„Pentru persoanele care candidează la alegerile pentru Parlamentul European, instituția noastră efectuează verificări din oficiu, aplicând procedura specifică prevăzută de O.U.G. 24/2008, cu modificările și completările ulterioare, și de Regulamentul de Organizare și Funcționare al C.N.S.A.S., aprobat prin Hotărârea Colegiului C.N.S.A.S. nr. 2/2008. Astfel, sunt demarate atât verificări în bazele de date proprii, cât și la foștii deținători de arhive, urmând a fi emise note de constatare, potrivit art. 7 din O.U.G. 24/2008. Notele de constatare emise de direcția de specialitate și avizele Direcției Juridice sunt dezbătute de către Colegiul C.N.S.A.S., potrivit art. 8 lit. a și lit. b și art. 9”, transmite Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.
De asemenea, reprezentanții Consiliului precizează și atribuțiile Colegiului CNSAS în astfel de cazuri.
Astfel, Colegiul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității:
a) Aprobă nota de constatare și dispune Direcției Juridice introducerea la Curtea de Apel București – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal a unei acțiuni în constatare a calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia; acțiunea se depune la instanță în termen de 30 de zile lucrătoare de la data adoptării notei de constatare.
b) Infirmă nota de constatare și dispune Direcției Juridice eliberarea unei adeverințe din care să rezulte că persoana verificată nu a avut calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia.
c) Dispune eliberarea unei adeverințe, în cazul în care din nota de constatare rezultă că nu există date sau documente, privind calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia pentru persoana care a făcut obiectul verificării.
„Având în vedere prevederile legale în vigoare, respectiv O.U.G. 24/2008, aprobată cu modificări și completări, o persoană poate fi considerată colaborator/lucrător al Securității numai în urma pronunțării, de către instanța competentă, a unei hotărâri definitive care să ateste această calitate”, mai precizează CNSAS.
Precizările vin după ce surse din CNSAS au precizat, pentru MEDIAFAX, că, în ședința de joi, membrii Colegiului au dispus trimiterea către Secția de Contencios a Curții de Apel București o acțiune pentru a fi stabilit dacă fostul președinte Traian Băsescu a fost sau nu colaborator al Securității.
De altfel, într-un comunicat transmis presei joi, CNSAS arată aceste informații, fără a fi precizat însă numele persoanei în cauză: „Colegiul a aprobat Nota de Constatare și a dispus introducerea la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București a acțiunii în constatare pentru stabilirea calității de colaborator al Securității, pentru următoarea categorie de persoane: – art. 3 lit. b, art. 5 alin.1 (deputat sau senator în Parlamentul României, membru în Parlamentul European) – 1 persoană”.
Fostul președinte Traian Băsescu este cap de listă din partea PMP, formațiunea a cărei președinte de onoare este, la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019. Tot în comunicatul de joi, CNSAS arată că au fost eliberate adeverințe pentru 19 persoane, candidați la europarlamentare, din care să rezulte că nu au fost colaboratori ai Securității. Băsescu nu este pe listă.
CNSAS l-a mai verificat pe Băsescu în 2002, 2004, 2006, 2009 și 2013, concluziile fiind acelea că lui nu i se poate atribui calitatea de colaborator al Securității.