcare menită să întărească moralul membrilor de partid și să contrabalanseze pesimismul generat de scorurile istoric de slabe din sondajele independente, Partidul Național Liberal (PNL) a apelat la un sondaj dubios, semnat de CURS și finanțat de liberali.
Rezultatele sondajului CURS au fost prezentate „strategic” în favoarea liberalilor, indicând următoarele scoruri pentru primul tur:
La scurt timp după sondajul CURS, USR – care a comandat Verifield un sondaj privind preferințele alegătorilor pentru prezidențiale – a publicat rezultate care îl plasează pe candidatul PNL Nicolae Ciucă abia pe poziția a cincea.
Potrivit rezultatelor sondajului Verifield, dacă duminica aceasta ar avea loc alegerile prezidențiale, Marcel Ciolacu (PSD) și George Simion (AUR) ar fi candidații care ar intra în turul doi. Elena Lasconi s-ar clasa pe locul 3, urmată de Mircea Geoană.
Nicolae Ciucă, candidatul liberalilor, s-ar plasa abia pe poziția a cincea, cu sub 10% din opțiunile celor care s-ar duce la vot.
USR susține că PNL ”manipulează grosolan” în campania electorală, pentru că liberalii știu că Nicolae Ciucă nu are șanse să intre în turul 2.
Candidatul independent la Președinție, Mircea Geoană, a reacționat ferm, acuzând Partidul Național Liberal (PNL) și pe candidatul său, Nicolae Ciucă, de manipulare prin sondaje de opinie.
Într-o postare pe Facebook, Geoană a criticat sondajul realizat de CURS și finanțat de liberali, care îl plasează pe președintele PNL la egalitate cu George Simion, liderul AUR, în intențiile de vot pentru alegerile prezidențiale.
„Opriți intoxicarea publică cu sondaje măsluite! Sondajul CURS, apărut zilele trecute, furnizează un clasament fals al intenției de vot pentru prezidențiale, care nu are nicio legătură cu realitatea, ci cu dorința lui Nicolae Ciucă de a-și mobiliza activul de partid inducând artificial ideea că s-ar bate pentru locul secund”, a spus Geoană.
Sondajele independente arată o cu totul altă realitate în competiția pentru Președinție. Cel mai recent sondaj INSCOP spre exemplu, realizat între 11 și 18 octombrie, la comanda Libertatea, îl situează pe Marcel Ciolacu pe primul loc, cu 24,1%, urmat de George Simion, cu 20,7%. Mircea Geoană, candidatul independent, ocupă poziția a treia, cu 18,1%, urmat de Elena Lasconi, care are 15%.
În acest sondaj, Nicolae Ciucă apare abia pe locul cinci, cu un scor de doar 8,2%. (sondajul INSCOP la comanda Libertatea AICI)
Cifrele din sondajul INSCOP prezintă o imagine electorală mult mai defavorabilă pentru candidatul liberal decât cea prezentată de sondajul CURS. Însă, cu scopul de a păstra susținerea și de a diminua descurajarea, PNL pare să fi adoptat o tactică ce implică promovarea unor scoruri mărite artificial pentru Nicolae Ciucă, potrivit surselor politice consultate de Gândul.
Diferența de procente între sondajul CURS finanțat de PNL și sondajele independente scoate în evidență problema manipulării percepției electorale prin canalele media de mare audiență, mai ales în contextul campaniei electorale.
În timp ce cifrele reale ale sondajelor INSCOP indică un recul în popularitatea lui Ciucă, cu șanse reduse pentru o victorie în primul tur al alegerilor prezidențiale, varianta ”manipulată” prezentată de CURS sugerează o competiție strânsă între acesta și George Simion în lupta pentru contracandidatul principal al lui Marcel Ciolacu.
Strategia PNL de a apela la sondaje comandate este una cunoscută în campaniile electorale. Astfel de sondaje nu doar că beneficiază de expunere media extinsă, dar sunt și un instrument eficient de mobilizare a bazei de partid, oferind iluzia unei competiții mai echilibrate.
Cursa prezidențială din 2024 aduce în prim-plan o dispută nu doar între candidați, ci și între percepțiile publice modelate de sondaje și realitatea scorurilor electorale. Cu o poziționare mai slabă în sondajele independente, Nicolae Ciucă se bazează pe strategii de mobilizare și pe forța imaginii pentru a contracara percepția scăzută a electoratului.
Diferențele majore dintre sondajele CURS și INSCOP sugerează un efort concertat de a întări încrederea electoratului PNL, în contextul unei competiții dominate de nume ca Marcel Ciolacu, George Simion și Mircea Geoană.
CITEȘTE ȘI: