Cultura a murit. Cultura în sens clasic. Sau, mai precis, cultura pe care o înțelegem ca fiind citit de carte, mers la film în cinema, aplaudat în teatru.
Fluieratul în Cultură face legea. Și cei care nu-nțeleg asta, politicieni, miniștrii, scriitori, artiști de belea pierd intrarea într-o nouă eră.
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală a lansat ieri, 26 septembrie 2016, „Barometrul de Consum Cultural 2015. Preferințe, practici și tendințe”. Citiți detalii aici:
În România, cultura nu mai este monopolul deținătorii unor adevăruri universale, puși între pereții unor instituții sacre.
„Prostimea” ignorată, educată strâmb în școli cu profesori bizari, căreia nu i-am asfaltat drumul din fața casei, ca să nu meargă la cultură cu pantofii curați, lăsată în fața televizorului la interminabile egoisme, zdrobită când ne-a spus adevărul, da, „prostimea” face cultura.
Și cultura asta se poate numi Cultura Piratului. Cultura azi majoră este a Piratului. Da, și aici, nu avem ce face în 2016 decât să constatăm. Pirații fac legea. Fac cultură. Precum cei patruzeci de hoți din Alibaba, românul cultural stă acasă și trage cadavrele vechii culturi în propria hrubă. Fascinat de vizual, degustă cultură de vrea, dă lovituri pe net, se conversează cu cei de-o seamă, spune în public ce crede că a înțeles. Ca să pătrunzi între Pirați trebuie să fii Pirat. Să gândești vizual, să fii în trend, să fii în gașca de pe net. Indiferența majoră este față de spațiul public. Ce-mi pasă mie de cartier? Sau mie mi se pare ok cum arată, lasă-mă în pace!
Cultura 2016 în Ro – vizualul și comoditatea
Privitul la TV (96%), vizionarea de filme la TV (84%), ascultarea de muzicÇŽ (75%) sau radio (66%).
Cultura 2016 – acasă, tv și net
„Oamenii preferă să petreacă timpul liber acasă cu familia și au renunțat din ce în ce mai mult la a-și invita prietenii pentru diverse activități.” De aici, arsul pe net. Prietenia este virtual. Consumul de Internet este 56%.
Dar cum arată casa de acasă? Cum arată cartierul/orașul?
„Percepția despre artele vizuale este formală de tip clasic, dar în România se manifestă încă un interes prea scăzut pentru achiziționarea de obiecte de artă sau albume de artă și un interes mult prea scăzut față de estetica spațiului domestic și public.”
Cultura 2016 – moartea instituțiilor clasice
80% din populație nu a fost niciodată la cinematograf în ultimul an. Mersul la cinema, operă, filarmonică, sărbători locale, teatru, muzee și expoziții de artă, spectacole de divertisment 22%.
Festivalul – Moft
„Deși aparent în spațiul public avem o inflație de festivaluri, participarea publicului este încă foarte scăzută, la nivel național.”
Viață, frate!
Fenomenul la putere este piratarea muzicii și filmelor. Asta te ține în casă.
Tinerii=Creativitate.
„Se constată primele rezultate pozitive ale politicilor și programelor pentru stimularea consumului cultural în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 14 și 30 de ani deoarece procentele preponderent pozitive pe toate categoriile de vârstă arată că s-a format un obicei de consum de cultură.” Cred aici că este vorba mai degrabă de practici deprinse în grup, pe net, prin rețelele de socializare.
Internetul este Învățătorul. Piratule, Învățătorule!