Dincolo de beneficiile colaterale, relația strict comercială a caselor de sondare cu partidele este una cât se poate de profitabilă. Din datele de piață obținute de Gândul, prețul unui sondaj de opinie cu un chestionar mediu și cu un eșantion de peste 1.000 de persoane este de 10.000 – 15.000 de euro, costul culegerii de date fiind de aproximativ 10 euro pe chestionar. Partidele comandă în general câte un sondaj lunar sau bilunar, iar în campania electorală frecvența lor este săptămânală și, în proximitatea turului al doilea, chiar zilnică. Socioligii cu experiență susțin însă că este aproape imposibil de făcut mai mult de trei sondaje serioase lunar, dacă se ia în calcul atât strângerea de date prin chestionare față în față cât și interpretarea acestora. La ultimele runde electorale, cooptarea consultanților străini în staff-urile candidaților a făcut însă ca institutelor din România să li se ceară doar culegerea de date și introducerea acestora în softurile amaricanilor.
Estimările din piață sunt confirmate de sociologul Sebastian Lăzăroiu, la rândul său fost consilier al președintelui Traian Băsescu, aflat în această campanie în staff-ul Monicăi Macovei. „Un sondaj făcut față în față este cam 10.000-12.000 de euro. Telefonic poate ajunge și la 7.000-8.000 de euro. La focus grupuri costurile sunt mai mici – 1000-1500 de euro”, spune fostul director al CURS despre costurile momentului. Potrivit lui Lăzăroiu, implicat în ultimele campanii prezidențiale în staff-ul lui Băsescu, „de obicei, sondajele de campanie se fac săptămânal, cam cu două luni înainte, iar în ultima săptămână, atunci când lucrurile se precipită, poți să faci și zilnic”.
Un calcul simplu arată că din relația cu partidele casele de sondare a opiniei publice implicate câștigă între 150.000 și 200.000 de euro în ultimele două-trei luni dinaintea alegerilor, din care aproximativ 100.000 de euro în luna oficială a campaniei.
Nu în toate cazurile apar însă în contabilitatea partidelor, deseori serviciile fiind preluate, în materie de costuri, fie de fundații, fie de posturi tv cu legături politice, fie de firme ale unor apropiați. În dosarul în care președintele Consiliului Județean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, și miliardarul Ioan Niculae, patronul grupului de firme Interagro, au fost trimiși în judecată de DNA în 2012, procurorii susțin că 150.000 de euro din milionul promis de omul de afaceri în schimbul influențării unor ulterioare numiri la Transgaz și Romgaz ar fi fost plătiți către INSOMAR. Contractul pentru sondajele al căror beneficiar era partidul care l-a susținut pe Mircea Geoană la prezidențiale era astfel încheiat între Interagro și INSOMAR. Un caz similar, implicat și în această campanie, a invocat DNA anul acesta în dosarul Uioreanu.
„Chiar dacă nu toate institutele acceptă, sondajele politice se plătesc și la negru”, a explicat pentru Gândul un sociolog implicat în ultimii 15 an în cercetarea opiniei publice inclusiv în campaniile electorale.
PSD îi ține scorul lui Ponta cu Sultănescu și Palada
Centrul de Studii și Cercetări Infopolitic (CSCI). Un institut care sondează în momente politice-cheie chiar săptămânal – de cele mai multe ori analizele sociologice fiind prezentate opiniei publice ca fiind comandate de postul România TV sau din proprie inițiavivă – , Centrul de Studii și Cercetări Infopolitic (CSCI) lucrează în campanie pentru PSD. Coordonatorul său este Dan Sultănescu, unul dintre consilierii de imagine de la partid ai lui Victor Ponta, cooptat însă și ca editorialist și coordonator la Obiectiv.info, afiliat RTV, postul înființat de deputatul PSD Sebastian Ghiță. CSCI este de altfel parte a Fundației Multimedia pentru democrație locală, ONG condus de Dan Sultănescu și înființat de al doilea strateg de imagine al lui Victor Ponta, Bogdan Teodorescu. Atât Fundația Multimedia cât și compania care culege datele, Operations Research, deținută de sociologul Emil Pâslaru, se numără printer beneficiarii fondurilor europene alocate prin POSDRU.
Intrat în stafful PSD pe când partidul era condus de Mircea Geoană, Dan Sultănescu a lucrat și în campania pentru prezidențiale a lui Adrian Năstase, dar nu direct cu partidul, ci ca analist politic la Multimedia Political Communication, firma de consultanță a lui Bogdan Teodorescu și, la acea vreme, a lui Dan Andronic. Prin firma Politic Bluprint SRL, pe care o deține împreună cu soția sa, Dana Sultănescu, a intrat, în parteneriat cu Transparency International, ONG condusă de Victor Alistar, un alt apropiat PSD, în proiecte de evaluare a succesului unor politici publice din România și a nivelului lor de aplicare la nivel local. Potrivit unor surse din PSD, Political Blue Print are un contract cu partidul, furnizându-le comunicatorilor social-democrați mesajele zilnice pentru aproximativ 2000 de euro pe lună.
Dana și Dan Sultănescu. Sursa foto: Facebook
Cercetare Consutanță Sociologică „Sociopol”. Înființat în decembrie 2013 de consilierul de stat al premierului Victor Ponta, Mirel Palada, ca o formulă de separare a acestuia de CCSB în care fusese mai mulți ani partener cu Camelia Voiculescu, institutul care a declarat pentru 2013 la Ministerul Finanțelor zero angajați, o cifră de afaceri nulă și o pierdere de 74 de lei, a devenit vizibil în campania pentru alegerile prezidențiale furnizând sondaje publicate prin intermediul postului tv Antena 3 și al site-ului DC News al lui Bogdan Chirieac. La Registrul Comerțului, Sociopol SRL apare ca fiind deținută de Mirel Palada într-o proporție covârșitoare – 95% și de soția sa, Florentina Palada, care este și administrator, în proporție de 5%.
Compania de Cercetare Socilogică și Branding (CCSB). Cunoscută mai bine ca CCSB, Compania de Cercetare Sociologică și Branding FORUM SRL, institutul care lucrează pentru PC, îi aparține fiicei lui Dan Voiculescu, Camelia Voiculescu (67%), consilierul de stat al premierului Victor Ponta, Mirel Palada având și el 15%, arată datele de la registrul Comerțului. Pachetul de 18% din acțiuni este deținut de Mihai Motoc, fondator al companiei în 2006 și director general până în 2012, când a intrat în conflict cu Dan Voiculescu pe care l-a acuzat apoi că i-ar fi cerut modificarea rezultatelor. În ultimul an CCSB a făcut, din ce în ce mai rar, sondaje politice, pentru uzul intern al PC. Între clienții săi oficiali se numără companii din trustului INTACT, dar și Ministerul Tineretului și Sportului.
Neimplicat oficial în campanie, sociologul Marius Pieleanu, șeful Grupului de Studii Socio-Comportamentale Avangarde SRL, îi oferă și el sfaturi echipei lui Victor Ponta, fiind de altfel unul dintre cei prezenți la lansarea candidatului PSD de pe Arena Națională. Pieleanu deține Avangarde în proporție de 99%, restul aparținând Psyho Global Consult.
Mirel Palada: Sursa: Mediafax Foto
PDL și PNL îi fac sondaje separate lui Iohannis
Aflate în alianță, PDL și PNL îi țin separat socoteala procentelor lui Klaus Iohannis. Dacă PDL a păstrat contractul cu CSOP, PNL a renunțat recent la colaborarea cu IRSOP, institutul lui Petre Dătculescu, în favoarea unei case de sondare a opiniei publice din Cluj-Napoca contractată prin intermediul lui Dan Mihalache – Centrul de Cercetări și Studii Calitative și Cantitative (CCSCC), aparținându-i Cosminei Foia Ardelean.
Centrul de Cercetări și Studii Calitative și Cantitative (CCSCC) apare nominalizat recent în documentul redactat de procurorii DNA cu propunerea de arestare a liberalului Horea Uioreanu, președintele CJ Cluj. Furnizor de sondaje pentru PNL Cluj, CCSCC ar fi solicitat, susțin procurorii, ca urmare a unei analize făcute în luna aprilie, în perspectiva alegerilor europarlamentare, 5.000 de euro. „În 23 mai 2014, s-a reușit obținerea contractului semnat de un angajat al lui Ioan Bene (om de afaceri clujean acuzat că i-ar fi dat mită lui Uioreanu), ce a dispus înregistrarea actului pe societatea Napocamin SRL, aparținând acestuia, fiind ca atare emisă de către Flaviu Ardelean factura fiscală în valoare de 22.320 lei. Pentru a crea o aparență de legalitate, obiectul contractului a fost adaptat din studiu de piață sondaj de opinie electorală ce fusese în realitate executat, în studiu de piață în legătură cu situația locativă la nivelul comunei Florești”, arată procurorii DNA.
Sondajele CCSCC le-au înlocuit astfel pe cele ale IRSOP care au făcut în această vară diferența dintre Crin Antonescu și Klaus Iohannis, impunându-l pe cel din urmă drept prezidențiabil. Prețul cercetării care l-a scos din joc pe Antonescu în iulie a fost de 70.000 de lei, adică 15.500 de euro.
Cosmina și Flaviu Ardelean. Sursa foto: Facebook
Centrul pentru Studierea Opiniei și Pieței (CSOP). De 10 ani furnizor constant de sondaje de opinie pentru PDL, Centrul pentru Studierea Opiniei și Pieței (CSOP) este condus în prezent de Bogdan George Popescu după retragerea lui Andrei Mușetescu în cursul anului trecut. La toate alegerile importante ale ultimilor ani, CSOP a făcut exit-poll-ul la comanda B1.
Azi, institutul îi aparține în proporție de 32% companiei olandeze TAYLOR NELSON SOFRES B.V. și în cea mai mare parte (68%) firmei bulgare BALKAN-BRITISH SOCIAL SURVEYS. Partener al TNS în Bulgaria, firma Balkan British Social Surveys este deținută de Kancho Markov Stoichev și Andrei Ventselov Raichev, împreună cu Martchela Veselinova, toți trei regăsindu-se printre administratorii CSOP. Presa bulgară i-a asimilat pe primii doi apropiaților Partidului Socialist Bulgar, fiind de altfel implicați într-o afacere în construcții de hoteluri și cluburi de golf împreună cu mogulul media local Krasimir Gergov.
Atât CSOP cât și TNS România au obținut, în perioada guvernării PDL, importante contracte cu statul. De notorietate este câștigarea contractului pentru crearea brandului turistic al României de către TNS în consorțiu cu cu firma spaniolă THR – Asesores en Turismo, Hoteleréa y Recreación pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului a plătit, în total, 894.970 de euro, CSOP furnizând, din datele publice, un sondaj a cărui valoare nu se cunoaște. În 2009, institutul a fost clientul Agenției pentru Strategii Guvernamentale de la care a primit două contracte, unul de 202.427 de lei și altul de 9.520 de lei, câștigătorul fiind și singurul ofertant. Tot în același an, a luat 228.988.13 de lei fără TVA de la Ministerul Dezvoltării pentru Servicii de realizare a unui sondaj de opinie și a 16 focus-grupuri privind gradul de informare a grupurilor țintă despre Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013. Ulterior, în 2010, compania a primit un contract de 153.625 de lei de la Ministerul Finanțelor. Achiziția publică de prestări servicii pentru Sondaje de opinie privind gradul de informare a publicului larg despre Instrumentele Structurale în România a fost atribuită prin cerere de ofertă pe 31.03.2010. Altul, similar, a venit în noiembrie 2010 de la Inspectoratul General al Poliției Române, pentru Servicii de realizare a unui studiu în populația generală (15-64 ani) privind cunoștințele, atitudinile și practicile referitoare la consumul de droguri. Valoarea a ajuns la 273.250 de lei, contract acordat prin cerere de ofertă. În fine, în 2012, CSOP a câștigat un contract de 50.700 de lei de la Ministerul Sănătății.
În tot acest timp, institutul a făcut bilunar sondaje pentru PDL și săptămânal în campaniile electorale. Potrivit unor surse politice, prețul unei cercetări a variat între 7.000 și 15.000 de euro, în funcție de numărul de intervievați.
Tăriceanu comandă sondajele prin Institutul de Studii Liberale
În campania candidatului independent Călin Popescu-Tăriceanu, cei de la PLR colaborează cu SC AB Research Grup SRL. Sondajele nu apar ca fiind comandate de PLR, care are probleme cu înregistrarea la Tribunal, ci de Institutul de Studii Liberale, apripiat lui Călin Popescu Tăriceanu.
AB Research Grup este o companie de cercetare socială înființată în 2002, împărțită în mod egal între sociologul Alfred Bulai, fost președinte al Agenției pentru Strategii Guvernamentale în timpul guvernării Tăriceanu și soția sa, Ana Cornelia Bulai. În campania pentru prezidențiale, AB Research au dat deja publicității un prim sondaj telefonic de opinie, pe un eșantion final de 1.600 de persoane, realizat finele lunii septembrie, favorabil lui Victor Ponta și lui Călin Popescu Tăriceanu.
În campania prezidențială din 2009, AB Research a făcut sondaje de opinie pentru PNL.
Mediafax foto: Dragoș Savu