Traian Băsescu s-a născut la 4 noiembrie 1951 în orașul Murtfatlar din județul Constanța. În 2004, a devenit președintele României, ales din partea Alianței DA, reales în 2009 din partea PDL. Anterior, din iunie 2000 până în decembrie 2004, Traian Băsescu a fost primar general al municipiului București, ales din partea PD. În 2001, Traian Băsescu a câștigat în cursul alegerilor interne președinția Partidului Democrat și l-a înlocuit pe Petre Roman. A fost copreședinte al Alianței Dreptate și Adevăr, formată din PNL și PD în 2003. În urma retragerii lui Theodor Stolojan (PNL) din cursă, Traian Băsescu (PD) a devenit candidatul Alianței DA pentru președinția României.
La alegerile prezidențiale din 2009 a fost reales președinte al României pentru un mandat de cinci ani, învingându-l pe Mircea Geoană (PSD). La 1 ianuarie 2007, în timpul mandatului său de președinte, România a aderat la Uniunea Europeană. Între 1981 – 1987, Traian Băsescu a fost comandant de navă în cadrul flotei comerciale a Republicii Socialiste România și membru al Partidului Comunist Român. În perioada 1984 – 1987 a fost comandantul petrolierului „Biruința”. Începând cu 1987, Băsescu a făcut parte din reprezentanța Navrom la Anvers.
În primul guvern de după decembrie 1989, guvernul Petre Roman 1, Băsescu a ocupat funcția de subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor. A fost numit în funcția de ministru al transporturilor în guvernele Petre Roman 2 și guvernul Teodor Stolojan. De asemenea, Traian Băsescu a făcut parte din consiliul de administrație al firmei Astra Vagoane Călători Arad, pentru o perioadă, în 1992.
În 2000, Traian Băsescu a câștigat mandatul de primar general, pe care l-a deținut până în decembrie 2004. În timpul mandatului de președinte, Traian Băsescu a fost suspendat de două ori din funcție. Pe data de 18 ianuarie 2007, PSD a inițiat o acțiune pentru suspendarea lui Băsescu, pentru încălcări ale Constituției. Suspendarea a devenit efectivă în 20 aprilie 2007, dar a încetat după Referendumul din 19 mai, când președintele a fost reconfirmat în funcție de 74,48% dintre cei prezenți la vot.
La data de 6 iulie 2012, camerele reunite ale Parlamentului României au votat prin vot secret, cu bile, suspendarea președintelui Băsescu. Un număr de 256 parlamentari au votat în favoarea suspendării. Un referendum popular prin care populația s-a pronunțat pro sau contra suspendării lui Traian Băsescu a avut loc la data de 29 iulie 2012.
Din numărul total al cetățenilor cu drept de vot, care se ridică la peste 18 milioane, la vot s-au prezentat 46,24% dintre români. 87,52% au votat DA, fiind în favoarea suspendării președintelui Băsescu. 11,15% dintre români au votat NU, fiind contra demiterii președintelui. La data de 21 august 2012, Curtea Constituțională a invalidat referendumul cu șase voturi contra trei pe motiv că acesta nu a întrunit cvorumul necesar. La data de 28 august 2012, Traian Băsescu a revenit la Palatul Cotroceni.
Dosarul „Flota”
Numele lui Traian Băsescu este asociat cu Dosarul „Flota”, care a „debutat” în 2003 și are ca obiect stabilirea modului în care CNM Petrom a fost prejudiciată prin vânzarea, în perioada aprilie 1991 – august 2000, a 16 nave, în special mineraliere de mare capacitate. În dosarul instrumentat de Direcția Națională Anticorupție au fost cercetați trei fosti ministri ai Transporturilor, Traian Băsescu, Aurel Novac și Paul Teodoru, precum și alte persoane care au fost implicate în vânzarea unor nave din flota română. Procurorii declarau în 2003 că ar exista indicii că foștii miniștrii ar fi comis infracțiunea de abuz în serviciu contra interesului public.
După o succesiune de amânări și schimbări de locuri de judecată, magistrații Înaltei Curți de Casație și Justiție au început în 2005 judecarea procesului. De la primul termen s-a luat în discuție problema imunității prezidențiale a lui Traian Băsescu. Judecătorii au hotărât ca dosarul să fie retrimis la PNA pentru reluarea anchetei. Ulterior, Parchetul Național Anticorupție (redenumit în 2006 Direcția Națională Anticorupție) a cerut o nouă expertiză contabilă a prejudiciului.
Noua expertiză, finalizată în septembrie 2007, a stabilit că prejudiciul, stabilit inițial la 275 milioane euro, este inexistent. Ca urmare, infracțiunile pentru care au fost deferiți justiției cei trei fosti ministri, printre care și actualul șef al statului, Traian Băsescu, devin lipsite de conținut juridic fără existența vreunui prejudiciu. Calculele expertizei susțin că, prin vinderea celor 16 nave, Statul Român nu doar că nu a ieșit în pierdere, dar evitând prin această vânzare cheltuielile de întreținere a navelor, a obținut un venit net de peste 17 milioane de dolari.