Eficiența energetică cere investiții pentru companii, dar aduce beneficii incontestabile pe termen lung, ca urmare a optimizării costurilor prin reducerea consumului de energie.
Conceptul de „management energetic” are la bază o practică răspândită începând cu anii ”80: conservarea energiei. Diferența de bază între abordarea anilor ”80 și cea actuală constă în faptul că, în urmă cu 30 de ani, eficiența energetică era legată de reducerea consumurilor din motive tehnologice și de întreținere a echipamentelor, iar acum este prioritară atât din motive de scădere a costurilor, cât și pentru asigurarea protecției mediului. În cazul companiilor, managementul energetic implică un principiu esențial pentru activitatea economică: maximizarea profiturilor prin reducerea costurilor de producție.
Eficientizarea: o necesitate în contextul economic de astăzi
Criza economică mondială, interesul pentru protecția mediului și tendința de creștere a prețurilor energiei pe piețele internaționale au extins necesitatea aplicării managementului energetic în toate domeniile economice. Practic, orice companie ale cărei costuri energetice depășesc 2,5% din costurile totale de producție poate găsi o motivație puternică pentru reducerea acestor costuri. De altfel, Organizația Internațională de Standardizare a dezvoltat deja un standard internațional pentru sistemele de management energetic: ISO 50001 Managementul Energiei, sistem similar ISO 14001, aplicat sistemelor de management de mediu sau ISO 9001, regăsit în cadrul managementului calității.
Pentru că productivitatea se obține prin eficiență energetică, GDF SUEZ Energy România vine în ajutorul companiilor cu servicii ce permit identificarea pierderilor și implementarea soluțiilor tehnice potrivite. „Managementul energetic al companiilor trebuie privit ca orice altă investiție generatoare de profit pe termen lung, după amortizare. Această investiție asigură creșterea competitivității și flexibilității pe piață, dar și îmbunătățirea actului de management sau a gradului de responsabilizare a angajaților”, declară Cristian Dandu, Director Direcția Comercializare Energie din cadrul GDF SUEZ Energy România.
De la prevenție, la soluții
Procesul de management energetic al companiilor poate fi asemănat, în termeni mai simpli, cu controlul medical pentru sportivi: mai întâi se fac analizele, se stabilește medicația, se dozează efortul: toate acestea se fac pentru obținerea unei mai bune performanțe și detectarea eventualelor probleme. În cazul companiilor, o inițiativă privind reducerea costurilor energetice apare de obicei atunci când managerii constată că au ajuns să cheltuiască mai mult decât concurenții. Presați de competiție și de realitățile pieței, managerii în cauză așteaptă de la consultanți soluții imediate și de cele mai multe ori, cu costuri minime.
Procesul de stabilire a unui management energetic eficient acoperă mai multe etape: auditul energetic, analiza detaliată a utilajelor și tehnologiilor consumatoare de energie, prioritizarea investițiilor specifice după o analiză cost-beneficiu. De exemplu, prin serviciul de audit energetic pe care GDF SUEZ Energy România și partenerii săi îl pot asigura clienților, se studiază fiecare componentă a proceselor industriale, în vederea identificării elementelor de ameliorat și pentru estimarea economiilor posibile, prioritizând soluțiile propuse și evaluând investițiile necesare.
„GDF SUEZ Energy România dorește să răspundă nevoii clienților săi de a avea un consum mai eficient și își propune să dezvolte, pas cu pas și în parteneriat cu aceștia, soluții de eficiență energetică pentru competitivitatea companiilor din România”, a conchis Cristian Dandu.
Articol furnizat de GDF SUEZ Energy România
GDF SUEZ Energy România, cu un portofoliu de peste 1,4 milioane de clienți, ocupă poziții de lider al pieței de distribuție și furnizare a gazelor naturale, precum și în domeniul serviciilor asociate energiei. În 2009, GDF SUEZ Energy România a intrat pe piața furnizării de energie electrică pentru clienții business. Pentru mai multe detalii, click aici.