Toader își face BILANȚUL după doi ani de activitate: Raportul se desfășoară pe 85 de pagini/ NU am vorbit despre acte normative
„Nu este un bilanț al activității Ministerului Justiției, este un raport după 2 ani de activitate la MJ. Raportul pe care l-am redactat, pe care îl voi posta pe pagina de internet a Ministerului, are o formă în sinteză, se desfășoară pe 85 de pagini. (…) Am încercat, în cei doi ani, ca prin activitatea desfășurată să punem în centrul activității cetățeanul care are dreptul să-și valorifice interesele legitime, drepturile fundamentale consacrate prin Constituție, legi. Cetățeanul care are nevoie de acest serviciu de interes public care se numește actul de înfăptuire a justiției”, a spus ministrul Justiției, Tudorel Toader.
Toader a subliniat că atunci când a fost numit în funcția de ministru al Justiției, a încercat să facă o radiografie a sistemului judiciar „dincolo de documentele pe care le-am primit de la miniștrii precedenți”.
Ministrul Justiției a mai menționat și proiectele privind penitenciarele (caracterizând problema lor ca fiind sistemică). dar și cel privind cartierul justiției.
„Alt subiect pe care – am să vă invit și probabil nu peste mult timp să-l observați în aplicare, se referă la cartierul pentru justiție care se află în vecinătatea Bibliotecii Naționale, care se va dezvolta pe o suprafață de 10.47 de hectare. (…) Mulți s-au exprimat patetic despre cartier, dar trebuie să judecăm nu după declarațiii, ci după fapte. Vom face o scurtă istorie a cartierului, vom arăta memorandumurile pe care Guvernul le-a aprobat”, a mai spus Toader.
Toader a punctat în raportul său și proiectul de construire a unor arhive.
„Problema arhivelor este una care cuprinde toate instanțele și parchetele. Dacă mergeți la instanțe, veți vedea că unele au închiriat spații de arhivare de la privați, alte instanțe țin dosare importante teanc fie la subsol, fie în diferite birouri, spații mai mult sau mai puțin adecvate pentru 90 de ani de zile. La ÎCCJ vedeți pe hol dosare depozitate. (…) Pentru a asigura depozitarea corespunzătoare, pentru a degreva o bună parte din spații de actualele documente, am propus să construim un număr de 15 arhive la nivelul fiecărei curți de apel. Arhive moderne”, a mai explicat ministrul.
Potrivit lui Toader, pentru aceste arhive vor fi avute în vedere și documentele CSM, ale Administrației Penitenciarelor și ale Inspecției Judiciare.
Toader: Nu am vorbit în raport despre acte normative.E activitate firească, nu e atașată de ministru
Tudorel Toader a susținut că raportul pe care l-a întocmit în acest sens nu conține și proiectele de acte normative pe care Ministerul Justiției le avizează deoarece aceste demersuri sunt curente și nu sunt „atașate de ministrul care există la un moment dat”.
„Nu voi vorbi și nu am vorbit în raportul de activitate (…) Nu am vorbit de activitățile curente ale Ministerului care se desfășoară indiferent ce ministru va fi pentru că sunt avute în vedere, spre exemplu, avizarea actelor normative, proiectelor de acte normative, propuse de alte ministere. Știți că ultimul aviz vine de la ministerul Justiției, pentru proiectele de acte normative pe care le propun alte autorități. Aceea o considerăm o activitate firească, necesară, curentă și nu oarecum atașată de ministrul justiției care există la un moment dat”, a spus ministrul Justiției, Tudorel Toader.
Ministrul a mai vorbit și despre dosarul electronic, un proiect care urmează să fie implementat în instanțele din România.
„Nu mai putem sta să mergem în arhivă, să ne uităm în dosar, să vedem dacă e disponbil sau nu. Avem curți de apel care deja au o experiență bună în materia dosarului electronic scanând documentele respective. Am hotărât ca să introducem acest dosar electronic, să-l generalizăm, la nivelul fiecărei instanțe de judecată din România, chiar și unde el există și poate fi îmbunătțit. În acest sens avem un contract cu Banca Mondială de 7,7 milioane de euro în baza căăruia cumpărăm 6986 de computere și 976 de scanere pentru documente”, a mai spus Tudorel Toader.
Foto: Hepta