Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a comentat asupra unei scrisori adresate ambasadorului Italiei, în contextul în care Webuild ar face presiuni foarte mari asupra autorităților românești, cu privire la mai multe contracte, precizând că nu el a fost sursa acestei dezvăluiri. Grindeanu a menționat că directorul Webuild, Pietro Salini, urmează să viziteze România pentru a clarifica situația.
Sorin Grindeanu a abordat, miercuri, în cadrul unor declarații de presă, subiectele controversate legate de proiectul Podului de la Brăila, realizat de compania Webuild, și blocarea conturilor Metrorex.
O scrisoare adresată ambasadorului Italiei, Alfredo Durante, a fost dezvăluită de Gândul, generând discuții aprinse. Ministrul a clarificat că nu el a fost sursa dezvăluirii acestei scrisori și a subliniat că este important ca situația să fie rezolvată cât mai curând posibil.
„N-a fost o scrisoare. Mie îmi pare rău că a ajuns în presă așa ceva. Nu sunt eu sursa acestei, să zicem, dezvăluiri de presă. Cred că e chiar de acolo. Nu cred, chiar știu,” a declarat Grindeanu.
El a menționat că directorul Webuild, Pietro Salini, urmează să viziteze România pentru a clarifica situația.
„Pe mine și pe colegii mei ne interesează să se finalizeze acest proiect și să fie recepționat conform cerințelor,” a subliniat Grindeanu.
De asemenea, Grindeanu a atras atenția asupra unor companii care se specializează în revendicări (claimuri) și a subliniat necesitatea ca acestea să se concentreze pe finalizarea lucrărilor înainte de a iniția proceduri legale.
„N-am înțeles agresivitatea unora care ne cer tot nouă anumite lucruri. Cum de asemenea, vă spun că un punct important la această întâlnire va fi și altul. Au mai rămas câteva companii care au devenit specialiste în claimuri în România. Pot să le număr pe degete, în ultimii ani au mai rămas câteva. Ceilalți au înțeles care e rostul și mersul lucrurilor și își văd de treabă, în primul rând, înainte de a face claimuri, înainte de a veni cu 100 de ingineri, să vii cu 100 de avocați ca să speculezi foarte bine fiecare virgulă din contract. Cred că e bine să înțeleagă toți acest lucru. Așa cum 90% din cei care desfășoară azi lucrări în România au înțeles, și vă repet, va fi unul din punctele de pe ordinea de zi,” a explicat ministrul Transporturilor.
Un alt subiect a fost blocarea conturilor Metrorex de către Webuild, din cauza unei datorii de 21 de milioane de euro. Grindeanu a recunoscut dreptul companiei de a solicita acești bani, dar a asigurat că se vor căuta soluții pentru deblocarea conturilor.
„O să încercăm să găsim soluții, nu contest, aveau dreptul să facă lucrul ăsta. O să încercăm ca să nu fie Metrorexul cu conturile blocate, să găsim soluții la rectificare sau din fondul de rezervă,” a explicat ministrul.
În contextul întrebărilor legate de eventualele întârzieri în plata salariilor și a furnizorilor, Grindeanu a menționat că se exercită presiuni zilnice asupra responsabililor pentru a rezolva aceste probleme.
„Eu, mai mult de a-l presa pe domnul Boloș, n-am altă pârghie și știți lucrul acesta. Cum, de asemenea, nu e singura situație legată de domnul Boloș la care apelăm, și lucruri care țin de CNAIR și lucruri care țin de CFR,” a adăugat el.
Grindeanu a evidențiat creșterea semnificativă a bugetului Ministerului Transporturilor în ultimii doi ani, de la 14 miliarde la peste 30 de miliarde de lei. El a subliniat necesitatea menținerii acestui ritm de investiții pentru a asigura o infrastructură de transport decentă în România.
„Acest ritm trebuie să continue și în anii viitori, indiferent de alegeri. Este necesar pentru a ajunge să avem o rețea de transport decentă, fie că vorbim de zona rutieră sau de zona feroviară,” a declarat ministrul.
Ministrul a precizat că fondurile alocate sunt direcționate în principal către investiții și proiecte concrete, nu către cheltuieli materiale sau salarii.
„Orice lucrări de acest tip trebuie a fi plătite și de aceea acești bani pe care noi îi cerem merg în investiții 90% din ei. Și știți acest lucru, merg în investiții, nu merg în altă parte, nu merg în salarii, nu merg în lucruri care sunt, să spunem, cheltuieli materiale, mașini noi, mobilă și așa mai departe. Merg în investiții, în proiecte concrete. De aceea e nevoie de aceste sume suplimentare și știți foarte bine, dovadă ce s-a întâmplat în ultimii 2,5 ani că am apăsat la maxim cât s-a putut pedala pentru a obține din ce în ce mai mulți bani pentru transporturi,” a mai spus el.
„Excelența Voastră, Ambasadorul Republicii Italiene în România, Alfredo Durante,
Vă asigur că toate companiile, românești sau străine, care derulează contracte de infrastructură mare în România, sunt tratate strict în parametrii contractuali, iar abaterile acestora sunt sancționate în aceeași măsură.
Ca atare, vă informez respectuos că rolul dumneavoastră este de a nu interveni în niciun fel în activitățile contractuale desfășurate între Societățile Comerciale. Mai ales în situația în care comportamentul unei astfel de societăți private, provenind dintr-un stat membru UE, aduce prejudicii constante atât cetățenilor și economiei naționale, cât și cetățenilor și economiei europene în ansamblul său.
În ceea ce privește contractele dintre companiile românești și companiile din alte state, analiza comportamentului acestora este supusă regulilor comerciale naționale și europene.
Cu ferma convingere că opinia dumneavoastră a fost exprimată în nume personal și nu urmărește implicarea Republicii Italiene în acțiuni care depășesc relațiile strategice și diplomatice cu România, vă transmit expresia celei mai profunde simpatii.
Cu respect,
Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii”, se arată în scrisoare.
Surse apropiate Ministerului Transporturilor au precizat pentru Gândul că scrisoarea vine în contextul în care cei de la Webuild ar face presiuni foarte mari pe autoritățile românești, cu privire la mai multe contracte.
Una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România, Podul de la Brăila, executată de Webuild, nu este nici azi recepționată. Italienii vor bani în plus, iar autoritățile române spune că Webuild face un șantaj.
Tensiunile sunt cu atât mai mari cu cât firma italiană cere bani în plus și de la Metrorex, iar zilele trecute, compania italiană a blocat conturile societății de metrou, așa cum Gândul a dezvăluit AICI.
În acest context, cei de la Webuild ar face presiune pe Ministerul Transporturilor, prin ambasadorul Italiei, pentru ca autoritățile române să nu aplice penalități companiei de la Roma.
CITEȘTE ȘI: