Prima pagină » Știri politice » UPDATE | Cabinetul Ciolacu începe în forță 2024 / Ionuț-Petru STAN, numit în funcția de subprefect al județului Călărași

UPDATE | Cabinetul Ciolacu începe în forță 2024 / Ionuț-Petru STAN, numit în funcția de subprefect al județului Călărași

UPDATE | Cabinetul Ciolacu începe în forță 2024 / Ionuț-Petru STAN, numit în funcția de subprefect al județului Călărași

Cabinetul condus de premierul Marcel Ciolacu începe în forță anul 2024 cu o ședință de guvern programată pentru joi, de la ora 13:00. Pe ordinea de zi se află mai multe proiecte de acte normative, dar și numiri sau eliberări din funcțiile de prefecți și subprefecți. Guvernul are pe masă și o analiză referitoare la un memorandum ce vizează suplimentarea creditelor de angajament pentru luna ianuarie 2024 a Ministerului Justiției.

UPDATE 15:13

Toate proiectele de pe ordinea de zi a ședinței executivului de joi au fost aprobate, transmite Palatul Victoria.

Fostul subprefect al județului Călărași, Eugen-Marius Ilie, a fost eliberat din funcție. În locul său a fost numit, de către Marcel Cioalcu, Ionuț-Petru Stan.

În ce privește memorandumul privind guvernanța corporativă, se propune „o serie de măsuri privind negocierea contractelor de mandat ale membrilor consiliului de administrație sau, după caz, consiliului de supraveghere și directoratului întreprinderilor publice, sub aspectul clauzelor arbitrale. Astfel, în aplicarea competențelor în domeniul guvernanței corporative, autoritățile, autoritățile tutelare, coordonate de Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), au posibilitatea de a negocia și conveni clauzele contractelor de mandat potrivit principiilor libertății contractuale, cu respectarea legislației aplicabile contractelor de mandat ale administratorilor.

Totodată, în negocierea acestor contracte vor fi urmărite obiectivele de eficientizare a cheltuielilor bugetare, ca parte integrantă a politicii de proprietate privind întreprinderile publice și a obiectivelor stabilite în PNRR în cadrul reformelor orizontale și sectoriale referitoare la guvernanța întreprinderilor publice”, precizează Guvernul într-un comunicat de presă.

Știrea inițială:

Guvernul Marcel Ciolacu începe anul 2024 în forță, în ciuda faptului că vorbim de un an complicat dacă ținem seama de implicarea executivului în organizarea celor 5 scrutine electorale programate anul acesta. Așa că unii prefecți sau subprefecți din țară vor fi înlocuiți conform ordinii de zi a ședinței de joi.

Pe masa executivului se află mai multe proiecte de acte normative, printre care un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de paşapoarte şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor.

Potrivit expunerii de motive, se introduc unele prevederi ce vizează „activitatea Direcției Generale de Pașapoarte, prin prisma necesității redării situației actuale, raportat la specificul instituției, respectiv la sistemele pe care le folosește în exercitarea atribuțiilor curente, aspect care contribuie la sporirea eficienţei şi eficacității administrării instituţiei publice”.

Astfel, proiectul prevede „abrogarea art. 15 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 83/2001, cu modificările și completările ulterioare, în considerarea prevederilor art.10 alin. (2) și (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și a faptului că activitatea de examinare a persoanelor care solicită obținerea permiselor de conducere nu este prevăzută în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 787/2003 privind aprobarea înfiinţării pe lângă Ministerul Afacerilor Interne a unor activităţi finanţate integral din venituri proprii,
cu modificările ulterioare”.

Proiectul de lege poate fi consultat integral – AICI.

Măsuri de guvernanță corporativă la AMEPIP

Guvernul discută și un memorandum cu tema:„ Guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Măsuri privind negocierea contractelor de mandat ale membrilor consiliului de administraţie sau, după caz, consiliului de supraveghere şi directoratului întreprinderilor publice, sub aspectul clauzelor arbitrale”.

Potrivit memorandumului, se propun următoarele:

  1. „Elaborarea de către fiecare autoritate tutelară, cu sprijinul regiilor autonome și a societăților din portofoliu, a unui material de sinteză care să reflecte situația litigiilor în legătură cu executarea contractelor de mandat și conținutul clauzelor din contractele de mandat referitoare la modalitatea de soluționare a eventualelor litigii și comunicarea acestei sinteze către AMEPIP, după operaționalizarea acestei instituții”.
  2. Realizarea de către AMEPIP, după operaționalizarea acesteia, a unei situații centralizate, iar în baza acesteia, evaluarea și reflectarea aspectelor legate de negocierea clauzelor contractuale privitoare la modalitățile de soluționare a eventualelor litigii în documentul16 ce integrează politica de proprietate a statului în ceea privește întreprinderile publice – a cărei reconfigurare este asumată și prin PNRR, Reforma 9, Jalonul 44017 -, cu luarea în considerare a dezideratului eficientizării a cheltuielilor bugetare și a obiectivelor stabilite în PNRR în cadrul reformelor orizontale și sectoriale referitoare la guvernanța întreprinderilor publice.
  3. Completarea, la propunerea AMEPIP și SGG, a Hotărârii Guvernului nr.639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/201118, în sensul inserării obiectivului eficientizării cheltuielilor bugetare între cele urmărite în derularea procedurii de selecție și nominalizare a membrilor consiliului de administrație sau, după caz, ai consiliului de supraveghere și directoratului, dar și în negocierea contractelor de mandat, cu respectarea principiului libertății contractuale (de exemplu, această completare ar putea fi realizată, cu titlu general, la art.1 alin.(3) din anexa 1b la Hotărâre (Reguli generale pentru redactarea scrisorii de așteptări), dar și punctual, în anexa 1d la Hotărâre (Elemente obligatorii ale contractului de mandat), cu referire la pct.19 – Modalitatea de soluționare a litigiilor)”.

Memorandumul poate fi citit integral – AICI.

Cu ce se ocupă AMEPIP?

Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a fost înfiinţată prin Hotărârea de Guvern 617/2023, ca răspuns la angajamentele României atât în faţa OECD, cât şi în faţa Comisiei Europene.

Aproape 1.500 de companii de stat care se află, sub o formă sau alta, în subordinea Guvernului sau a Autorităţilor Publice Locale vor fi monitorizate în termeni de indicatori de performanţă şi management de nou înfiinţata agenţie.

Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice va avea în jur de 100 de angajați cu salarii lunare nete de pese 2.000 de euro. Banii vor fi asigurați de companiile de stat care vor oferi 0,1% pentru funcționarea AMEPIP, conform unui proiect de lege aprobat de guvern.

Gândul a scris pe 17 noiembrie despre numirea economistului Mihai Precup în fruntea AMEPIP. (detalii AICI)

CITIȚI ȘI:

Iohannis sesizează CCR cu privire la Legea care permite celor care dețin permis categoria B și au 24 de ani împliniți să conducă anumite motociclete

Departamentul de stat al SUA critică declarațiile miniștrilor israelieni cu privire la relocarea palestinienilor în afara Fâșiei Gaza

Rareș Mereuță este reporter specializat în domeniul politic, cu o carieră începută în 2022 ca editor de știri la un post de televiziune central. Absolvent de licență și master în Științe ... vezi toate articolele

Citește și