România este o țară sigură din punct de vedere al securității, are o singură „opțiune viabilă” – UE și îndeplinește criteriile de convergență pentru a adera la zona euro, iar justiția este independentă, eliberată de orice presiune a politicului, au fost cele temele principale ale discursului de final de mandat al lui Traian Băsescu.
„Fac afirmația că românii trăiesc într-un stat sigur. Într-o lume în care Europa și NATO sunt organizații formate din state care sunt ținte pentru teroriști, România este o țară sigură. Dacă privim la ce se întâmplă în jurul nostru, la agresivitatea vecinului nostru de la Răsărit, a dlui Putin și al armatei sale, vă asigur că România este un stat sigur. Pentru România nu există riscul unei invazii, destabilizări proiectate la Moscova”, a spus șeful statului.
Dacă în perspectiva garantării securității singura variantă asumată a fost NATO, economic, Băsescu a susținut că singura „opțiune viabilă” a României în acest moment este Uniunea Europeană. „Opțiunea de a ratifica tratatul fiscal a fost una bună pentru România. Ne garantăm o dezvoltare durabilă. De la intrarea în UE, România a făcut progrese formidabile. Rata inflatiei e de 1,4%, rata la dobânzile pe termen lung e de 4,8%, cursul e într-o marjă mai mică de 15%, deficitul e sub 3%. Azi, România îndeplinește criteriile de convergență. Îi voi preda dlui președinte Iohannis o țară care îndeplinește toate criteriile de convergență pentru a intra în zona euro”, a spus șeful statului.
„Iată satisfacția mea după 10 ani de mandat: să auzi pesediștii bătrâni vorbind despre statul de drept”
După 10 ani de mandat, Băsescu a admis că „zona de conflict cea mai puternică” între el și clasa politică și care a avut ca răspuns „umilirea sa” a fost cea referitoare la justiție.
„România a făcut progrese uriașe din 2004 și până acum. Progresele pe care le-a făcut România în justiție nu sunt progrese care s-au datorat neapărat schimbării legilor. Progresele care s-au făcut, s-au făcut pentru faptul că procurorii și judecătorii au simțit că sunt liberi, au simțit că nu au o presiune pe ei pentru a adopta o soluție sau alta, au simțit că oamenii politici nu mai sunt intangibili. Nu numai că au simțit, sunt convinși că nu li se poate întâmpla nimic”, a spus șeful statului.
Băsescu a adăugat că după 16 noiembrie, PSD și PNL „au profund în discurs statul de drept și reforma justiției”, comentând că „pentru acest discurs m-au suspendat de două ori”.
„Când vor internaliza acest discurs avem garanția că reforma în justiție e ireversibilă. (…) Iată satisfacția mea după 10 ani de mandat: să auzi pesediștii bătrâni vorbind despre statul de drept”, a comentat șeful statului.
„Îi las lui Iohannis câteva lucruri bine făcute, să le continue”, a mai spus el punând în agenda lucrurilor de făcut: reforma finanțării partidelor, schimbarea sistemului electoral cel uninominal fiind „un eșec total”, respectarea referendumului privind parlamentul cu 300 de membri, votul prin corespondență, dar și reforma în sănătate „eșuată” din cauza unei intervenții nefericite față de Raed Arafat, în urmă cu doi ani”, precum și reforma sistemului de taxe cu accent pe taxele pe proprietate disproporționate în raport cu cele pe muncă, producție.
Gândul a transmis LIVE TEXT.
– Nu e o conferință de bilanț, este o conferință de final de mandat. Aș vrea ca în câteva zone românii să aibă punctul de vedere al președintelui care și-a terminat mandatul și poza reală a României.
– Vreau să mulțumesc românilor pentru onoarea pe care mi-au făcut-o de a le fi președinte timp de 10 ani. E o onoare pe care nu o voi uita până la sfârșitul vieții și o onoare pentru care le voi fi dator.
– Temele pe care le consider vitale pentru România sunt trei: securitatea României, România și UE și statul de drept.
SECURITATEA NAȚIONALĂ
– Fac afirmația că românii trăiesc într-un stat sigur. Într-o lume în care Europa și NATO sunt organizații formate din state care sunt ținte pentru teroriști, România este o țară sigură. Dacă privim la ce se întâmplă în jurul nostru, la agresivitatea vecinului nostru de la Răsărit, a dlui Putin și al armatei sale, vă asigur că România este un stat sigur. Pentru România nu există riscul unei invazii, destabilizări proiectate la Moscova.
– România a devenit furnizor de securitate.
– Mesajul meu către români este că suntem în siguranță. În această arhitectură a securității naționale, serviciile de informații – SRI, SIE, Serviciul de Informații al Armatei, sunt conectate la sistemul de informații al Aliaților.
– Din punct de vedere al Armatei, care mai trebuie dotate consistent, al structurilor de securitate, putem spune că România e un stat sigur. Am convingerea că ultima legislație care vizează punerea la îndemâna la serviciile de informații a accesului la internet este o măsură care poate preveni atacuri cibernetice și teroriste la adresa României.
– În momentul de față suntem o țară NATO credibilă în interiorul Alianței.E clar că România trebuie să investească mai mult în capacitatea forțelor armate.
– Revenim cu 400 de militari în Afganistan, pentru paza aeroportului Kandahar. Nu e o plăcere să trimiți militari în Afganistan, dar atâta tip cât aliații instalează un sistem de rachetă antirachetă, cât ai dislocați pușcași marini, e nedrept să nu răspunzi când ți se cere o misiune.
ROMÂNIA ȘI UE
– UE este singura opțiune viabilă pentru ca România să ajungă la prosperitate pentru cetățenii săi cândva. Pentru creșterea nivelului de trai al românilor nu avem alternativă la UE.
– Suntem departe ca realitate de imaginea pe care ne-o facem singuri când vorbim despre noi și UE.
– opțiunea de a ratifica tratatul fiscal a fost una bună pentru România. Ne garantăm o dezvoltare durabilă. De la intrarea în UE, România a făcut progrese formidabile. Rata inflatiei e de 1,4%, rata la dobânzile pe termen lung e de 4,8%, cursul e într-o marjă mai mică de 15%, deficitul e sub 3%. Azi, România îndeplinește criteriile de convergență. Îi voi preda dlui președinte Iohannis o țară care îndeplinește toate criteriile de convergență pentru a intra în zona euro.
– Spectaculos este ponderea industriei, dacă în UE e de 17-18%, în România ponderea în PIB este de peste 33%.
– Românii pot fi optimiști în privința economiei.
– Reforma în sănătate – are o lege pregătită, dar sistemul trebuie reformat. ea se află pe site-ul președinției, știu că nu e dorită de sistem. Pune în centrul reformei oamenii. Acest proiect de lege cu care am eșuat datorită unei intervenții nefericite. Discuția trebuie reluată.
– Pentru modernizarea clasei politice avem nevoie de reforma finanțării partidelor, de respectarea referendumului din 2009 – parlament cu 300 de membri, avem nevoie de introducerea votului prin corespondență. În acest moment este o mare nedumerire cum a fost posibil ca mii de români să vrea să voteze și să fie împiedicați de sistem.
– România are nevoie de o reformă a finațelor publice, o reformă a sistemului de taxe. Avem cea mai mare contribuție la buget din taxa pe forța de muncă, din TVA, din bani care sunt generați de cei care produc. Îmi permit să sugerez să se scchimbe centru de greutate de pe intreprindere si cetățean pe proprietate. Taxele pe propritate sunt prea mici și mult prea mari cele pe producție.
– România trebuie să-și asigure independența energetică pentru ea și Rep. Moldova
– Este esențial ca în numele democrației să se găsească soluții fiscale pentru mass-media. Sistemul fiscal face ca presa să fie mult prea încorsetată de interesele patronilor de presă. un mediu fiscal favorabil ar duce la redobândirea independenței presei.
STATUL DE DREPT
– România a făcut progrese uriașe din 2004 și până acum. Progresele pe care le-a făcut România în justiție s-au făcut pentru că procurorii și judecătorii au simțit că sunt liberi, că oamenii politicii nu mai sunt intangilbili. Și codul penal vechi pedepsea furtul, traficul de influență, și codul penal nou le pedepsește. Oamenii au făcut justiția să funcționeze mai bine, sntimentul că nu sunt controlați politic.
– A fost zona de conflict cea mai puternică între mine și clasa politică. De aici a plecat ideea că președintele e conflictual, că face scandal. Am fost conștint că intervențiile frecvente, atacul la instituții care nu își făceau treaba sunt de natură să-mi aducă prejudicii.
– A fost un efort, care a avut ca răspuns umilirea mea, dar a fost un efort de a intra în dezbatere publică, de a mă bate cu politicul și cu oameni de afaceri deținători de trusturi de presă.
– Nu a existat niciun dosar care a pornit pentru că a zis Băsescu procurorului sau judecătorului. Singurul dosar pe care l-am urmărit a fost dosarul de terorism a lui Omar Hayssam. Nu am cerut niciodată unui procuror pe cine anchetează sau începe dosarul ăsta.
– Începând cu 17 noiembrie 2014 atât PSD și liberalii au profund în discurs statul de drept și reforma justiției. Faptul că, astăzi, după16 noiembrie, aud liderii acestor partide vorbind despre stat de drept am să le aduc aminte că pentru acest discurs m-au suspendat de două ori. E bine, atunci când vor internaliza acest discurs avem garanția că reforma în justiție e ireversibilă.
– Iată satisfacția mea după 10 ani de mandat: să auzi pesediștii bătrâni vorbind despre statul de drept.
Întrebări
Vă gândiți să bifați o funcție cea de premier?
Am un singur gând. Vreau acasă. După ce ai fost președinte nu-ți mai vine să fii prim-ministru. Voi folosi biroul de la PMP, dar nu am încă proiecte politice. O să mă mișc printre amicii pe care îi am la PMP.
În doctrina Obama primele rânduri se spune că securitatea începe de la bunăstarea poporului său. Dvs. ați vorbit de instituții, nu de popor. Aveți regrete?
România are o problemă, a ieșit din comunism acum 25 de ani. Singura opțiune ca România să ajungă la prosperitate este apartenența la UE.
Cum definiți relațiile cu Federația Rusă? Aveți vreun mesaj pentru Putin?
Ce mesaj să-i mai transmit la final de mandat? Mesajele noastre nu merg la Moscova mai ales când e vorba de Rep. Moldova. Mesajul nostru e să susținem Rep Moldova pentru integrarea în UE dacă nu vor unirea.
Câteva regrete pentru ce n-ați reușit să faceți?
Nu eu singur am făcut ca azi să îndeplinim criterii de convergență. Nu îmi asum aceste lucruri singur și plec cu ele în geantă. În partea de eșec: simt o frustrare că am avut ideea nefericită a introducerii votului uninominal, pentru că a fost un eșec total. Revizuirea Constituției e un alt eșec.
Eșec a fost și numirea Alinei Bica?
Eșecuri cu oameni pot face o carte, Intră în lunga listă de oameni cu care am dat-o în bară. Nu-s cel mai inspirat om când fac numiri.
Reforma a cheltuirii banilor publici? Vă reproșați că nu ați făcut presiune pentru cheltuirea banilor publici pentru autostrăzi?
Putem constata că s-au cheltuit foarte mulți bani. Ce vă reamintesc e că au fost doi ministri care au introdus standarde de cost. A ținut până au plecat ei din funcții. Nu pot spune că nu am avut informații despre neregulile care s-au făcut în transporturi. Sunt de acord că s-au risipit bani.
Legea securității cibernetice?
Trebuie să existe un control pe bazele de date internet.
Serviciile secrete s-au implicat în campania electorală?
Serviciile de informații s-au implicat prin dl Meleșcanu în campania electorală. V-am spus că același domn Meleșcanu, împreună cu premierul, a promovat o HG referitoare la ofițeri în guvern. Filajul pentru Bica și Udrea: da, am primit raportul, e strict secret.
Despre Mircea Băsescu?
Fratele meu nu a luat bani. Dvs, Abraham și Bercea ați făcut o înscenare. Erau bani pe care îi dădea lui Bercea. Voi vorbi după ce îmi voi termina mandatul.
Vă reproșați că în 2009 nu ați acceptat ca Klaus Iohannis să devină premier?
Nu-mi reproșez nimic. Nu am niciun fel de regret. Spre deosebire de ce a făcut Tăriceanu, Victor Ponta care a aruncat resurse, și unul și altul au pierdut. Eu nu am fost populist.
Ce criterii ați avut în vedere când ați numit-o la DIICOT și dacă ați avut informații despre activitatea sa la ANRP?
Nu am știut. Am numit-o cu multă încredere pentru că a răspuns în MJ de codul penal și cel de procedură penală. Dacă vă uitați pe actele normative ale guvernului erau avizate de dna Bica. Nu am știut măcar că este în CA. Nu avem câte un ofițet SRI în spatele fiecărui român. Prima arestare la ANRP s-a făcut pe informația de la un politician dată mie și de mine instituțiilor statului. Nu avem cum să supraveghem fiecare om. Nu vă pot spune cine e politician.
Despre Iohannis
Îi las lui Iohannis câteva lucruri bine făcute, să le continue.
Mandatul președintelui nu se poate întrerupe pentru că scrie în constituție situațiile în care își pierde mandatul: referendum după ce este suspenda sau dacă este acuzat de înaltă trădare. Nu există niciun cuvânt care să facă aluzie pe chestiuni de incompatibilitate. Mi-am dat o părere, cittind constituția. Acel proces cu jurământul odată depus nu mai poate produce efecte.
Vă e teamă că veți da explicații procurorilor după 21 decembrie?
Sigur voi ajunge și sigur nu am încălcat legea. dacă voi fi chemat, mă voi duce.
Șeful statului își încheie mandatul duminică când, la Palatul Cotroceni va avea loc ceremonia de predare-primire a funcției către președintele ales Klaus Iohannis.
Președintele ales va depune jurământul de învestitură într-o ședință solemnă a Parlamentului, duminică, la ora 12.00. După jurământul din Parlament, președintele va merge la Palatul Cotroceni, pentru ceremonia de predare-primire a mandatului. Klaus Iohannis va fi primit cu garda de onoare, la intrarea în Palatul Cotroceni. După intonarea imnului de stat și primirea de către Traian Băsescu și consilierii prezidențiali și de stat, Klaus Iohannis va fi primit în biroul președintelui.
Aici, Traian Băsescu îi va înmâna lui Klaus Iohannis Sigiliul de stat, în baza căruia președintele conferă decorațiile și Ordinul Steaua României în grad de Colan care, prin lege, revine automat pe perioada mandatului președintelui României.
După o scurtă discuție privată, președintele Klaus Iohannis îl va însoți pe Traian Băsescu la ieșirea din Palatul Cotroceni, unde acesta va primi pentru ultima dată onorurile militare, înainte de a părăsi funcția cea mai înaltă în stat.